300 hk i XC-konsept

Første ACC-konseptet fra Volvo ble raskt til den nye SUVen XC90. Det nye konseptet er bygget på en eksisterende bil, og det er ikke lett å se hva det skal bli til.

300 hk i XC-konsept
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Antakelig ønsker Volvo å vise frem fire ting: en trehundrehestekrefters versjon av 2,4-literen, nytt firehjulstrekksystem for V70, aktiv demping og en ny girkasse.

Utvendig er det luftinntak og vindusrammer som skiller ACC 2 (Adventure Concept Car) fra en vanlig V70XC, men under panseret og i hele interiøret er det nye takter.

300 hestekrefter

Motorytelsene kjenner vi igjen fra spekulasjonene rundt en R-modell av V70. Den er bygget på den velkjente 2,4-liters turbomotoren, som i ifølge pressemeldingen fra Volvo yter 300 hestekrefter og kan stille med et dreimoment på 400 Newtonmeter.

300 hk i XC-konsept

Mye tyder på at ACC 2 vil få et annerledes firehjulstrekksystem enn det V70XC har i dag. Antakelig vil fordelingen av kreftene ligne mer på slik det er i nye S60 AWD, med en elektronisk styrt Haldexkopling.

Reversknapp

En semiautomatisk sekstrinns girkasse med girskift på rattet er nytt i Volvo sammenheng. Spesielt med Volvos løsning er løsningen for å velge revers. Det gjør du med en knapp nederst på midtkonsollen. På bildene kan det se ut som om girskiftet på rattet har en retning på hver side, oppover på høyreside og nedover på venstre.

Noe Volvo kaller FOUR-C (Continuously Controlled Chassis Concept) skal kontinuerlig justere understellet etter forholdene, i praksis betyr det at bilen stives opp for eksempel ved aktiv svingkjøring.

300 hk i XC-konsept

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Volvo-nyheter
  • Her finner du våre Volvo-tester