2. VW Polo: Kvalitetsbilen

Fjerde generasjon Volkswagen Polo er den sikreste, mest komfortable og mest eksklusive småbilen på markedet i dag.

2. VW Polo: Kvalitetsbilen
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volkswagen Polo 1.4 Comfort koster i utgangspunktet 175.820 kroner. Men skal du ha klimaanlegg og radio må du belage deg på å punge ut med hele 191.570 kroner, noe som gjør Polo til testens dyreste bil. Ikke bare er Polo 1.4 Comfort mellom 10.000 og 40.000 kroner dyrere enn sine konkurrenter, bilen er like dyr som de billigste utgavene av storebror Golf.

Elektronisk stabilitetsprogram

Vi har likevel gitt Polo sølvmedaljen. Hvorfor? Jo, blant annet fordi Polo åpenbart er den sikreste småbilen på markedet. Polo har nemlig glimrende kjøreegenskaper. Og ikke nok med det, i tillegg er Polo den eneste bilen som er utrustet med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Med denne elektroniske skytsengelen aktivert er Polo langt tryggere enn sine konkurrenter, spesielt på vinterglatte veger.

Velutstyrt

Og når man først har betalt for klimaanlegg og radio, har man til gjengjeld blitt eier av en velutstyrt bil. Polo er blant annet den eneste bilen som er utrustet med bremseskiver på bakhjulene, justerbar intervallvisker og lys i sminkespeilene. I tillegg er Polo og C3 de eneste bilene som leveres med dybdejusterbart ratt, lyktespylere og ett-trykk-funksjon på begge vindusheisene.

Mest eksklusiv

2. VW Polo: Kvalitetsbilen

Polo er også bilen som gir den åpenbart høyeste kvalitets-opplevelsen. Volkswagen er blant annet den eneste produsenten som har tatt seg råd til å trekke dashbordet i polstret plast. I tillegg oppleves interiøret som svært godt sammenskrudd, noe som blant annet gir seg utslag i pene overganger og fravær av skramlelyder. En flott, integrert koppholder og oppbevaringsskuffer under forsetene medvirker til at Polo oppleves som en praktisk bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Storbilfølelse

Polo er også bilen som i størst grad byr på noe som kan minne om storbilfølelse. Storbilfølelsen har blant annet sin bakgrunn i de gode kjøreegenskapene, den høye fjæringskomforten og det lave støynivået. Også det høye femtegiret medvirker til å fremkalle følelsen av å kjøre en større bil. I 100 kilometer i timen legger turtellernålen seg pent ved 2.600 omdreininger, noe som oppleves som behagelig og som gir lite motorstøy. I tillegg er forsetene blant de absolutt beste. Disse kjennetegnes blant annet ved en lang sittepute, god sidestøtte og en brukervennlig høydejusteringsspak.

Gjennomsnittlige bakseter

2. VW Polo: Kvalitetsbilen

Polo-baksetene er midt på treet, i den forstand at Polo havner på tredjeplass både når det gjelder benplass og takhøyde. Bagasjerommet er greit nok, selv om det på papiret er noe mindre enn konkurrentenes. Sitteputen kan vippes frem og når man i tillegg legger ned bakseteryggen får man tilgang på et stort lasterom. Det skal imidlertid nevnes at gulvet ikke blir helt flatt og at man må ta av hodestøttene før man legger ned den delte seteryggen. Vi tar også med at Volkswagen har kuttet ut reservedekket, som er erstattet med en billig skumflaske.

Husk Ibiza og Fabia

Polo er altså dyreste alternativ. Likevel, takket være kjøreegenskaper, utstyrsnivå og kvalitetsfølelse mener vi bilen fortjener andreplassen. Vær imidlertid klar over at Polo deler plattform og motorer med Seat Ibiza og Skoda Fabia. Disse er noe billigere enn Polo med tilsvarende utstyrsnivå.

Les mer om bronsevinneren her.

  • Tekniske data for alle testbilene finner du her
  • .
  • En oversikt over samtlige småbiler på markedet finner du her
  • .
  • Du finner store bilder av alle testbilene her
  • .

    Relaterte artikler:

  • Her finner du en samlet oversikt over alle våre biltester