307 stasjonsvogn

Peugeot 307 SW kommer med fire motorer og vil finnes i to versjoner. En femseters versjon og syvseters versjon.

307 stasjonsvogn
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Peugeot 307 SW blir bygd på den samme plattformen som 307 kombikupé. Overhenget foran er uforandret, men bak har det dukket opp 11,7 centimeter ekstra overheng. Akselavstanden har økt med 10 centimeter og dette medfører at 307 SW får en total lengde på 4,42 meter som er nesten 22 centimeter lengre enn kombikupeén som er 4,2 meter lang.

To varianter

Peugeot 307 SW kommer i to varianter, en femseters versjon og en syvseters versjon. Begge bilene vil få det samme karosseriet, men det vil være små forskjeller i utstyrsnivået. Syvseters versjonen vil blant annet få et stort glasstak på 1,33 kvadratmeter. Noe som også er litt uvant for stasjonsvogner er at alle fem bak i kupeén får individuelle seter. Baksetet er delt i tre individuelle seter og den tredje seteraden er to individuelle seter. Alle setene kan foldes sammen og flyttes rundt i kupeén etter behov. Alle setene kan også fjernes. Dette vil med andre ord bli en svært fleksibel bil med tanke på antall setekonfigurasjoner.

Fire motorer

307 SW vil i første omgang komme med to bensin- og to dieselmotorer. Innstegsmodellen blir en femseter med 1,6-liters bensinmotor og 110 hestekrefter. Ønsker du mer effekt er neste steg en 2-liters motor med 137 hestekrefter. Dieselentusiastene får også sitt med en 2-liters HDI motor med enten 90 eller 110 hestekrefter.

Sikkerhet

307 stasjonsvogn

Det er foreløpig noe uvisst hvor omfattende standardutstyret blir, men den får i hvert fall 6 kollisjonsputer som standard,samt hodestøtter og trepunkts sikkerhetsseler til alle passasjerene, også på syvseteren. I dag er elektronisk stabilitetsprogram (ESP) standard kun på dieselutgaven med 110 hestekrefter. Hvilke modeller som får ESP som standard av stasjonsvognene gjenstår og se. Det samme gjelder klimaanlegg. Uansett blir det tilgjengelig som ekstrautstyr.

Til Norge

Syvseteren kommer til Norge først og vil være tilgjengelig fra mai/juni og femseteren kommer en måned etter det. Priser er ikke fastsatt, men hvis vi sier at stasjonsvognen blir cirka 10-15.000 kroner dyrere enn kombikupeén bør vi være i nærheten av sannheten.

Prisene på dagens Peugeot 307 finner du på på denne lenken.

Relaterte lenker

TEST: Peugeot 307 XS 1.6
TEST: Peugeot 307 XS 2.0