22.000 omdreininger i minuttet

Det australske motorsykkelmerket Drysdale satser hardt mot nye runder i Grand Prix. Den store utfordringen blir å slå Honda NSR 500.

22.000 omdreininger i minuttet
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Reglene i Grand Prix for motorsykler er mindre restrektive enn for eksempel reglene som Formel 1-lagene må forholde seg til, og nye regler fra 2002 gjør spillerommet enda større for dem som liker å eksperimentere med motorer.

V8

Drysdale 990-V8, som modellen heter, vil få en sensasjonell motor. Det blir en ekstremt lett og kompakt V8 motor. Den totale vekten på motoren blir kun 52 kilo og bredden blir 33 centimeter.

Foreløpig ligger effekten på 220 hester ved 20.600 omdreininger, men utviklingen skal være klar til å håndtere 240 hestekrefter ved 22.000 omdreininger i minuttet.

Vekten vil bli virkelig lav og det snakkes om en tørrvekt på 155 kilo. Med full tank, olje og det hele kommer vekten opp på 175 kilo. Det er jo ikke skremmende mye med tanke på motorens effekt. Med 220 hestekrefter fordelt på 175 kilo blir hver kilo trukket av 1,26 hestekrefter.

Fordeler på banen

Drysdale mener å ha oppnådd flere fordeler ved å utvikle denne sykkelen. Først og fremst er det den høye effekten som skal gjøre Drysdale til hersker på banen. De mener også at den ekstra vekten foran vil gjøre det enklere å holde forhjulet i bakken. Drysdale er litt tyngre enn mer ”tradisjonelle” Grand Prix sykler, men hevder at det de taper i svingene hentes inn på de rette delene av banen. Toppfarten skal tross alt være 360 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen