Kinetik 7:

3D-printet elbil klar!

En frisk vind blåser østfra med denne Caterham-baserte toseteren - Kinetik 7. Det 3D-printede karosseriet gjør at den kan tilpasses enhver smak.

RÅSKINN-DESIGN: Denne elektriske roadsteren er nylig vist i Bulgarias hovedstad, Sofia. Og om den er basert på en god, gammel sportsbil-plattform fra England, er det ytre ikke til å kjenne igjen. Det mest spesielle er kanskje at karosseriet er 3D-printet! Foto: Kinetik Automotive
RÅSKINN-DESIGN: Denne elektriske roadsteren er nylig vist i Bulgarias hovedstad, Sofia. Og om den er basert på en god, gammel sportsbil-plattform fra England, er det ytre ikke til å kjenne igjen. Det mest spesielle er kanskje at karosseriet er 3D-printet! Foto: Kinetik Automotive Vis mer

Denne kommer fra et uventet sted - nemlig Bulgaria. Det er i John Atanasoff Hall i Sofia Tech Park at det hittil ukjente selskapet Kinetik Automotive har avduket sin sportsbil.

Det er den bulgarske utgaven av Top Gear som forteller om bilen, som skal være basert på Caterham Seven, etterkommeren til den berømte Lotus Seven.

Elbil-konvertering

Opprinnelig var prosjektets mål å bygge om en Lotus 7 til elbil, men resultatet ble altså en kraftig transformert Caterham 7 - ja, faktisk er det bare chassiset som gjenstår. 90 prosent av bilen er egenprodusert, ifølge bulgarske Top Gear.

INDIVIDUELT: Kundene kan i stor grad spesifisere hvordan deres individuelle kjøretøy skal være. Foto: Kinetik Automotive
INDIVIDUELT: Kundene kan i stor grad spesifisere hvordan deres individuelle kjøretøy skal være. Foto: Kinetik Automotive Vis mer

3D-printet

Mannen bak prosjektet heter Theodosiy Teodosiev og prosjektets designer er Kostadin Kostadinov. De avduket for publikum den førproduksjons-prototypen som vises på disse bildene.

For å produsere bilens karosseri, har de tatt i bruk Balkans største 3D-skriver. Bruken av 3D-skriving gir ifølge produsenten en betydelig reduksjon av både produksjonstid og -kostnader.

Dessuten blir det mulig å tilpasse det meste av bilen til den individuelle kunden, og hvis vedkommende har tilstrekkelig tykk lommebok, kan kunden i samarbeid med Kinetic designe sin helt unike karosseristil.

Super-ytelser

Spesifikasjonene til hvert enkelt eksemplar vil kunne variere. Vi har ingen detaljer angående batteripakke og elektrisk motor - annet enn ytelsestallene. Drivlinjen tilbyr i utgangspunktet ytelser egnet til å imponere: 653 hestekrefter, et dreiemoment på over 800 newtonmeter og en sprint fra 0 til 100 kilometer i timen som ikke skal ta mer enn 2,7 sekunder.

Det er i denne omgang planlagt en første produksjonsserie på syv biler. Bilens to skapere har dedisert prosjektet til den bulgarske rallyføreren og Teodosievs tidligere klassekamerat Todor Slavov, som døde etter en krasj i 2015.