307 CC: Herlig kupekabriolet

Hvis du ikke klarer å bestemme deg for om du skal ha kabriolet eller kupe, er ikke det lenger noe problem. Nå kommer det flere biler i denne klassen, også i folkelige prissjikt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: 307 CC: Herlig kupekabriolet

307 CC: Herlig kupekabriolet

  1. Store bilder
image: 307 CC: Herlig kupekabriolet


ST. MAXIMIN (DinSide Motor): Å kjøre rundt med et “gardintrekk” over hodet i snø- og slapsevær er det nok mange som helst vil unngå. Det samme gjelder nok også det å slite rundt i garasjen med en stor uhåndterlig hardtop. Den tiden er nå for alvor over. Det er ikke lenger nødvendig å leve med stoff som eneste beskyttelse mot omverdenen. Peugeot har nå to kupekabrioletmodeller, 206 CC og den nye 307 CC. I budsjettklassen har vi kjørt Renault Megane kupekabriolet fra før, og i prestisjesegmentet har vi vært gjennom både Lexus SC 430, Mercedes SL 500 og diverse SLK-modeller.

Lur takløsning

307 CC bruker den samme plattformen som 307 kombikupe som kom i 2001. Den samme plattformen brukes også til 307 SW. I forhold til 307 kombikupe er CC forlenget med 14 centimeter som i sin helhet skyldes et ekstra overheng bak. Dette er gjort for å få plass til taket i bagasjerommet. Taket felles ned med en knapp i midtkonsollen, og hele operasjonen er automatisk. Operasjonen fra kupe til kabriolet med nedsenkede vinduer tar cirka 25 sekunder. Bilen trenger heller ikke stå helt stille, taket kan betjenes i inntil 10 kilometer i timen.

Med taket over hodet har du 350 liter bagasjerom til disposisjon, og med taket i bagasjerommet synker volumet til 204 liter.

Tre motorer

image: 307 CC: Herlig kupekabriolet


Peugeot 307 kommer med tre motorer. Den minste er en 1,6-liter med 110 hestekrefter og vil garantert bli den som vil være mest attraktiv her hjemme. Det er selvfølgelig mest på grunn av prisen som med 110 hestekrefter vil ligge på 302.900 kroner. Vi har kjørt to tolitere med henholdsvis 137 og 177 hestekrefter. 137-hesteren passer bilen godt, og ytelsesforbedringen opp til 177 hestekrefter vil ikke forsvare påslaget i kroner og øre. De 40 hestekreftene ekstra koster nemlig cirka 85.000 kroner. 177-hesteren gir litt ekstra på høyt turtall, men 0 til 100 kilometer i timen forbedres kun fra 10,9 til 10,0 sekunder i forhold 137-hesteren. For de som foretrekker høy toppfart er det derimot litt å hente. 177-hesteren bringer toppfarten til 225 kilometer i timen, mens 137-hesteren stopper på 207.

Alle motorene leveres i utgangspunktet med femtrinns manuelle girkasser og 137-hesteren kan også leveres med en firetrinns automatkasse.

På landeveien

image: 307 CC: Herlig kupekabriolet


På vår svingete tur i Provence viste motoren krefter nok. Bilen har fine kjøreegenskaper og oppfører seg nøytralt i svingene, den slipper til og med litt bak. Det er jo skikkelig tøft og appellerer til våre lavere instinkter. Den er litt plaget med at du må småratte litt gjennom svingene for å holde kursen, men det er ikke noe stort problem på 307 CC. Megane kupekabriolet, som er samme type bil, lider av akkurat det samme. Det er helt opplagt at flere bil produsenter sliter med sine første elektrohydrauliske servostyringer.

Luksusinteriør

Vi ble utstyrt med en bil med utstyrspakken ”helskinn”. Da er setene og deler av dashbordet trukket i skinn, og det er svært vellykket. Setene er dype, og er som en drøm å sitte i. Vi finner fort en meget behagelig kjøreposisjon, og takket være at rattet kan justeres i både høyde og lengde passer bilen for de aller fleste kroppsstørrelser. Kupeen er kledd i brunt skinn med innslag av aluminium og rattet er i sort skinn. Instrumentene er hvite med kromringer. Hele layouten er veldig tiltalende. Det er en ting vi ikke liker, og det er skjermen som stikker opp i midt i dashbordet. Dere ser den på bildene og vi trodde egentlig det var mulig å finne knapp for å bli kvitt den. Dessverre står den fast og blir der enten du vil eller ikke.

Mange produsenter skryter av at det er plass til fire voksne personer i sine kupeer og kabrioleter. Det er sjelden riktig og det stemmer ikke hos Peugeot heller.

Til Norge

307 CC skal lanseres i Norge i februar. Det er i hovedsak 1,6-literen med 110 hestekrefter som skal selges. Businessvarianten koster 299.900 kroner og har elektronisk klimaanlegg, elektronisk stabilitetsprogram, radio/CD, elektrisk drevet tak og vinduer, aluminiumsfelger, metallik lakk og vinterdekk inkludert i prisen. 2-literen med 137 hestekrefter vil koste cirka 350.000 kroner, og 177-hesteren vil havne på cirka 435.000 kroner.

Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder