Ansvarsforsikring

30.000 kjøretøy er uten lovpålagt forsikring

Nå vil Trafikkforsikringsforeningen få bukt med uforsikrede kjøretøy.

SÅ GALT KAN DET GÅ: For å synliggjøre hvor galt det kan gå uten forsikring, er det blant annet plassert en bulket bil inne i avgangshallen på Oslo S. De som dropper ansvarsforsikringen, tar store sjanser: De risikerer å bli gjeldsslaver hvis de skader noen. Foto: Trafikkforsikringsforeningen (TFF).
SÅ GALT KAN DET GÅ: For å synliggjøre hvor galt det kan gå uten forsikring, er det blant annet plassert en bulket bil inne i avgangshallen på Oslo S. De som dropper ansvarsforsikringen, tar store sjanser: De risikerer å bli gjeldsslaver hvis de skader noen. Foto: Trafikkforsikringsforeningen (TFF). Vis mer

De som dropper ansvarsforsikringen på bilen sin, tar store sjanser.

Rundt 30.000 norske kjøretøy mangler denne lovpålagte forsikringen.

I verste fall kan de ende opp som gjeldsslaver hvis de skader noen. Enkelte skylder nemlig mange millioner kroner når erstatningsoppgjøret etter en ulykke er klart.

Hvis en uforsikret bil ender opp med å skade noe eller noen, sørger Trafikkforsikringsforeningen (TFF) for at de skadelidte får full erstatning. Deretter må den uforsikrede bileieren tilbakebetale hele erstatningen for alle skader.

- I gjennomsnitt er uforsikrede kjøretøy involvert i to hendelser hver eneste dag året gjennom, sier Roger Stenseth, leder i TFF.

Kjører kampanje

For å nå alle som ikke har ansvarsforsikring på bilen sin, samt synliggjøre hvor galt det kan gå uten forsikring, har TFF plassert en bulket bil i avgangshallen på Oslo S.

«Norges dyreste bil: 11.418.481,-. En bil koster mer enn bare kroner og øre», lyder teksten, hvorpå TFF har satt opp et regnestykke over hvor mye en fiktiv person uten ansvarsforsikring på bilen sin må betale ved en ulykke:

  • Personskader: 7.950.957,-
  • Advokathonorar: 3.211.906,-
  • Domstolsbehandling: 205.015,-
  • Legeerklæringer: 150.603,-
  • Totalt: 11.418.481,-
STORE SUMMER: Hvis regningen etter ulykka kommer på nesten 11,5 millioner kroner, er det godt å ha forsikring på plass. Ellers blir du sannsynligvis gjeldsslave resten av livet. Foto: TFF.
STORE SUMMER: Hvis regningen etter ulykka kommer på nesten 11,5 millioner kroner, er det godt å ha forsikring på plass. Ellers blir du sannsynligvis gjeldsslave resten av livet. Foto: TFF. Vis mer

I tillegg vil det legges ut en rekke historier på sosiale medier med historier fra virkeligheten, i håp om at kampanjen vekker oppsikt og fører til endring.

Du er ansvarlig selv om du ikke kjører bilen

En dom fra EU-domstolen i fjor forteller om en portugisisk kvinne som lot den uforsikrede bilen sin stå parkert i hagen. Sønnen tok i bruk bilen uten å spørre moren, og omkom sammen med to andre passasjerer som satt på i bilen.

Siden det var kvinnens ansvar å ha ansvarsforsikring på bilen, ble hun dømt til å betale erstatning for forsikringsutbetalingene til de to omkomne på i underkant av 4,2 millioner kroner, selv om kvinnen altså ikke satt bak rattet selv.

Stenseth påpekte overfor Dinside i fjor at tilsvarende vil kunne skje i Norge, ettersom det er lovpålagt med ansvarsforsikring.

Et eksempel fra Norge er, blant annet, en dom i Frostating lagmannsrett i 2010, hvor en sjåfør kjørte ned en fotgjenger som omkom umiddelbart i et uregistrert og mangelfullt kjøretøy. Sjåføren måtte, i tillegg til fengselsstraff, betale oppreisning til etterlatte og foreldre på 500.000 kroner, og ansvar overfor TFF på rundt 1,5 millioner.

- Ufattelig risiko

Det er viktig å ha forsikringen på plass umiddelbart ved kjøp av bil, altså ikke utsette forsikringskjøpet.

Ansvarsforsikringen skal alltid være på plass så lenge bilen har skiltene på.

Flere av dem som kjører uten lovpålagt ansvarsforsikring, har dårlig økonomi, men hvis du har råd til å kjøpe bil, må du ta høyde for utgiftene til forsikring også.

- Det er ufattelig at noen tar risikoen for å kjøre uten den lovpålagte forsikringen. Store økonomiske problemer kan da komme i tillegg til den følelsesmessige belastningen det er å skade noen, sier Stenseth i TFF.