INN I FREMTIDEN: Floskelen «fremtiden er nå» stemmer ikke. Den ligger per definisjon frem i tid. Men vi har i 20 år skrevet om den her på disse sidene. Dinside startet opp i 1998 og fikk for alvor øynene opp for den kommende elbilrevolusjonen i 2008. I 2018 er den over oss for fullt og til sommeren kommer for eksempel den hydrogen-elektriske Hyundai Nexo (bildet), på markedet. Foto: Hyundai
INN I FREMTIDEN: Floskelen «fremtiden er nå» stemmer ikke. Den ligger per definisjon frem i tid. Men vi har i 20 år skrevet om den her på disse sidene. Dinside startet opp i 1998 og fikk for alvor øynene opp for den kommende elbilrevolusjonen i 2008. I 2018 er den over oss for fullt og til sommeren kommer for eksempel den hydrogen-elektriske Hyundai Nexo (bildet), på markedet. Foto: HyundaiVis mer

En dag kjører alle som fortsatt kjører, elektrisk ...

20 år med bil-elektrifisering på Dinside

Det tok temmelig nøyaktig ti år før vi virkelig begynte å skjønne at elbil var fremtiden. Men elektrifiseringen var såvidt i gang allerede da Dinside startet opp i 1998 - og vi fulgte med fra start.

En del ting endrer seg ikke mye og bilverdenen er notorisk konservativ. Eksempelvis var Norges mest solgte bilmodell i fjor - 2017 - VW Golf.

En relativt maken VW Golf var også en av Norges superselgere i Dinsides barndom, som denne testen fra april 2000 viser:

En vesensforskjell er likevel at i 2017 var den mest solgte Golfen elektrisk drevet. Det ville vært utenkelig den gangen, da Dinside bare få dager tidligere hadde fylt to år.

Det var først i 2010 at vi tillot oss å skrive følgende - som fikk nesten alle våre lesere til å le hånlig:

Men for 20 år siden kunne vi ikke forestille oss at i 2017 ville det være utelukkende biler med en eller annen form for elektrifisering på topp-ti listen over modeller brutt ned på type drivstoff.

Selv om elektrisk drift var vanlig i bilismens spede barndom i det 19. århundre, var biler drevet av fossile drivstoff blitt enerådende. Da Dinside startet opp i 1998 var, bortsett fra produksjonen for California av GMs EV1, og danske Kewet (produsenten av den knøttlille bybilen som senere ble norske Buddy), det høyst marginale Think-eventyret omtrent det eneste hintet om at noe var under forberedelse på elbil-fronten. Think var født av Pivco og elbil-prototypene som ble brukt under Lillehammer-OL i 1994. Raskt kunne det se ut til at hele «elbil-greia» skulle renne ut i sanden.

Alt om elbil på Dinside finner du her!

Da Dinside startet opp, var Think-finansene såvidt begynt å skrante. Så ble Ford eiere en kort periode og deretter var Think-eventyret vekselvis «av og på» helt frem til 2012 - da bukket de definitivt under for de nye og mer konkurransedyktige alternativene som dukket opp.

Elektrifisering har i stor grad vært myteomspunnet og vi hadde stor suksess med saken om atombilen, som ble presentert som konsept i 2009 og som takket være en thorium-basert brenselcelle hadde drivstoff nok til hele bilens levetid og vel så det:

Men elektrifisering lå mer seriøst i luften fra starten vår i 1998, i form av hybridteknologi. Av prosjektene det ikke ble noe av, omtalte vår Kristin Sørdal eksempelvis en kommende Dodge med karosseri laget av resirkulerte plastflasker og elmotor sammen med dieselmotor.

Hybridteknologien var fersk og ble ansett som en mulig løsning på miljøutfordringene. Mitsubishi kastet seg på bølgen året etter - med prosjektet GDi-HEV. De kastet seg imidlertid av igjen ...

GLEMT: Mitsubishi GDi-HEV ble skrinlagt. Kanskje like greit... Foto: Dinside
GLEMT: Mitsubishi GDi-HEV ble skrinlagt. Kanskje like greit... Foto: Dinside Vis mer

Men hybridbiler eksisterte allerede og det var faktisk samme julidag i 1998 at vi kunne annonsere at Toyota Prius - denne merkelige skapningen med to motorer - en bensin og en elektrisk - skulle importeres til Norge. Denne hybridpioneren hadde da vært i produksjon i bare noen måneder.

I november 2001 prøvekjørte vi en spesiell type Volvo-hybrid: Den het S80 ISG og hadde en integrert startmotor/generator med et kraftig moment fra start som fikk forhjulene til å spinne!

Første elbil-test!

I Frankrike foregikk under tiden konvertering til elektrisk drift av modeller fra Peugeot og Citroën. En hel del av disse ble tatt inn til Norge og den første skikkelige elbiltesten vår, i år 2000, gjaldt nettopp en Peugeot 106 Electric.

Vi syntes den var voldsomt dyr, men fant den svært billig i drift - om enn ikke spesielt praktisk i bruk...

Peugeot og Citroën hadde mellom 1996 og 2003 produksjon av disse bilene, som ble tatt inn til Norge av Enviro Bil. Den beskjedne elmotoren på 11 kW fikk strøm fra tre pakker med til sammen 20 NiCd-batterier og ble utstyrt med bensindrevet varmeapparat fra Webasto.

Vi kjørte til og med en duell mellom el-Peugeoten og Think City i april 2000. Den overbeviste oss slett ikke om at elbil var noe å satse på - Think hørte hjemme på museum, var vår konklusjon...

Hydrogen - i all fremtid fremtidens drivstoff?

En annen type elektrifisering vi har fulgt opp gjennom årene er hydrogenbaserte brenselceller som energikilde til elbiler. Disse kalles populært hydrogenbiler. Allerede i år 2000 beskrev vi brenselcellens muligheter.

Allerede året etter kunne vi fortelle at giganten Toyota hadde til hensikt å satse på hydrogen og regnet med å ha hydrogenbiler i masseproduksjon i 2010. Japaneren hadde presentert sin første brenselcellebil, FCHV, allerede i 1996 og i mars 2001 var det allerede tredje generasjon som ble vist. Logisk nok fikk den navnet FCHV-3. I 2008 viste de nok en generasjon, som i utgangspunktet ikke så så svært mye mer avansert ut...

Hydrogenbilen har vært stadig tilbakevendende i våre spalter i 20 år, og horisonten flyttes stadig.

Fortsatt er det ingen seriøs infrastruktur på plass, men de første hydrogenstasjonene drevet av kommersielle aktører har omsider sett dagens lys. Dermed selges det i dag hydrogenbiler på det norske markedet; 55 ble registrert i 2017 - hvorav 17 Toyota Mirai. Sommeren 2018 kommer Hyundai med generasjon 2 av sin egen hydrogen-SUV. Den tegner til å bli det mest overbevisende produktet så langt i denne kategorien.

Hvem vet - om 20 år er hydrogenelektriske biler kanskje på vei til å bli markedsledende?

The Ghosn moment

20 år med bil-elektrifisering på Dinside

Vendepunktet kom for alvor i 2008. I mai det året hadde vi en samtale med toppsjefen for Renault-Nissan-alliansen, Carlos Ghosn, der han forklarte hvorfor han hadde en klokkertro på at elektriske biler var fremtiden. Han la også frem for oss de store planene alliansen hadde om elektrifisering. Planene tok nye retninger med årene og tidsperspektivet måtte forlenges en del, men de er ikke blitt mindre ambisiøse.

Anekdote: Snodig nok var det egentlig tilfeldig at forfatteren av disse linjene fikk treffe ham akkurat da - han var innom under vår prøvekjøring i Marokko av Renaults nye SUV, Koleos I. Det hører med til historien at denne modellen ironisk nok ble fjernet fra salgsprogrammet i Norge i etterkant og dermed aldri ble importert hit...

Ghosn var for øvrig meget oppmerksom på noe et startup-firma i California hadde begynt å utvikle... Vi omtalte Teslas kommende sportsbil første gang sommeren 2006:

Tesla-opplevelsen

Høsten 2008 kom den virkelige aha-opplevelsen da artikkelforfatteren, to år etter at vi omtalte den første gang. omsider fikk prøvekjøre Tesla Roadster, fortsatt på prototype-stadiet:

En måned senere oppdaget han at elektrisk drift også fungerte helt greit i en liten «familie»-bil. Mitsubishi i-MiEV ble første gang prøvekjørt under bilutstillingen i Paris i 2008 og skulle bli den første storselgende elbilen i Norge, men det var først i 2011. Det året ble det registrert hele 1040 i-MiEV her i landet. Norge viste seg raskt å være det ideelle landet å lansere elbiler i, med de utrolige fordelene myndighetene hadde gitt dem, både økonomisk og bruksmessig.

Men kort tid etter at i-MiEV omsider var i salg, ble Carlos Ghosns planer konkretisert. Den første elektriske femseteren på størrelse med storselger VW Golf var kommet på markedet. Vi ga den et begeistret terningkast seks under prøvekjøringen i 2010 og fra høsten 2011 rullet de inn i landet.

Elbilsalget i 2012 nådde nesten 3000 i 2012 - av dem var 2300 Leaf. Helt uhørt! Likevel: Vi så ikke for oss at det ville kunne bli registrert nesten like mange eksemplarer av generasjon 2 på bare en måned. Det skjedde likevel måneden før Dinside fyller 20 år og fasit i mars 2018 ble 2147 Nissan Leaf...

2012 var for øvrig året vi fikk prøvekjøre den første elektriske VW Golf, som også var blitt vist som prototype i 2010.

Ikke overraskende skapte det forventninger i et marked som var klar for flere el-modeller og da påfølgende generasjon Golf kom på markedet også i form av e-Golf varte det ikke lenge før den elektriske utgaven også ble den mest solgte.

Så kom Tesla Model S...

Og etter 20 år med Dinside konstaterer vi at revolusjonen, som på mange måter startet i Norge, begynner for alvor. Ikke lenge etter at vi startet opp, «drepte» General Motors sin elbil som på den tiden var i produksjon, EV1. De mente den ikke behøvdes lenger. Kort tid før vi feirer våre 20 år og kan ta fatt på de neste 20, er samme General Motors klare på én ting:

Fremtiden er elektrisk.

I Dinsides første hele driftsår, 1999, var de 20 mest solgte bilmodellene i Norge de følgende:

Modell Registreringer
1. Volkswagen Golf5900
2. Toyota Yaris2475
3. Volkswagen Passat4473
4. Ford Focus3693
5. Toyota Avensis3204
6. Opel Astra4520
7. Volkswagen Polo2094
8. Toyota Corolla3527
9. Peugeot 4062068
10. Renault Megane1742
11. Opel Zafira1050
12. Skoda Octavia1965
13. Peugeot 2061852
14. Nissan Primera1984
15. BMW 3-serie1535
16. Volvo S70/V70/8501041
17. Saab 9-3 / 9001830
18. Audi A42079
19. Opel Vectra3004
20. Volvo S40/V401561