Full priskrig på elbiler

105.000,- billigere over natta

Over natta ble elektriske BMW i3 105.000 kroner billigere. Det er nå full priskrig på nye, elektriske biler - og du kan gjøre et knallkjøp.

KRAFTIG PRISKUTT: Dyreste utgave av BMW i3 har fått en super-rabatt på 105.000 kroner over natten. Forhandlerne kaller det en «kundefordel», der en stappfull utstyrspakke inngår. Foto: Fredrik Korsvoll
KRAFTIG PRISKUTT: Dyreste utgave av BMW i3 har fått en super-rabatt på 105.000 kroner over natten. Forhandlerne kaller det en «kundefordel», der en stappfull utstyrspakke inngår. Foto: Fredrik Korsvoll Vis mer

Det er den dyreste utgaven av BMW i3, en såkalt 120 Ah Fully Charged, som har fått et priskutt som vi sjelden har sett maken til i Norge. Forhandlerne kaller det riktignok en «kundefordel», men uansett er det snakk om 105.560 kroner ned, i forhold til full pris.

Du får nå en i3 med absolutt alt utstyr og den lengste rekkevidden for 375.000 kroner. En rimeligere utstyrsvariant med lang rekkevidde, koster 299.900 kroner, ferdig på veien. «Kundefordelen» eller priskuttet på denne er 65.560 kroner.

MARKEDSTILPASSET: - Dette er en kampanje forhandlerne kjører på biler som kan leveres raskt. Vi har først og fremst tilpasset utstyrsnivået i bilene, sier Marius Tegneby, informasjonsdirektør hos BMW Norge. Foto: Jamieson Pothecary
MARKEDSTILPASSET: - Dette er en kampanje forhandlerne kjører på biler som kan leveres raskt. Vi har først og fremst tilpasset utstyrsnivået i bilene, sier Marius Tegneby, informasjonsdirektør hos BMW Norge. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Fullpakket med utstyr

Informasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Norge forklarer at dette er en lager-kampanje, på biler som kan leveres til kundene raskt.

- Vi har først og fremst markedstilpasset tre utstyrspakker på i3, noe som gjør at kundene blant annet får mye mer utstyr for pengene. Dette er en kampanje som forhandlerne kjører. Vi som importør sørger bare for å ta inn til Norge de bilene forhandlerne trenger, sier Tegneby til Dinside.

BMW har bestemt at i3, som var én av de aller første bilene som ble bygget som en ren elektrisk, da den kom på markedet i 2013, ikke vil få en direkte etterfølger.

Om litt over ett år kommer BMW med en helt ny serie elektriske biler fra en egen plattform, og bilen som skal etterfølge i3 blir mer tradisjonell. Det vi si at den blir en femseter, uten de spesielle bakdørene og dyre karosserideler i kullfiber.

Flere kutter prisen

Det er imidlertid ikke bare BMW som kutter prisen på sine nye elbiler om dagen. Nylig kuttet VW prisen på e-Golf med 40.000 kroner. Det betyr at du nå kan kjøpe en ny, elektrisk Golf med Exclusive-utstyr for 299.800 kroner.

Salget av VWs nye elbil som kommer til sommeren, ID.3, er allerede i full gang. Den får en rekkevidde på 420 kilometer, pris fra 340.000 kroner og har betydelig mer plass innvendig enn Golf.

Et annet eksempel er Opel Ampera-e. Prisen lå lenge på godt over 400.000 kroner – det samme som du får en ny Tesla Model 3 for i dag. Prisen på Ampera-e er nå redusert til 367.000 kroner, men fortsatt er det biler på lager som du kan få på dagen.

PRISBOMBE: Prisen på Tesla Model 3 sendte sjokkbølger gjennom det norske elbilmarkedet, da den kom tidligere i 2019. Foto: Elbil24
PRISBOMBE: Prisen på Tesla Model 3 sendte sjokkbølger gjennom det norske elbilmarkedet, da den kom tidligere i 2019. Foto: Elbil24 Vis mer

Tesla får skylda

Det er flere årsaker til den kraftige prisnedgangen på nye, elektriske biler om dagen. Den viktigste er at det bare er noen måneder siden Tesla introduserte sin nye Model 3 med lang rekkevidde. Med en pris fra 399.000 kroner har den gått rett til topps på salgsstatistikken i Norge. Da sier det seg selv at er det vanskelig å selge en BMW i3 til 430.000 kroner eller en Opel Ampera-e til 420.000 kroner.

- Om det er vår Model 3 som er årsaken til at de andre kutter prisene, vet jeg ikke. Vi har vært opptatt av at så mange som mulig skal ha råd til en praktisk, elektrisk bil med lang rekkevidde, sier Even Sandvold Roland, som er senior kommunikasjons-manager for Tesla i Norge.

Han er glad for at prisen på rimeligste Model 3 er blitt såpass lav, men legger samtidig til at det er den litt dyrere utgaven, med firehjulstrekk, som selger aller best.

Mye nytt og spennende på vei

En annen årsak til priskrigen er at mange nye, spennende elbiler er rett rundt hjørnet. For mange har salget allerede startet, og så fort vi har passert nyttår, kommer de på rekke og rad:

  • Peugeot e-208
  • Opel Corsa Electric
  • VW ID3 og
  • Mini-e.

De minste kommer til koste fra rundt 250.000 kroner, og de har lengre rekkevidde enn mange av elbilene som nå er til salgs.

Og så kommer det SUV-er. Er det noe norske bilkjøpere er mer glad i enn elbiler, er det elektriske SUV-er. Skoda Vision iV kommer med firehjulstrekk til en gunstig pris. Peugeot e-2008 til under 300.000 kroner, kan bli en norsk favoritt.

Allerede to-tre dager etter at Volvo åpnet for reservasjon av fabrikkens første elbil, XC40 Electric, sto 5.000 nordmenn i kø. Prisen kjenner vi foreløpig ikke, men det er trolig snakk om rundt 450.000 kroner.

NYE SPENNENDE: Mange nye, spennende elbiler, som SUV-en Skoda iV, er rett rundt hjørnet. Dette bidrar til å presse prisen ned på de «gamle» elbilene som er i salg i dag. Foto: Rune Korsvoll
NYE SPENNENDE: Mange nye, spennende elbiler, som SUV-en Skoda iV, er rett rundt hjørnet. Dette bidrar til å presse prisen ned på de «gamle» elbilene som er i salg i dag. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Også bruktbilprisen stuper

Og det kommer mange flere. Med så mange spennende, nye elbiler med lang rekkevidde i markedet, vil mange som har kjørt elbil en stund, finne det naturlig å bytte neste år. Konkurransen i elbilmarkedet begynner altså å bli tøff.

At prisen på nye elbiler nå kuttes kraftig, betyr også at prisen på nyere brukte elbiler også synker dramatisk. Hva med en tre år gammel VW e-Golf til 150.000 kroner, en fem år gammel Tesla Model S til 300.000 eller en seks år gammel Nissan Leaf til 68.000?

Tilbudet av bra, brukte elbiler er større enn noen gang og prisene faller fortsatt.

Nå ligger det rundt 5.000 brukte, bare på Finn.no. Det sier seg selv at de som forsøker å selge en to år gammel VW e-Golf for 330.000 kroner har problemer, når en ny bil med fem års garanti selges for 300.000 ...