MERSMAK: Opel Ampera-e var den moderne tids startskudd for elbilsatsingen fra GM. Foto: Fred Magne Skillebæk
MERSMAK: Opel Ampera-e var den moderne tids startskudd for elbilsatsingen fra GM. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Mot utslippsfri biltrafikk

20 elbiler fra GM innen 2023

GM mener fremtiden er elektrisk, en verden fri for bilrelatert utslipp, sier selskapet i en pressemelding.

GM satte virkelig elbiler på kartet da de gradvis innførte Chevrolet Bolt, eller det som i Europa heter Opel Ampera-e.

En smart og liten bil med god rekkevidde til en riktig pris var akkurat det om skulle til.

Markedet var nesten overmodent, og nå er ventelistene lange.

GM har tydelig fått mersmak etter denne lanseringen.

20 nye elbiler

I en pressemelding forteller de at de nå skal lansere 20 nye elbiler innen 2023.

I løpet av de neste 18 månedene kommer de med to nye modeller, basert på erfaringene fra nettopp Bolt og Ampera-e, som strengt tatt er samme bilen, men for to forskjellige markeder.

Hele satsingen skal bidra til null utslipp, null kollisjoner, og null trafikktetthet.

GM pakker likevel satsingen inn i fellesnevneren ”elbil”. Litt lenger ned i pressemeldingen forteller de at satsingen er en blanding av batterielektriske biler og hydrogenelektriske, avhengig av modell og bruksmønster.

For hydrogensatsingen har de også introdusert SURUS, en hydrogendreven, firehjulsstyrt konseptbil basert på en av deres store pickuper. Denne er drevet av to elmotorer, som igjen får energi fra hydrogen gjennom en brenselcelle.

GM har foreløpig ikke sagt noe om hvor mange av de 20 elbilene det er som vil være batterielektriske, eller hydrogenelektriske. De har heller ikke sagt noe om hvilke merker det er som vil få disse modellene.

Kjært barn: Opel Ampera-e eller Chevrolet Bolt, bilen er den samme. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Flere merker, samme bil

Av disse 20 modellene kan vi regne med at flere vil være like, bare med mindre endringer for de forskjellige merkene. Dette blir på samme måte som at Bolt og Ampera-e regnes som to modeller, selv om de i praksis er like.

EV1: Chevrolet har laget elbiler tidligere, som denne EV1 som står på Peterson Automotive Museum i Los Angeles. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

GM har som kjent en rekke merkevarer, og alle ønsker antakelig elbiler i garasjen. Synergier må derfor regnes inn i antallet, frem til en spikret plan blir lagt frem. Planen er likevel den mest ambisiøse en bilprodusent til nå har lagt frem.

Tidligere har GM sagt at de vil ha en så stor andel av det kinesiske markedet som mulig, og at de innen 2020 skal selge 10 forskjellige modeller i dette markedet. De startet nå i sommer med å selge en toseters elbil til knappe 40.000 kroner.

Snart er det på vei med flere elbiler, også for våre markeder.