2x morsomt fra Ford

Ford Ka har tydeligvis vært et fristende utgangspunkt for sportsligere utgaver. Et hjul i hvert hjørne og lav vekt gjør det mulig å lage kjøremaskiner med enkle midler.

2x morsomt fra Ford


CANNES (DinSide Motor): SportKa er en ren videreutvikling av Ka som vi kjenner den, og fresmstår som en gjennomarbeidet liten GTI-bil. For StreetKa sin del er det vel mer snakk om en konseptbil som ikke ville dø, og som omsider er satt i produksjon.

Mer tøff en søt

StreetKa er en ren toseter, og en tradisjonell kabriolet med stofftak og bakrute i myk plast. Plassen som ble frigjort ved å droppe baksetet er delvis brukt til kalesjeoppbevaring, og delvis til bagasjerom. Dette gir StreetKa den særpregede formen, og den kan nesten se ut som en sportsbil med motoren plassert midt i bilen.

Linjene i bilen, og særlig baklysenes v-form, gjør at StreetKa gir inntrykk av å være bredere og lavere enn millimetermålene tilsier. Særlig bakfra ser StreetKa ut som den mener alvor. Luftinntak, ekte og uekte, opptrer i par både foran og bak, og det som på avstand ser ut som et fett enderør er i virkeligheten ett kreativt plassert ryggelys.

Følger opp

Svingete veier og StreetKa er mye morsommere enn 95 hestekrefter skulle tilsi. Ivrig leverer den akseptabelt veigrep i krappe svinger, og en fleksibel 1,6-liter gjør at feil girvalg ikke straffes altfor hardt. Biler uten tak har ofte problemer med vridningsstivheten, særlig hvis utgangspunktet er en konstruksjon med tak som i dette tilfellet. Med StreetKa virker det som Ford har gjort en grundig jobb, og det er bare krappe smådumper i svinger som ryster nok til at det går utover veigrepet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

12,1 sekunder tar det å nå 100 km/t, men når StreetKa er i siget virker den kvikkere enn akselerasjonstiden kan gi inntrykk av. Toppeffekten på 95 hestekrefter dukker opp ved 5.500 o/min, og dreiemomenttoppen på 135 Nm (Newtonmeter) har du ved 4.250 o/min. Mest karakteristisk for den 8-ventilers 1,6-literen er at 90 prosent av dreiemomentet er tilstede fra 1500 o/min.

Tett

2x morsomt fra Ford
2x morsomt fra Ford


Girkasse og styring er fint tunet for en sportslig kjøreopplevelse. Særlig imponerende er det hvordan Ford har fått til å gi den i utgangspunktet ordinære girkassen en så tett og sportslig følelse. Korte skift i en presis girkasse gjør at du gleder til neste nedgiring. Bremsene føles mer ordinære, særlig med tanke på det grepet lavprofildekkene i dimensjon 195/45-16 leverer. StreetKa er utstyrt med trommelbremser bak.

Kalesjeløsningen i StreetKa er ganske ordinær, men et pluss er at kalesjen forsvinner ut av synet når den er felt ned. Lydnivået er helt greit inntil litt over 100 km/t. StreetKa skal bygges på Pininfarinas fabrikk i Torino.

Selv om StreetKa ser råest ut, er det mer ordinære SportKa som er mest sportslig. Den kan du lese mer om her.