2. Nissan X-Trail: Den muskuløse

I fjor lanserte Nissan en helt ny bil, X-Trail. Den barske og velutstyrte nykommeren tar en velfortjent sølvmedalje i vår stortest.

2. Nissan X-Trail: Den muskuløse


Nissan X-Trail ser faktisk enda større ut enn Honda CR-V, men er i virkeligheten noen få centimeter kortere. X-Trail minner på mange måter om CR-V, med sine store frontlykter og høye baklykter.

Til tross for likhetene gir X-Trail inntrykk av å være mer muskuløs og barsk. Kraftige hjulbuer, en stor takspoiler og en høy og firskåren front sørger for at X-Trail oppfattes som stor og tøff av noen, litt voldsom og harry av andre.

Midtplasserte instrumenter

Selv om våre mål viser at X-Trail-kupeen er noe mindre enn CR-V-kupeen, opplevde testsjåførene at X-Trail ga en enda bedre plassfølelse. Dette kan ha sammenheng med at Nissan har plassert instrumentene midt på dashbordet, noe som gir uvant mye lys og luft bak rattet.

Også X-Trail-interiøret preges av relativt billige materialer med harde overflater. Heller ikke forsetene imponerer. Det glatte stoffet ser moderne ut, men kan bli litt klamt på sommerstid. De kraftige sidevangene er i mykeste laget og gir derfor ikke like god sidestøtte som de gir inntrykk av ved første øyekast.

Komfortabel

2. Nissan X-Trail: Den muskuløse


Likevel, X-Trail er etter testlagets syn blant de mest komfortable av testbilene, kun slått av Forester. Dette skyldes blant annet hjulopphenget, som er mykt nok til at man svever over ujevnhetene, samtidig som det er stramt nok til at krenging ikke blir noe problem. Hjulopphenget fungerer svært godt både i byen, på landeveien og i terrenget, noe som sier mye om bilens allsidighet. Like gode kjøreegenskaper som CR-V har bilen imidlertid ikke. X-Trail er godt lydisolert og verken motorstøy eller dekkstøy oppleves som et problem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akseptable bakseter

Baksetepassasjerene har litt dårligere benplass enn i CR-V, men kupeen er nesten like bred og takhøyden svært god. Bakseteryggene kan justeres i fem trinn, men kan ikke justeres i lengderetningen, slik de kan i CR-V og RAV4.

Topphengslet luke

2. Nissan X-Trail: Den muskuløse


I motsetning til Honda, har Nissan valgt å plassere reservehjulet under lasteromsgulvet. Fordelen med denne løsningen er at Nissan kunne utstyre X-Trail med en topphengslet luke, i motsetning til Honda, som måtte velge en sidehengslet variant. Ulempen er at gulvet blir høyt, noe som gir høy innlasting og dårligere lasteroms-høyde. Det at X-Trail er lav under lasteromstaket, kompenseres imidlertid ved at lasterommet både er bredere og lengre enn det konkurrentene kan by på.

Vi må imidlertid nevne at Nissan har valgt et håpløst glatt materiale i lasteromsbunnen, som gjør at alt må spennes fast hvis det ikke skal fly vegg-i-mellom under kjøring. Problemet kan løses ved å gå til anskaffelse av en gummimatte.

Stabilitetsprogram

2. Nissan X-Trail: Den muskuløse


Et av de aller beste argumentene for X-Trail, er utstyrsnivået. For eksempel er X-Trail den eneste bilen i sin klasse som leveres med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). ESP er en fantastisk oppfinnelse, som uten tvil har reddet mange liv og vil redde enda flere i fremtiden. Nettopp biler i denne klassen, med høyt tyngdepunkt, er blant blant dem som har aller størst nytte av stabilitetsprogrammer. At Nissan er alene om å tilby ESP, er derfor nærmest utrolig.

Valgfrihet

X-Trail kan i tillegg by på skikkelige bremseredskaper og er alene om ventilerte skiver på bakhjulene. X-Trail er også den eneste bilen hvor føreren selv kan velge hvor mange hjul som skal være med på leken. Føreren har tre valgmuligheter - forhjulsdrift, elektronisk styrt firehjulsdrift og konstant firehjulsdrift. Fordelen med disse valgmulighetene er at de løser den iboende konflikten mellom fremkommelighet og drivstoff-forbruk. Ønsker man å spare drivstoff velger man forhjulsdrift - når man trenger fremkommelighet trykker man på et av firehjulsdrift-alternativene.

God i terrenget

2. Nissan X-Trail: Den muskuløse


Når du velger firehjulsdrift sørger en elektromagnetisk kløtsj for å trekke med bakhjulene, noe som fungerte svært godt i vår terrengløype. I likhet med konkurrentene beviste også X-Trail at den vil takle enhver hyttevei uten problemer, til tross for at heller ikke X-Trail har differensialsperrer. Selv om vi ikke klarte å påvise at X-Trail har bedre fremkommelighet enn sine konkurrenter, mente flertallet av testerne at X-Trail er bilen som inngir mest tillit utenfor allfarvei.

Godkjent motor

Selv om motoren i likhet med CR-V motoren er utrustet med 16 ventiler og variable ventiltider, er den ikke like frisk som den vi finner i CR-V. Men motoren er sterk nok og trekker fint allerede fra 1.500 o/min, noe som i kombinasjon med en fin girkasse gjør bilen lettkjørt.

X-Trail får altså en sterk andreplass i vår stortest. Årsaken til at bilen ikke vinner, er at CR-V har en litt bedre motor, litt bedre kjøreegenskaper, litt mer fleksible løsninger, litt bedre førersete og litt bedre plass. Hvis man prioriter sikkerhet høyt, er imidlertid X-Trail et svært godt alternativ grunnet stabilitetsprogrammet.

FAKTA: Nissan X-Trail
Lansert i Norge: 2002 (1. generasjon)
Antall solgt i 2002: 1.464 stykk (2. plass i klassen)
Vårt testeksemplar: X-Trail 2.0 Sport ESP
Pris: 335.800



Les mer om bronsevinneren, Subaru Forester, her.