206 Roland Garros

206 Roland Garros er det velklingende -- og faktisk meningsfylte -- navnet på spesialmodellen av 206 med glasstak.

Luft er stikkordet, Roland Garros var nemlig en av luftfartens store pionerer i Frankerike ved forrige århundreskifte. Hans navn pryder forøvrig også en tennis-stadion - og det er den stadion der tennismesterskapet French Open arrangeres hvert år.

Og med en grønnfarge kalt "Tie-break Green" skulle assosiasjonene være fullkomne, både til luft og tennis - hva nå enn dette måtte ha med bil å gjøre.

Glasstaket i 206 Roland Garros er ikke et soltak, men et fast montert glasstak som gir en luftig følelse. Glassruten måler hele 1,225 kvadratmeter, og 6,6 millimeter tykk. Et behagelig klima skal besørges av et fullautomatisk klimaanlegg, som er standard på denne bilen.

Selv om glasset er av en spesiell type som slipper igjennom så mye lys, men så lite energi som mulig, kan det nok bli varmt i kupeen på solrike dager. Derfor er det mulig å trekke for en "gardin" for takvinduet. Gardinet trekkes for av en elektromotor som bruker 11 sekunder på operasjonen.

I tillegg er det omfattende standardutstyr på 206 Roland Gaross, blant annet:

  • Elektronisk styrt automatisk klima-anlegg

  • Grønn metallic lakk

  • Eget interiør med blant annet musling- og grønnfargede skinnseter av sportstypen og skinntrukket sportsratt

  • Aluminiumsfelger

  • Stereoanlegg med CD-veksler

  • Tåkelys foran

  • Regnsensor til vindusviskerne

  • Alarm

  • Elektrisk justerbare, oppvarmbare og foldbare sidespeil
  • Spesialmodellen Roland Garros blir produsert ved Peugeots fabrikk i Ryton i Storbritannia. Imidlertid kommer fabrikken ikke til å produsere biler med nordiske spesifikasjoner (kraftigere starter, dynamo og varmeanlegg osv) i år, om vi får se salige Roland Garros på norske veier er i det hele tatt usikkert. Muligens til neste år, sier den norske importøren, Bertel O Steen.

    Modellen blir tilgjengelig med 1,4-liters (75 hk) og 1,6-liters (90 hk) motor..