SE SELV: Dinside prøvekjører nye Range Rover Velar. Du finner lenke til testen nederst i saken. Video: Dinside.no Vis mer

Range Rover Velar P400e

300.000 billigere

Flere får råd til designperlen med ladbar hybrid-teknologi.

Publisert

I løpet av neste år er hele Range Rover familien elektrifisert. Foreløpig er det bare Range Rover og Sport som kan kjøpes i Norge, men vi har tidligere skrevet om både Evoque, og nå kommer Velar ut som den siste.

Den mellomstore luksus-SUVen har fylt det bittelille gapet mellom Evoque og Sport.

I Norge er det få kunder som foreløpig har oppdaget gapet, for salget har vært lavt.

Kun 191 stykker går på norske veier, så de som kjøper den, har er ganske alene om å eie designperlen.

<strong>PÅ STRØM:</strong> Over nyttår kan du plugge strøm til alle nye Range Rovers som selges i Norge. Og de blir billigere. Foto: Range Rover
PÅ STRØM: Over nyttår kan du plugge strøm til alle nye Range Rovers som selges i Norge. Og de blir billigere. Foto: Range Rover Vis mer

Velar var første Range Rover ute med de nye Ingenium-motorene da den ble lansert i 2017. I Norge er den tilgjengelig med firesylindret toliters bensinmotor på 250 og 300 hester og en firesylindret toliters diesel på 180 og 40 hester.

En 3-liters sekssylindret diesel på 300 hester og en brumlebass med kompressormatet V8 bensin på fem liter og 550 hester er også tilgjengelig.

Samtlige, med unntak av den siste, kan strengt tatt fjernes fra programmet når den ladbare versjonen kommer i løpet av neste år.

Den får betegneslen P400e, der P står for Petrol, 400 for antall hester og e for elektrisk motor.

400 hester

<strong>STILIG:</strong> Velar er det linjelekre alternativet mellom Sport og Evoque. Hullet ingen viste fantes før bilen kom. Foto: Range Rover
STILIG: Velar er det linjelekre alternativet mellom Sport og Evoque. Hullet ingen viste fantes før bilen kom. Foto: Range Rover Vis mer

Det er den samme to-literen med 300 hester som har fått følge av en 140 hesters elektrisk motor. Den er plassert mellom bensinmotor og girkasse, noe som gir permanent firehjulsdrift, selv når den går på ren el.

0-100 km/t gjøres på svært imponerende 5,4 sekunder.

Den tar imot 32 kW på hurtiglader og 7 kW via ombordladeren. Da lades batteriet fra 0-80 prosent på henholdsvis 30 og 1:40 min.

Elektrisk rekkevidde er oppgitt til 53 kilometer og Co2-utslippene er akkurat under avgiftsfri grense, 49 gram/km. Det gir et WLTP-forbruk på 0,22 liter på mila.

Den har det samme hybridsystemet som sine større søsken, og er ikke blant de mest avanserte.

Den har blant annet ikke eget elektrisk varmeapparat som gjør det mulig å kjøre helt elektrisk på vinterstid, fordi den krever driftsvarm motor og den benytter seg ikke av topografien i navigasjonen for å optimalisere forbruket.

Den har tre kjøremodus, EV Mode som er helelektrisk, Hybrid Mode som er oppstartsmodus, og Save som gir deg mulighet til å spare strømmen eller lade batteriet.

Nytt infotainment

Med hybriden, kommer også et oppgradert infotainment-system. Velar var aller først ute med tre skjermer, og visuelt har det ikke skjedd noe. Men systemet Pivi Pro har fått bedre brukervennlighet med færre tastevalg og raskere respons. Nå har den også online oppdatering. Spotify er også inkludert.

<strong>NY INFOTAIMENT:</strong> Det ser akkurat ut som før, men Pivi Pro er kjappere og enkere. Foto: Range Rover
NY INFOTAIMENT: Det ser akkurat ut som før, men Pivi Pro er kjappere og enkere. Foto: Range Rover Vis mer

Musestille

Den oppgraderte versjonen får også tilleggsutstyret Active Road Noise Cancellation. Det er kort og godt høyttalerne som spiller motbølger mot vind- og veistøy med minimumsreduksjon på 4 decibel.

Den justerer også lyden på musikken automatisk etter hvor det sitter folk i bilen, basert på bruk av setebelter.

Nye farger og valg er tilgjengelig på bilen som kommer til landet i februar 2021. Prisen blir fra 899.900 kroner.

Det er et røverkjøp i forhold til dagens modeller som starter på 1.039.000 for 180 hester diesel Standard og den er 300.000 billigere enn 300 hester bensin.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer