Stor økning i antall skader på to hjul:

- 16 ganger større risiko for å dø

Og nå hentes motorsykler, mopeder og scootere fram fra vinterdvalen.

KRAFTIG ØKNING: Sjansen for å bli hardt hardt skadd eller drept på en tohjuling er 16 ganger større enn for andre trafikanter, ifølge Vegvesenet. Her fra en trafikkulykke på fylkesvei 154 i Ski i Akershus i 2017, hvor en person omkom etter at en bil og motorsykkel kolliderte. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
KRAFTIG ØKNING: Sjansen for å bli hardt hardt skadd eller drept på en tohjuling er 16 ganger større enn for andre trafikanter, ifølge Vegvesenet. Her fra en trafikkulykke på fylkesvei 154 i Ski i Akershus i 2017, hvor en person omkom etter at en bil og motorsykkel kolliderte. Foto: Audun Braastad / NTB scanpixVis mer

Tall fra Statens Vegvesen viser at fem av elleve trafikkdrepte i juli i fjor var på motorsykkel. Og totalt ble 16 mennesker drept på MC eller moped i 2018.

- Totaltallet på ulykker på MC går ned, men nedgangen er mindre enn for andre trafikantgrupper. MC-førere er de mest utsatte i trafikken. Sammenlignet med bilførere er risikoen for å bli drept eller hardt skadet 16 ganger høyere for tung MC, forteller pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens Vegvesen.

Samtidig har det vært en kraftig økning i motorsykkelsalget i Norge.

Økning i antall ulykker

Ferske tall fra Finans Norge viser en økning i antallet skader på tohjulinger i 2018 - på hele ni prosent.

I løpet av året ble det meldt inn 9.975 tohjuling-skader til norske forsikringsselskap. Utbetalingene var på over 292 millioner kroner, en økning på 8,5 prosent fra året før. Fra 2016 til 2018 har utbetalingene økt med hele 19,5 prosent.

- I fjor så vi en stor økning i antallet skader på to hjul. Mange overvurderer egne kjøreevner, sier motor-fagsjef Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

Bekymret vegdirektør

Han trekker frem sommerværet, som en av årsakene til at ulykkestallet skjøt i været i 2018.

- Den lange og fine sommeren var trolig en faktor. Nesten halvparten av alle dødsulykkene på norske veier i juli i fjor var på motorsykkel, forklarer Ytre-Hauge.

Også vegdirektør Terje Moe Gustavsen er bekymret.

- Dette er nedslående, men føyer seg dessverre inn i en negativ trend. Vi ser at en klart økende andel av de drepte i veitrafikken er motorsyklister, uttalte han etter den stygge juli-måneden i fjor.

Skyldes villmannskjøring

Vegvesenets analyser viser at om lag 30 prosent av MC-dødsulykkene skyldes ekstrem adferd, der føreren for eksempel har kjørt ekstremt fort, er ruset eller ikke har førerrett.

- Disse ulykkene er vanskelige å hindre med informasjon, kampanjer eller dialog. Denne type førere er det politiet som kan hindre fra å være på veien, sier Kjell Bjørn Vinje i Vegvesenet.

Nå som våren er på vei dukker dessuten mange tohjulinger opp i blindsonen til bilister på norske veier.

- Nå må begge disse gruppene være oppmerksomme på hverandre. Pass spesielt på i blindsonen før du skifter felt i rushtiden. Husk at tohjulinger gjerne legger seg mellom rekkene og kjører litt raskere enn biler i saktegående kø, sier Roger Ytre-Hauge.

En tilvenningsfase

De som i disse dagene pusser støvet av motorsykkelen bør huske på at det er noen måneder siden sist de kjørte den.

- MC-kjøring er såpass krevende at du må vedlikeholde ferdighetene dine. Med lengre avbrekk trenger du en tilvenningsfase for å komme deg opp igjen på fjorårets nivå. Det er spesielt viktig for deg som ikke kjører så mye MC til vanlig, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Vær på vakt

Roger Ytre-Hauge i Frende er opptatt av at sikkerhetsutstyret er på plass, før folk legger ut på veien.

- Husk en god hjelm, ryggskinne, kjøredress, støvler og hansker. Sjekk også at alt utstyret er intakt etter en vinter i boden. Og se til at det ikke er noen skader i sømmene, sier han.

BEKYMRET: Veidirektør Terje Moe Gustavsen i Statens vegvesen mener motorsykkel-statistikken er nedslående.
Foto: Tore Meek / NTB scanpix
BEKYMRET: Veidirektør Terje Moe Gustavsen i Statens vegvesen mener motorsykkel-statistikken er nedslående. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Vis mer

Husk også at vei- og føreforholdene kan være skumle for motorsyklister de første ukene om våren.

- I år som i fjor, ligger det igjen grus og rester etter vinterfesten på veiene. Det gjør ofte at veigrepet er mer uforutsigbart enn på sommeren. Svart asfalt kan være glatt, særlig i kombinasjon med salting og frost i løpet av natta. Vær derfor spesielt oppmerksom i skyggeparteier, advarer Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.