12-sylindret beist fra AMG

Når AMG slår kloa i Mercedes-Benz pleier resultatene å bli dramatiske, men i S63 AMG er dramatisk knapt dekkende.

12-sylindret beist fra AMG
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For å kunne overføre kreftene som bor i Mercedes-Benz S63 AMG har man måttet forsterke drivakslene, for fra den enorme V12 motoren på 6,3 liter henter AMG ut 445 hestekrefter og et dreiemoment på eventyrlige 620 Nm.

280 kilometer i timen

Omsatt i bevegelse betyr det at S63 AMG flytter seg fra stillestående og til 100 kilometer i timen på 5,7 sekunder. Det er 0,3 sekunder raskere enn S55 AMG. På typisk vis er hastigheten på S63 AMG begrenset til 250 kilometer i timen, men i følge Merdedes-Benz i Tyskland kan de enkelt fjerne hastighetssperren. Det var, som de sa hos Mercedes-Benz sin presseavdeling, inkludert i prisen på S63 AMG. Uten fartssperre greier S63 AMG 280 kilometer i timen.

6.258 ccm

Motoren i S63 AMG er basert på V12 motoren som sitter i S og CL600, men motoren i S63 AMG har fått nytt innsug, forbedret kjøling og smøring, samt ny veivaksel. Med endrede verdier for både boring og slaglengde har sylindervolumet økt fra 5.786 ccm i standardutførelse til 6.258 ccm i motoren som skjuler seg under S63 AMG sitt panser. I tillegg har AMG utstyrt motoren i S63 AMG med andre kamaksler.

På sedvanlig AMG maner er motoren i S63 AMG håndbygget.

ABC

12-sylindret beist fra AMG

Mercedes-Benz S63 AMG er utstyrt med ABC (Active Body Control) som standard. Systemet skal forhindre krengning ved svingkjørsel, og at bilen ”dykker” ved bremsing. Ved kraftig akselerasjon forhindrer dessuten ABC at bilen heiser seg foran. I tillegg er understellet på bilen tilpasset de økte ytelsene. Mercedes-Benz S63 AMG er allerede i salg i Tyskland, også som kupe (CL63 AMG). Det er usikkert når den kommer til Norge, og hva prisen vil bli.

  • Her finner du flere nyheter om Mercedes-Benz

  • Les våre tester av Mercedes-Benz