100 liter ekstra i taket

Berlingo Modutop blir betegnelsen på Berlingo med det spesielle taket, og den kommer til Norge i løpet av februar/mars til neste år.

100 liter ekstra i taket
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det spesielle takkonseptet så offentlighetens lys på bilutstillingen i Paris i høst. De originale oppbevaringsboksene i taket minner aldri så lite om innsiden av et fly, og det neste du forventer å se er flyvertinnen som demonstrerer flytevest og viser vei til nødutgangene…

29 liter ekstra foran

Modutop gir bedre oppbevaringsmuligheter og slipper inn mer lys i kupeen. Takkonseptet gir en mengde ekstra oppbevaringsmuligheter i Berlingoen (se bilde her). Foran gir Modutop en ekstra oppbevaringskapasitet på 29 liter, fordelt på en langsgående hylle, oppbevaringsrom på tvers foran fører og passasjer, og en CD/kasett-holder som foldes ned fra taket og hvor du også kan legge fra deg kredittkort og penn (se bilde her).

Største boks i baksetet

På bakre benk er lagringskapasiteten økt med 23 liter, fordelt på to oppbevaringsrom med lokk som hver rommer 11,5 liter. Det største ekstra oppbevaringsrommet finner vi i bagasjerommet, hvor lastehyllen i taket kan sluke 50 liter. Denne kan du imidlertid fjerne, slik at du ikke skal forhindres fra å få med deg høy last.

100 liter ekstra i taket

25 kilo på innsiden av taket

Totalt tilbyr disse oppbevaringsboksene i taket en ekstra lastekapasitet på 102 liter. Det er selvsagt også en kilobegrensning på hva du kan fylle i takboksene – lommene foran har en begrensning på 5 kilo, de to boksene over baksetet kan fylles med 5 kilo hver, og den bakre lasteboksen kan sluke 10 kilo. Til sammen kan du altså frakte 25 kilo ekstra i taket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

45 kilo oppe på taket

Det er også lagt til rette for last oppe på taket, som taklast i vanlig forstand. På taket er det fem langsgående gummilister, og innebygde avtagbare takskinner som også kan snus – slik at de kan stå enten på langs med bilen, eller på tvers. Taklasten kan ikke overstige 70 kilo fordelt på innvendig og utvendig last – slik at du kan plassere maksimalt 45 kilo last oppe på taket når du har 25 kilo fordelt på de innvendige oppbevaringsrommene i takhøyde.

Ekstra komfort

Modutop tilfører også ekstra komfort til passasjerene. De fem langsgående, rektangulære takvinduene slipper inn lys og lar deg se på stjernehimmelen underveis. De er dessuten farget, slik at du skal slippe å omkomme av heteslag på solfylte sommerdager.

Ved de to oppbevaringsboksene i baksetet er Modutopen utstyrt med 12 volts strømuttak, til glede og forlystelse for store og små barn som underveis gjerne vil spille spill eller lytte til musikk i fred. Den er også utstyrt med spotlight både foran og bak, pluss tre ventilasjonsdyser i baksetet.

Sannsynligvis ikke mye dyrere

Berlingo Modutop kommer i tillegg til de Berlingo variantene som fås kjøpt i dag, og sannsynligvis i kombinasjon med 1,6-literen. Prisen er ikke klar ennå, men den norske importøren hevder at Modutop ikke vil bli nevneverdig dyrere enn utgaven med ordinært tak.

Relaterte artikler:

  • TEST: Citroën Berlingo 2.0 HDI Multispace – Briljante Berlingo

  • SAMMENLIKNINGSTEST av 4 fleksibiler: Citroën Berlingo, Mazda Premazy, Mitsubishi Space Star og Opel Zafira

  • TEST: Citroën Berlingo 1.8 Multispace – Den perfekte familiebil?