MC-messen i München strekker seg over syv saler på denne størrelsen.
MC-messen i München strekker seg over syv saler på denne størrelsen.Vis mer

1999: Årtusenets motorsykkelår

Raskest; Suzuki sprenger 300 km/t-grensen. Størst; BMW utfordrer Honda Goldwing i luksustouring. Eldst; Kawasaki tar et dypdykk i historien som får Harley-Davidson til å virke moderne. Motorsyklister kan glede seg til over 25 nye eller kraftig oppdaterte sykler neste år.

Neste års modeller er lansert på den internasjonale mc-messen som nå pågår i München. Årtusenets siste modellår byr på flere modeller og et bredere utvalg motorsykler enn noen gang. Suzuki topper nyhetene med sin 300 km/t pluss GSX1300R, men det er betydelig utvikling i samtlige mc-kategorier.

Likevel er 99-sesongen fattigere på nytt enn man kunne vente. Årsaken er delvis asia-krisen, og delvis at de fleste produsenter sparer litt på kruttet før saftige modellanseringer til år 2000. Alle de spennende modellnyhetene til tross, det mektigste inntrykket fra München-messen er spennvidden i modellkategorier, prisklasser og bruksområder.

F.eks. har scootermarkedet i Europa, som nå omfatter opp til 400-kubikkere (ny Suzuki), snart like stor betydning som markedet for vanlige motorsykler. Og innen motorsykler finnes det kjørestøy skreddersydd for et hvert behov – problemet er rett og slett å orientere seg i faktajungelen.

Det gjenspeiler seg også i at den rene motorsykkelmessen i München, som har tatt over for Køln (IFMA) som Tysklands annethvertårlige messested, legger beslag på langt større areal enn Køln-messen for to år siden.

"Jaktfalk" fra Suzuki

Hayabusa – Suzuki har hentet navnet til GSX1300R fra en japanske jaktfalk som oppnår hastigheter på over 300 km/t.
Klikk her for større bilde Vis mer

Suzuki GSX1300R Hayabusa – du kan like godt lære deg navnet med en gang. Hayabusa heter Suzukis nye toppfartskonge, GSX1300R, og navnet er snedig nok hentet fra en japansk jaktfalk som – rattattatta – kan oppnå hastigheter på over 300 km/t.

Det er selvfølgelig ikke mulig å få verifisert topphastighet på Hayabusa fra offisielt Suzuki-hold, men det er neppe tvil om at hensikten med Hayabusa er nettopp det nåværende toppfartskonge Honda CBR1100XX ikke klarte – å passere den magiske 300 km/t-grensen. Hayabusaen skal klare dette med 175 hester (mot 1100XX sine 164 hester) og ekstrem aerodynamikk.

Med en tørrvekt på 215 kilo og 1.485 mm akselavstand er Hayabusa mer en sporttourer i superklassen enn en supersportsykkel. Den lille vrien i modellbetegnelsen, GSX1300R i stedet for GSX-R1300, understreker dette. Med høye effekt- og ccm-avgifter i Norge, blir dette en relativt dyr sykkel.

Luksus fra BMW

BMW showet fram sin nye ”7er” påto hjul – luksustoureren K1200LT.
Klikk her for større bilde Vis mer

BMW K1200LT blir ingen volumselger, men med kjøreklar vekt på 378 kg er BMWs nye luksustourer definitivt 99-årgangens største nyhet. Sykkelen er utstyrt med alt tenkelig utstyr og luksus, fra elektrisk oppvarmet sal, via badekar-store integrerte vesker på totalt 120 liter (med speil og sminkelys i toppboksen!) til elektrisk revers.

Motoren er som i K1200RS, en liggende rekkefirer på 1171 ccm og 130 hester. Forhjulsopphenget er BMWs patenterte Telelever-system, og i god BMW-ånd kommer den med ABS-bremser som standard. Mens forgjengeren K1100LT kunne plasseres i kategori med Honda Pan European og Triumph Trophy, er K1200LT utvilsomt i Honda Goldwing ultraluksustouring-klasse. BMW selv trekker en paralell til sin 7-serie på firehjulsfronten...

Desperasjon hos Kawasaki

Kawasaki VN1500 og 800 Drifter: Enten er Kawasaki desperate, ellers så har de en herlig tro på seg selv. Det krever styrke å lansere en modell (to motorstørrelser) som går til slike designytterligheter som den nye antikk-customen VN1500/800 Drifter. Ikke engang Harley-Davidson har i sine mest bakstreverske nostalgianfall turd å trekke assosiasjonene så langt tilbake i historien.

Kawasaki antyder 50-tallet, men jeg synes de likner mer på gamle Indian fra seint 30-tall, tidlig 40-tall. Skjermene både foran og bak er så dype at de er mulig å drukne en elefant i dem. Salen minner om de gamle, svære med fjæring i selve setet, og eksospotten munner ut i en diger fishtail.

Begge motorversjonene bygger på de velkjente VN V-twinnene med henholdsvis 64 og 57 hester. Den største forskjellen er at 1500 Drifter har to vanlige dempere bak, mens 800en har skjult bakdemper som gir inntrykk av stiv ramme.

Les mer om de nye sports- og touringmodellene som ble lansert på messen ved å klikke her.