206 GT: Med rallyblod i årene

Denne helgen starter Rally Korsika, Tour de Corse, og på startstreken finner man Peugeot 206 WRC. Derfor bygger Peugeot 4.000 biler med navnet 206 GT (Grand Tourisme).

For at man skal ha lov til å stille til start i et rally kreves det at bilen på startstreken er en produksjonsmodell, noe den først blir når det er produsert 2.500 stykker. Slik sett burde Peugeot være godt innenfor grensen med sin 206 WRC (World Rally Car) - for av homologeringsmodellen 206 GT (Grand Tourisme) skal det produseres 4.000 biler.

300 mot 137

Rallybilen 206 WRC har 300 hester og et dreiemoment på 500 Nm, firehjulsdrift og instinkt til å vinne. Gatebilen 206 GT har 137 hester, et dreiemoment på 190 Nm og instinkt til å vinne enhver duell når gatelyset skifter fra rødt til grønt. Peugeot 206 GT er til en stor grad tuftet på 206 GTi, en bil du kan lese mer om her.

Nummerert

Forskjellen på de to er at 206 GT er syv centimeter lengre, har andre støtfangere foran og bak, samtidig som utstyrsnivået er nærmest komplett. Det betyr at setene er i skinn og alcantara, at bilen er utstyrt med klimaanlegg, regnsensor, sportsratt og gearspakkule i aluminium for å nevne noe. Hver bil vil i tillegg bli utstyrt med en aluminiumsplate på dørstolpen som forteller hvilket nummer av 4.000 biler din er.

Bilen blir ikke lagervare i Norge, men den taes inn til landet på bestilling. Prisen blir 267.600 kroner – og det er ikke mer enn 17.700 kroner mer enn GTi-versjonen av 206.

Artikkelen fortsetter under annonsen