<strong>LITT FÆRRE HESTER:</strong> Endelig kommer det en billigere modell av den sporty I-Pace for dem som ikke må ha 400 hester i familiebilen. Foto: Jaguar
LITT FÆRRE HESTER: Endelig kommer det en billigere modell av den sporty I-Pace for dem som ikke må ha 400 hester i familiebilen. Foto: Jaguar Vis mer

I strupen på Audi e-tron og Mercedes EQC

110.000 kroner billigere

Samme batteripakke, lavere pris.

Publisert
Sist oppdatert

Jaguar har hatt noen eventyrlige år etter at de fikk I-Pace. Den har solgt 4731 biler siden salgsstart august 2018.

Kunder som aldri tidligere hadde vurdert Jaguar, ble plutselig svært interessert i den nyskapende elbilen, og vi kåret den til Årets bil 2019.

Men siden har det kommet billigere konkurrenter, også i premium-segmentet, og da ble bilen plutselig for dyr.

I juli i år har Jaguar falt helt ned til en 23. plass i salgsstatistikken med kun 34 solgte I-Pace. Og strengt tatt selger de nesten ingenting av de andre modellene.

47 mil rekkevidde

Derfor lanserer de en billigere versjon. De gjør derimot ikke det samme som Audi, nemlig velge en mindre batteripakke, men ellers selge samme bil.

<strong>NY FARGE:</strong> Atlas Grey finish og et nytt Bright Pack alternativ vil være tilgjengelig på alle modeller. Foto Jaguar.
NY FARGE: Atlas Grey finish og et nytt Bright Pack alternativ vil være tilgjengelig på alle modeller. Foto Jaguar. Vis mer

Jaguar går for mindre effekt, men samme batteripakke og samme rekkevidde.

Det vil si batteri på 90 kWt, elektrisk rekkevidde på 470 km målt etter den nye standarden WLTP, 320 hester istedenfor 400 og akselerasjon fra 0-100 km på 6,4 sekunder istedenfor 4,8 sekunder. Toppfarten er fortsatt 200 km/t

<strong>SAMME BIL:</strong> - Dette er samme bil, bare billigere, sier Vilde Riise, PR og kommunikasjonsansvarlig for Jaguar Land Rover Norge. Foto: Jaguar
SAMME BIL: - Dette er samme bil, bare billigere, sier Vilde Riise, PR og kommunikasjonsansvarlig for Jaguar Land Rover Norge. Foto: Jaguar Vis mer

Bedre utstyrt

Man får også alle oppdateringene som faceliften av I-Pace EV400 får. Det vil si det nye Pivi Pro- multimediasystemet, som visstnok skal være raskere og mer brukervennlig.

Den får PM2.5 luftfiltrering, som i tillegg til å bedre luftkvalitet i kupéen også kan starte filtrering før kjøreturen starter. Den får også tredelt bakseterygg.

Under 600.000

I-Pace EV320 kommer som tre forskjellige kampanjer med ulikt tilbehørutstyr.

Den nye modellen prissettes mellom de nærmeste konkurrentene og de to mest solgte bilene for øyeblikket, Audi etron og Mercedes EQC.

«Billigmodellen» I-Pace S Prime fra 599.900,- har faktisk det man trenger. Da har du Adaptiv fartholder, elektrisk bakluke og 8-veis elektrisk justerbare stoler foran.

I-Pace Advanced koster 629.900 og har i tillegg glasstak, sorte ruter og Premium LED-frontlykter.

I-Pace Sport koster 699.900 og får i tillegg luftfjæring, sort eksteriørpakke, 20-tommer hjul, 12-veis elektriske stoler med minne, sort innertak og trådløs lading av mobilen.

Den nye modellen er tilgjengelig for bestilling i Norge fra og med i dag, kun i en begrenset periode, fra oktober-desember 2020, får vi opplyst fra Jaguar.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer