<strong>HØY STRYKPROSENT:</strong> 37 prosent strøyk på teoriprøven i sommer. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
HØY STRYKPROSENT: 37 prosent strøyk på teoriprøven i sommer. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

25 000 strøyk på teoriprøven i sommer

Statens vegvesen har gjennomført rekordmange teoriprøver i sommer. Men hele 37 prosent av kandidatene strøk.

Publisert
Sist oppdatert

Alt i alt var det 68.342 personer som tok teoriprøven i juni, juli og august, en økning på 43 prosent fra samme periode i fjor, viser tall som ble lagt fram av Statens vegvesen fredag.

Men mange møtte for dårlig forberedt, og 25.365 kandidater strøk.

– Med en strykprosent på 37 er det tydelig at mange tar for lett på teoriprøven. Flere tar teoriprøven før de er klare, bare for å sjekke hvordan de ligger an, sier avdelingsdirektør Frode Børstad i Statens vegvesen i en pressemelding.

Advarte om lange køer

I sommer advarte nemlig vegvesenet mot lang kø på trafikkstasjonene i tiden fremover på grunn av høy strykprosent på teoriprøven i juni. En av tre strøyk.

VERSTING: Her bulkes det mest. Bilder: NTB Scanpix og Dagbladet / Arkivfoto. Vis mer

- Hadde flere bestått på første forsøk, hadde vi ikke hatt kø for å ta teorien. Våre ansatte jobber både kveldstid og helg for å møte etterspørselen etter at vi holdt stengt tidligere i år på grunn av koronaen. Da er det utrolig synd at så mange kandidater møter uforberedt, uttalte fungerende avdelingsdirektør Jan Erik Myhr den gang.

I tillegg er det kjent at en ny teoriprøve lanseres i september.

Ny teoriprøve

Ifølge Statens Vegvesen skal det nye systemet, som kalles eTeori, kunne brukes for alle slags førerkort.

Målet er å sikre at de som tar teoriprøven faktisk kan det de skal, og at vi dermed får både bedre sjåfører og færre ulykker.

Slik systemet er nå, med flere valg der ett er riktig, kan vi med flaks klare teoriprøven uten å lese og uten å kunne det som er nødvendig for å være en trygg medtrafikant, mener Vegvesenet.

Likevel strøk én av tre på teoriprøven i juni i år.

- Det nye systemet legger opp til en mye større variasjon i oppgaver og spørsmålsstilling. Denne uforutsigbarheten vil også gjøre det mer lønnsomt å lese hele pensum, fremfor å bare øve seg på å bestå prøven, uttalte prosjektleder Gunn Marit Høistad i Statens Vegvesen til Dinside i fjor.

Målet med det nye systemet er dessuten å forhindre juks.

I 2018 ble 42 personer tiltalt eller domfelt for juks på teoriprøven ved Larvik trafikkstasjon, ifølge NRK.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer