40 milliarder inn, kun 10 ut

På 70-tallet ble mer enn halvparten av statens bilrelaterte inntekter brukt til å utbedre landets veinett. I dag brukes kun én av fire avgiftskroner til veibygging.

40 milliarder inn, kun 10 ut
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Er du bilist, har du helt sikkert merket det på kroppen - bil er dyrt. Hvis vi ser bort fra Danmark, har Norge Europas høyeste nybilpriser, noe som i hovedsak skyldes den norske engangsavgiften. Denne utgjør, sammen med merverdiavgiften, omlag halvparten av de norske nybilprisene.

Men staten henter ikke bare inntekter fra nybilsalget. Staten tar også inn milliarder av kroner via omregistreringsavgiften, årsavgiften og bompenger. I tillegg kommer særegne drivstoffavgifter og merverdiavgift på bilrelaterte produkter og tjenester.

9.000 kroner hver

Ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at staten i 2000 fikk inn snaue 40 milliarder fra landets bilister. Det betyr at Ola og Kari i snitt bidro med snaue 9.000 bilkroner til statskassen.

Kun 25 prosent

Men 40 milliarder kroner er vel ikke så mye, med tanke på hva det koster å bygge vei i et så stort og fjelloverstrødd land som Norge? Nei, kanskje ikke, men faktum er, ifølge OFV, at kun 10 av de 40 milliardene ble brukt til veiformål.

Ikke fullstendig regnestykke

Det er ingen tvil om at det knytter seg mange andre utgifter til landets bilpark. For eksempel bruker helsevesenet store summer på å behandle og rehabilitere trafikkskadde. Slike utgifter er ikke tatt med i dette regnestykket. Tallene er likevel interessante, fordi de viser en historisk utvikling, der en stadig mindre andel av de bilrelaterte avgiftene har blitt tilbakeført til veibygging.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Én vei siden 1991

På 70-tallet ble mer enn halvparten av avgiftskronene brukt på veibygging. På 80-tallet var det store svingninger i avstanden mellom inntekter og bevilgninger til veiformål, men siden 1991 har det kun gått én vei - avstanden har blitt større for hvert år. Du finner en graf som viser utviklingen fra 1968 til 2000 her.