Nedgang i trafikkdrepte

106 trafikkdrepte i 2017

Godt voksne menn med for høy fart er overrepresentert.

TRAFIKKULYKKE: Heldigvis blir det lengre mellom hver gang vi får syn som dette. Foto: NTB Scanpix
TRAFIKKULYKKE: Heldigvis blir det lengre mellom hver gang vi får syn som dette. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens bilsalget nesten er på sitt høyeste, er antall trafikkdrepte nå på det laveste på 70 år.

106 mennesker omkom i trafikken i 2017, selv om desember trakk opp.

Bare i desember mistet 12 personer livet, mot åtte året før, viser foreløpige tall fra Statens vegvesen.

Flest menn

Det er stor spredning med tanke på kjønn. Av de 106 omkomne i 2017 er 76 menn, og 30 kvinner. Spredningen var likevel enda større i 2016, da de samme tallene viste 111 menn mot 24 kvinner.

Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men et markant trekk i 2017 er en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne, er menn over 45 år, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.

Jo eldre, jo flere viser inndelingen fra Statens vegvesen. Flest trafikkdrepte er i aldersgruppen 65+, med 33 omkomne.

Også geografisk er det store spredninger, der Hordaland har flest omkomne med 12 dødsulykker.

Norge blant de beste

I flere år har Norge vært et av verdens beste trafikksikkerhetsland med færrest drepte i trafikken pr. innbygger og lavest dødsrisiko.

- Vi har satt oss høye mål. Skal vi nå disse, kan vi ikke hvile på laurbærene. Det holder rett og slett ikke å bare fortsette i samme spor. Vi må jobbe enda mer målretta, systematisk og helhetlig. Samtidig er vi helt avhengig av å tilegne oss og ta i bruk ny kunnskap underveis, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Vegvesenet skal gjøre sitt for trafikksikkerheten ved å sørge for gode sikre veier og tydelig informasjon. Men trafikantene må også gjøre sitt, ved å holde fartsgrensen, kjøre etter forholdene, bruke sikkerhetsbelte og annet sikkerhetsutstyr og sist, men ikke minst, være rusfri.

Sikrere biler er alt å dømme med på å senke antallet omkomne, og store ressurser legges ned i å gjøre biler enda sikrere. Eksempelvis har Volvo et internt mål om at ingen skal dø i en ny Volvo etter 2020. Flere andre jobber med teknologier som skal gjøre det enda sikrere å ferdes med bil.

På sikt vil ikke sjåføren engang ha den tillit som skal til for å ferdes på veiene. Bilen vil heller kjøre selv – men først på sikt.