2x morsomt fra Ford

Ford Ka har tydeligvis vært et fristende utgangspunkt for sportsligere utgaver. Et hjul i hvert hjørne og lav vekt gjør det mulig å lage kjøremaskiner med enkle midler.

2x morsomt fra Ford


CANNES (DinSide Motor): SportKa er en ren videreutvikling av Ka som vi kjenner den, og fresmstår som en gjennomarbeidet liten GTI-bil. For StreetKa sin del er det vel mer snakk om en konseptbil som ikke ville dø, og som omsider er satt i produksjon.

Mer tøff en søt

StreetKa er en ren toseter, og en tradisjonell kabriolet med stofftak og bakrute i myk plast. Plassen som ble frigjort ved å droppe baksetet er delvis brukt til kalesjeoppbevaring, og delvis til bagasjerom. Dette gir StreetKa den særpregede formen, og den kan nesten se ut som en sportsbil med motoren plassert midt i bilen.

Linjene i bilen, og særlig baklysenes v-form, gjør at StreetKa gir inntrykk av å være bredere og lavere enn millimetermålene tilsier. Særlig bakfra ser StreetKa ut som den mener alvor. Luftinntak, ekte og uekte, opptrer i par både foran og bak, og det som på avstand ser ut som et fett enderør er i virkeligheten ett kreativt plassert ryggelys.

Følger opp

Svingete veier og StreetKa er mye morsommere enn 95 hestekrefter skulle tilsi. Ivrig leverer den akseptabelt veigrep i krappe svinger, og en fleksibel 1,6-liter gjør at feil girvalg ikke straffes altfor hardt. Biler uten tak har ofte problemer med vridningsstivheten, særlig hvis utgangspunktet er en konstruksjon med tak som i dette tilfellet. Med StreetKa virker det som Ford har gjort en grundig jobb, og det er bare krappe smådumper i svinger som ryster nok til at det går utover veigrepet.

12,1 sekunder tar det å nå 100 km/t, men når StreetKa er i siget virker den kvikkere enn akselerasjonstiden kan gi inntrykk av. Toppeffekten på 95 hestekrefter dukker opp ved 5.500 o/min, og dreiemomenttoppen på 135 Nm (Newtonmeter) har du ved 4.250 o/min. Mest karakteristisk for den 8-ventilers 1,6-literen er at 90 prosent av dreiemomentet er tilstede fra 1500 o/min.

Tett

2x morsomt fra Ford
2x morsomt fra Ford


Girkasse og styring er fint tunet for en sportslig kjøreopplevelse. Særlig imponerende er det hvordan Ford har fått til å gi den i utgangspunktet ordinære girkassen en så tett og sportslig følelse. Korte skift i en presis girkasse gjør at du gleder til neste nedgiring. Bremsene føles mer ordinære, særlig med tanke på det grepet lavprofildekkene i dimensjon 195/45-16 leverer. StreetKa er utstyrt med trommelbremser bak.

Kalesjeløsningen i StreetKa er ganske ordinær, men et pluss er at kalesjen forsvinner ut av synet når den er felt ned. Lydnivået er helt greit inntil litt over 100 km/t. StreetKa skal bygges på Pininfarinas fabrikk i Torino.

Selv om StreetKa ser råest ut, er det mer ordinære SportKa som er mest sportslig. Den kan du lese mer om her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.