2x4x4 til 200.000 kr

Valgmulighetene blir nå større for den som er på jakt etter en rimelig firehjulstrekker. Både Subaru og Suzuki lanserer nå nye mini-SUVer i det norske markedet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
ENEGGEDE: Nye Subaru Justy (over) og nye Suzuki Ignis er i praksis samme bil.
ENEGGEDE: Nye Subaru Justy (over) og nye Suzuki Ignis er i praksis samme bil. Vis mer


Bilkjennere vet at det blir stadig vanligere å bygge flere bilmodeller over samme lest. For eksempel bygges Audi TT, Seat Leon, Skoda Octavia og Volkswagen Golf på samme plattform. Men som du kanskje også vet, så finnes det bilprodusenter som har gått enda lengre i arbeidet med å kutte ned på utviklingskostnadene - de går sammen med "fienden". Visste du for eksempel at Opel Agila og Suzuki Wagon R egentlig er samme bil? Det samme gjelder Ford Galaxy, Seat Alhambra og Volkswagen Sharan. Og for ikke mange måneder siden kunne vi lese at Subaru Impreza skal selges under navnet Saab 9-2 i USA.

Produseres i Ungarn

Nye Subaru Justy og Suzuki Ignis er nok et eksempel på at én og samme bil skal selges under to forskjellige navn. Begge produseres på den samme produksjonslinjen i Suzukis fabrikk i Ungarn. Utseendemessig er svært lite som skiller de to mini-SUVene, men ved en nærmere gransking fant vi ut at Ignis har fått takspoiler, noe Justy mangler. På den annen side har Justy fått større tåkelys og hellakkert frontstøtfanger.

Stort fremskritt

Subaru G3X Justy, som er bilens fulle navn, overtar etter forrige generasjon Justy, en bil som fikk karakteren "Styr unna" i vår Bilveiviser. Men bortsett fra at også nye Justy kan skilte med firehjulstrekk, er det ingen ting som minner om den utrangerte forgjengeren.

To Igniser

Men hva med Suzuki Ignis? Det finnes jo allerede en Ignis på markedet. Ja, det er helt riktig. Suzuki Ignis, som koster 180.000 kroner og som også har firehjulstrekk, kom på markedet i 2000 - og skal fortsatt være der. Denne, som er produsert i Japan, er kun 362 centimeter lang, mens den nye, ungarsk-produserte varianten, måler 377 centimeter fra støt- til støtfanger. Den norske Suzuki-importøren har derfor bestemt seg for å ta inne begge de to Ignis-variantene parallelt. Forvirrende? Ja.

199.900 kroner

SMÅ FORSKJELLER: Velger du Subaru Justy (over) får du radio og store tåkelys, velger du Suzuki Ignis får du lettmetallfelger, takskinner og takspoiler.
SMÅ FORSKJELLER: Velger du Subaru Justy (over) får du radio og store tåkelys, velger du Suzuki Ignis får du lettmetallfelger, takskinner og takspoiler. Vis mer


Nye Justy og nye Ignis har som nevnt det meste til felles. Deriblant en 1,3-liters motor som leverer 93 hestekrefter. Begge har også fem dører og sitteplasser for fem personer. Både Subaru- og Suzuki-importørene har bestemt seg for at bilen skal koste 199.900 kroner, en pris som for begge bilers vedkommende inkluderer manuelt klimaanlegg, fire kollisjonsputer, fjernbetjent sentrallås, blokkeringsfrie bremser (ABS) med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og setevarme.

Velger du Suzuki Ignis får du lettmetallfelger, men må kjøpe radio selv. Velger du Subaru Justy må du klare deg med stålfelger, men får radio på kjøpet.

Verdt pengene?

Nye Justy og Ignis får i praksis bare én konkurrent; Daihatsu YRV, som koster 180.000 kroner. Japanske YRV er også firehjulsdrevet og kun én centimeter kortere enn de to nykommerne. Vi vil teste både Justy og Ignis så snart vi får anledning for å forsøke å finne ut om de to bilene er verdt 20.000 kroner mer enn YRV.

  • Store bilder av Subaru Justy finner du her.
  • Store bilder av Suzuki Ignis finner du her.
  • Store bilder av begge bilene sammen finner du her.
  • Her finner du mer Subaru-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Her finner du mer Suzuki-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer