TRAFIKKULYKKE: Heldigvis blir det lengre mellom hver gang vi får syn som dette. Foto: NTB Scanpix
TRAFIKKULYKKE: Heldigvis blir det lengre mellom hver gang vi får syn som dette. Foto: NTB ScanpixVis mer

Nedgang i trafikkdrepte

106 trafikkdrepte i 2017

Godt voksne menn med for høy fart er overrepresentert.

Mens bilsalget nesten er på sitt høyeste, er antall trafikkdrepte nå på det laveste på 70 år.

106 mennesker omkom i trafikken i 2017, selv om desember trakk opp.

Bare i desember mistet 12 personer livet, mot åtte året før, viser foreløpige tall fra Statens vegvesen.

Flest menn

Det er stor spredning med tanke på kjønn. Av de 106 omkomne i 2017 er 76 menn, og 30 kvinner. Spredningen var likevel enda større i 2016, da de samme tallene viste 111 menn mot 24 kvinner.

Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men et markant trekk i 2017 er en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne, er menn over 45 år, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.

Jo eldre, jo flere viser inndelingen fra Statens vegvesen. Flest trafikkdrepte er i aldersgruppen 65+, med 33 omkomne.

Også geografisk er det store spredninger, der Hordaland har flest omkomne med 12 dødsulykker.

Norge blant de beste

I flere år har Norge vært et av verdens beste trafikksikkerhetsland med færrest drepte i trafikken pr. innbygger og lavest dødsrisiko.

- Vi har satt oss høye mål. Skal vi nå disse, kan vi ikke hvile på laurbærene. Det holder rett og slett ikke å bare fortsette i samme spor. Vi må jobbe enda mer målretta, systematisk og helhetlig. Samtidig er vi helt avhengig av å tilegne oss og ta i bruk ny kunnskap underveis, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegvesenet skal gjøre sitt for trafikksikkerheten ved å sørge for gode sikre veier og tydelig informasjon. Men trafikantene må også gjøre sitt, ved å holde fartsgrensen, kjøre etter forholdene, bruke sikkerhetsbelte og annet sikkerhetsutstyr og sist, men ikke minst, være rusfri.

Sikrere biler er alt å dømme med på å senke antallet omkomne, og store ressurser legges ned i å gjøre biler enda sikrere. Eksempelvis har Volvo et internt mål om at ingen skal dø i en ny Volvo etter 2020. Flere andre jobber med teknologier som skal gjøre det enda sikrere å ferdes med bil.

På sikt vil ikke sjåføren engang ha den tillit som skal til for å ferdes på veiene. Bilen vil heller kjøre selv – men først på sikt.