3. Ford Fiesta: Kjøremaskinen

Femte generasjon Fiesta kan skilte med gode kjøreegenskaper og et gjennomført interiør, men er relativt dårlig utstyrt.

3. Ford Fiesta: Kjøremaskinen
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ford Fiesta 1.4 Trend koster i utgangspunktet 170.000 kroner, men fordi klimaanlegg er ekstrautstyr, kommer prisen opp i 179.500 kroner. Fiesta er dermed 5.000 kroner dyrere enn Honda Jazz og Citroën C3, men 11.000 kroner billigere enn Polo.

Knepen tredjeplass

Vi må innrømme at vi hadde store problemer med å bestemme tredjeplassen. Til slutt valgte vi, under tvil, Ford Fiesta fremfor Citroën C3. Hovedårsaken til at Fiesta stakk av med bronsemedaljen er de fine kjøreegenskapene. Fiesta er den mest sportslige småbilen og kan blant annet skilte med en presis og fin styring. Fiesta er derfor den morsomste bilen å kjøre aktivt.

Bra hjuloppheng

Ved harde provokasjoner kan også Fiesta komme med hekken. Fiesta er imidlertid ikke like "tailhappy" som Jazz, og skal presses hardt før overstyringen blir farlig. Hjulopphenget jobber nesten like godt over ujevnhetene som Polo-opphenget, noe som bidrar til høy komfort, både på landeveien og i byen.

Kjedelig, men ryddig

3. Ford Fiesta: Kjøremaskinen

Fiesta-interiøret kan kritiseres for å være mørkt og kjedelig. Til gjengjeld er interiøret ryddig og gjennomført. Selv om plastoverflatene er harde, har de en fin finish. Fiesta kan derfor skilte med et interiør som gir et høyere kvalitetsinntrykk enn Jazz-, C3- og Getz-interiørene. Det integrerte stereoanlegget er oversiktlig og brukervennlig, og kan betjenes med en egen hendel på venstre side av rattet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trang fotbrønn

Førersetet er greit nok og gir brukbar sidestøtte. Sitteputen kunne imidlertid med fordel vært lengre. Setevarme-knappen er knotete plassert i forkant av sitteputen og vi irriterte oss over den trange fotbrønnnen, der det knapt er plass til venstrefoten ved siden av kløtsjpedalen. Når vi først er inne på negative sider må vi også nevne at Fiesta er den eneste bilen som mangler elektrisk speiljustering. Velger du Fiesta må du også klare deg uten ett-trykk-funksjon for vindusheisene.

Svak på bakseteplass

Ford Fiesta er hele 392 centimeter lang og dermed den lengste av testbilene. Dermed skulle man kanskje tro at Fiesta kunne skilte med størst bakseteplass. Det gjør Fiesta ikke. Benplassen er nemlig den nest dårligste. Det samme gjelder takhøyden, noe som ikke overrasker like mye - Fiesta er nemlig den laveste bilen og rager kun 142 centimeter over bakken.

Hel sittepute

3. Ford Fiesta: Kjøremaskinen

Bagasjerommet er heller ikke blant de mest imponerende, og ser rett og slett litt kjedelig og uinspirert ut sammenlignet med konkurrentenes lasterom. I tillegg er Fiesta den eneste bilen som mangler festekroker.

Også i Fiesta har man mulighet for å vippe frem sitteputen, problemet er at denne ikke er delt. Dermed er det for eksempel ikke mulig å ha et barnesete stående, samtidig som at man lager et stort lasterom av de resterende 70 prosentene.

Til tross for de negative innvendingene, Fiesta snappet altså bronsemedaljen foran nesen til Citroën C3. Sistnevnte kan du lese mer om her.

  • Tekniske data for alle testbilene finner du her
  • .
  • En oversikt over samtlige småbiler på markedet finner du her
  • .
  • Du finner store bilder av alle testbilene her
  • .

    Relaterte artikler:

  • Her finner du en samlet oversikt over alle våre biltester