11 bil-flopper vi
helst vil glemme

Historien er full av biler som har blitt gode publikums-favoritter. Men det finnes også biler som har floppet helt og som aldri skulle vært bygd. Her er elleve av dem.

UPOPULÆR ELBIL: GM EV1 var elbilen ingen ville ha. Foto: GM
UPOPULÆR ELBIL: GM EV1 var elbilen ingen ville ha. Foto: GM Vis mer

At utseende ikke teller, er en myte. Ofte er det et håpløst design som gjør at en bil blir en flopp. Ofte er det vanskelig å skjønne hvordan designerne kommer opp med slike ideer. Enda vanskeligere å skjønne hvordan ideen får lov til å bli til en virkelig serieprodusert bil.

Men også teknologien som skjuler seg bak skallet eller kvaliteten på den ferdige bilen, kan være en direkte årsak til at en bil flopper. Vi har plukket ut elleve biler som vi mener fortjener den lite ærefulle hederen «de styggeste vi vet om». Lista, som er i alfabetisk rekkefølge, kunne vært mye lenger.

Og det er ikke bare vi som ønsker å glemme disse. Produsentene har nok hatt søvnløse netter på grunn av disse bilene.

Austin Princess

GIKK I STYKKER: Austin Princess. Foto: Leyland
GIKK I STYKKER: Austin Princess. Foto: Leyland Vis mer

På 60- og 70-tallet solgte britiske biler godt i Norge. Men med en mengde streiker og dårlig arbeidsmoral, ble kvaliteten på de britiske bilene dårligere og dårligere.

British Leyland Princess (Austin Princess i noen land) får æren av å stå som et skrekkens eksempel på britisk bilindustris undergang. Bilen kom i 1975 og de fleste eksemplarene falt fra hverandre etter få år. I 1981 ble produksjonen stoppet etter at 225.000 biler var bygget.

Chevrolet Corvair

USIKKER: Chevrolet var usikker i alle hastigheter. Foto: GM
USIKKER: Chevrolet var usikker i alle hastigheter. Foto: GM Vis mer

Chevrolet Corvair er så vidt vi vet den eneste masseproduserte amerikanske bilen med en luftkjølt boksermotor plassert bak og et spesielt sving-aksel hjuloppheng.

Den kom i 1960, men etter at forbruker-talsmann Ralf Nader hadde stemplet bilen som «unsafe at any speed», «usikker i alle hastigheter», var bilens skjebne forseglet. Chevrolet prøvde seg med både en pickup og varebil-utgave, men i 1969 var det slutt.

Daihatsu Copen

DAIHATSU: Fasongen til en boble. Foto: Daihatsu
DAIHATSU: Fasongen til en boble. Foto: Daihatsu Vis mer

Lille Daihatsu Copen ble bygget for å tilfredsstille de spesielle småbil-reglene i Japan i 2002. Den lille to-seteren med avtagbart tak kom også til Norge, men ble ingen suksess. Ikke overraskende, vil nok mange si. I 2012 bestemte Daihatsu seg for å stoppe produksjonen.

Fiat Multipla

MULTIPLA: Svært praktisk, men lite pen. Foto: Fiat
MULTIPLA: Svært praktisk, men lite pen. Foto: Fiat Vis mer

Multipla (ikke å forveksle med Fiat 600 Multipla fra 1955 som var en kul bil) er kanskje den mest praktiske familiebilen Fiat har bygget, med tre seter foran og tre bak. Noen stor suksess utenfor Italia ble den imidlertid ikke.

Når utseendet er som styggest, hjelper det ikke at innholdet er praktisk. Nordmenns dårlige tro på kvaliteten til italienske biler gjorde det ikke lettere å selge den her hjemme.

Ford Scorpio

SCORPIO: Folk trodde ikke sin egne øyne. Foto: Ford
SCORPIO: Folk trodde ikke sin egne øyne. Foto: Ford Vis mer

Første generasjon Ford Scorpio var en suksess, men da oppfølgeren ble vist på Paris-utstillingen i 1994, trodde ikke folk sine egne øyne. «Nye Scorpio setter en stopper for alle diskusjoner om hva som er den styggeste bilen på veien» skrev Jeremy Clarkson i Times. I 1998 ble produksjonen stoppet.

GM EV1

EV1: Elbilen ingen ville kjøpe. Foto: GM
EV1: Elbilen ingen ville kjøpe. Foto: GM Vis mer

GM EV1 var forut for folks ønske om å kjøre elektrisk bil. I 1996 trillet de første av totalt 2.000 eksemplarer av bilen ut fra fabrikken i Michigan. Politikere og celebriteter sto i kø for å lease bilen og bli avbildet som miljøvennlige. Men der stoppet også suksessen.

Bilen hadde gamle blybatterier, kort rekkevidde, dyrt vedlikehold og en planlagt salgspris på rundt 34.000 dollar. Da leasingperioden var over, samlet GM sammen bilene og kjørte dem i vrakpressa.

Renault Avantime

RENAULT: Etter to år var det stopp for Avantime. Foto: Renault
RENAULT: Etter to år var det stopp for Avantime. Foto: Renault Vis mer

Ideen var at barna til eierne av suksessrike Renault Espace skulle være trofaste mot bilmerket også etter at de hadde flyttet hjemmefra. Derfor ble Avantime bygget. Den ble satt i produksjon i 2001.

Designmessig var bilen forut for sin tid: Fire seter, store dører som åpnet på en merkelig måte, ingen B-stolpe og et kjempestort glasstak Nesten ingen ville kjøpe bilen og etter bare et par år var det stopp.

Saab 9-2X

SAABARU: En Subaru med Saab-grill. Foto: Saab
SAABARU: En Subaru med Saab-grill. Foto: Saab Vis mer

Saab 9-2X ser akkurat ut som en Subaru Impreza …. fordi det var en Impreza med Saab-merke i fronten. Da Saab-eier General Motors i 2004 bestemte seg for å gjøre dette stuntet, forsto mange hvilken vei det ville gå for den tradisjonsrike, svenske bilprodusenten. Saab fikk ingen penger til utvikling av nye modeller og ”Saabaru” 9-2X ville ikke engang bilkjøpere i USA ha.

SsangYong Rodius

SSANGYONG: Rodius kåret til verdens styggeste. Foto: Ssangyong
SSANGYONG: Rodius kåret til verdens styggeste. Foto: Ssangyong Vis mer

Sør-koreanske SsangYong introduserte Rodius i 2004. I Norge ble den solgt først og fremst som varebil og fikk en viss popularitet på grunn av lav pris og svært god plass. I tillegg kunne du få den med firehjulstrekk.

Men at et slikt design i det hele tatt blir satt i serieproduksjon forundret mange. I 2005 ble den kåret til verdens styggeste bil av magasinet Top Gear.

Suzuki X90

SUZUKI: Bilen var ubrukbar til det meste. Foto: Suzuki
SUZUKI: Bilen var ubrukbar til det meste. Foto: Suzuki Vis mer

Etter at Suzuki bestemte seg for å bli modige på design på 90-tallet, dukket X90 opp. Bilen var en toseter som ikke var brukbar til noen ting, siden et reservehjul i full størrelse fylte så å si hele bagasjerommet.

Etter bare to år stoppet Suzuki produksjonen. Størst suksess gjorde bilen som reklameplakat for Red Bull.

Think City

OGSÅ NORGE: Norske Think var forut for sin tid. Foto: Think
OGSÅ NORGE: Norske Think var forut for sin tid. Foto: Think Vis mer

Historien om den norske elbilen Think startet i Aurskog tidlig på 90-tallet og endte med konkurs i juni 2011 - den tredje eller fjerde i rekken. Ideen om en bil med helstøpt og ferdigfarget plastkarosseri var god, men verden var ikke klar for en elbil.

Da Ford kom inn som eier i 1999, trodde alle at framtida var lys, men Ford trakk seg ut igjen i 2003. Da nye Think City ble vist i 2008, var det igjen optimistiske tanker om 10.000 biler i året, men produksjonen ble flyttet til Valmet i Finland. I 2010 var det bare solgt 1.043 biler og dermed var eventyret ute for godt.