2. Renault Scenic: Fremtidsbilen

Nye Renault Scenic lever opp til sin stolte arv og tar sølvmedaljen i vår store fleksibiltest.

Publisert
Sist oppdatert
2. Renault Scenic: Fremtidsbilen


Renault var den første europeiske bilprodusenten som lanserte en flerbruksbil. Den kom i 1984 og fikk navnet Espace. 12 år etter, i 1996, fulgte den franske produsenten opp med en ny spennende bil, Scenic. Denne la grunnlaget for en helt ny bilklasse - fleksibilene. Renault har med andre ord stolte tradisjoner å leve opp til.

Syvseter kommer

Andre generasjon Scenic ble lansert den 1. november i år og til våren kommer en syvseterversjon ved navn Grand Scenic. Modellen vi har testet er altså en femseter, uten at det forhindret vår begeistring for bilen. Scenic er nemlig den uten sammenligning friskeste av våre fem rivaler. Utvendig er den spenstig og fremtidsrettet og innvendig kjennetegnes den ved sentralt plasserte, digitale instrumenter.

Det moderne inntrykket styrkes ved at vårt testeksemplar var utrustet med et fantastisk nøkkelkort. Dette trenger man aldri å fjerne fra lommen eller vesken. Alt du trenger å gjøre er å åpne bilen og trykke på startknappen - kortet signaliserer til dørlås og tenningslås at alt er i orden. Grunnversjonen mangler denne funksjonaliteten, men har erstattet den tradisjonelle nøkkelen med en enklere variant av nøkkelkortet.

Høyt plassert girspak

2. Renault Scenic: Fremtidsbilen


Vårt viktigste testkriterium er fleksibilitet og heller ikke på dette området har Scenic problemer med å hevde seg. De uavhengige baksetene kan også her justeres i lengderetningen, samtidig som ryggvinkelen kan tilpasses dagsformen. Alle setene kan lett slås sammen, vippes fremover og fjernes. Også i Scenic har man muligheten for å skape svært god plass for to baksetepassasjerer ved å fjerne det midtre setet og flytte de to andre inn mot midten av kupeen.

Fordi Renault har flyttet girspaken opp fra gulvet, kan man med overnevnte setekonfigurasjon få med seg svært lange gjenstander. Hvis de lange gjenstandene i tillegg er brede, kan man ved et raskt håndgrep felle ned ryggen på det fremre passasjersetet. Merkelig nok er Scenic og Opel Zafira alene om denne geniale og sannsynligvis relativt billige løsningen.

God bakseteplass

2. Renault Scenic: Fremtidsbilen


Til tross for at Scenic er den korteste i testen (425,9 cm) er benplassen i baksetene god (31 cm), kun slått av Opel Zafira. Dette går imidlertid på bekostning av bagasjerommet som kun er 81 centimeter i lengderetningen med baksetene i bakre posisjon. Det at bagasjerommet er kort, oppveies imidlertid delvis av bredden, som er blant de beste (110 til 115 cm). Og trenger man bagasjeromslengde kan man som nevnt raskt fjerne ett sete. Ulempen er selvsagt at man da mister en sitteplass.

Når det kommer til oppbevaringsrom, er Scenic blant de aller beste. Vi lokaliserte blant annet seks koppholdere, fire rom i gulvet, tre skuffer under setene, et praktisk sjokoladepapirrom i førerdøren og et enormt hanskerom.

Dvask styring

Scenic er en svært komfortabel bil. Hjulopphenget svelger ujevnhetene på en fin måte og støynivået er lavt. Den korte og høyt plasserte girspaken er god å betjene, men vi ble aldri helt komfortable med styringen, som er dvask. Grunnet særdeles brede D-stolper og en forhøyning for innfesting av bakrutevisker i bakrutekarmen, er ikke Scenic spesielt lett å rygge. 1,6-liters motoren er på papiret den sprekeste av dem alle.

Fem stjerner

2. Renault Scenic: Fremtidsbilen


Renault har gjort det svært godt i Euro NCAPs kollisjonstester med mange modeller og Scenic er den første fleksibilen som har oppnådd fem stjerner. På den positive kontoen nevner vi også at Scenic er den eneste som har fullstørrelse reservedekk som er plassert inne i bilen. Dermed slipper du å slite med å hente et møkkete dekk under bilen slik du må i Opel Zafira og Peugeot 307 SW - eller nøye deg med et nødhjul eller sprayboks, slik du må i henholdsvis Ford Focus C-Max og Volkswagen Touran.

Fakta: Renault Scenic
Lansert i Norge: 2003 (2. generasjon)
Sammenligningsgrunnlag: Renault Scenic 1.6 Authentique Bus. (5 seter)
Pris: 243.000 kr
Fysisk testbil: Renault Scenic 1.6 Expression (5 seter)



Les mer om bronsevinneren, Opel Zafira, her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer