206 blir stasjonsvogn

Peugeot har ikke for vane å lage stasjonsvognutgaver av sine småbiler. Men 206 har tydeligvis fått en så god mottakelse i markedet at Peugeot har bestemt seg for å gjøre et unntak.

206 blir stasjonsvogn
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Peugeot 206 har nemlig solgt svært godt helt siden introduksjonen høsten 1998, også i Norge. I snitt har nærmere 2.000 206er rullet ut fra norske Peugeot-forhandlere årlig siden 1999. Dette er svært gode tall, spesielt hvis man tar hensyn til at nordmenn tradisjonelt har vært relativt skeptiske til franske biler.

Lekker bil

Vi tror en av de viktigste årsakene bak det gode salget ligger i bilens utseende. Vi synes spesielt fronten er vellykket. De langstrakte og aggressive frontlyktene og det korte og profilerte panseret gir bilen en egen identitet som mange lar seg sjarmere av.

Det gjør åpenbart også Peugeot. For den nye stasjonsvogn-fronten er prikk lik dagens kombi-front. Det er først når vi beveger øynene bak A-stolpen at stasjonsvognen får sin egen identitet. Da legger vi merke til at taket, som er utstyrt med takskinner, strekker seg ut i nesten hele bilens lengde og ender opp i et par svært høye baklys. Baklysene snor seg om bilens hjørner og er derfor svært godt synlige også når bilen iakttas fra siden.

Håndtak i dørstolpen

I motsetning til kombiutgaven, kommer stasjonsvognutgaven kun med fem dører. Og når vi først er inne på bakdørene, må vi nevne at Peugeot har rappet en Alfa Romeo-invensjon - dørhåndtakene er nemlig skjult i dør-stolpen. Denne løsningen gir bilen et renere design og medvirker muligens også til at bilen virker noe lengre.

19 centimeter

206 blir stasjonsvogn

Stasjonsvognen, som har fått navnet 206 SW, er også i praksis noe lengre enn sin kombi-bror - nærmere bestemt 19 centimeter. De ekstra centimeterne, som gjør bilen 403 centimeter lang, er viet bagasjerommet. Dette, kombinert med det høye taket, sørger for at lasterommet blir betraktelig større enn det kombi-utgaven kan by på.

Bakruten kan åpnes

Ifølge Peugeot skal det også være enkelt å laste inn og ut av den nye stasjonsvognen. Innlastingshøyden skal være lav og lasteromsgulvet er flatt.

Peugeot har i tillegg utrustet bilen med en bakrute som kan åpnes separat. Dermed slipper man å åpne hele bakluken hvis det kun er små gjenstander som skal lastes og losses.

Les mer om de ulike motoralternativene her.