1. Honda CR-V: Allrounderen

Vår testvinner er Honda CR-V. CR-V kan skilte med en flott motor, masse plass og fine kjøreegenskaper.

1. Honda CR-V: Allrounderen


Andre generasjon Honda CR-V ble introdusert i det norske markedet i fjor og var et stort fremskritt sammenlignet med forgjengeren. Med en lengde på hele 457,5 centimeter og en bredde på 178 centimeter er CR-V testens lengste og bredeste bil, noe som merkes godt når bilen tas i bruk.

Ikke bare har forsetepassasjerene god plass, også baksete-passasjerene kan glede seg over stor kupébredde og god benplass. Honda har også satset på fleksible og brukervennlige løsninger. Ikke bare kan bakseteryggens vinkel justeres i sju trinn, i tillegg kan hele bakseteraden justeres i lengderetningen. Dermed kan man ved et raskt håndgrep gjøre lasterommet 18 centimeter lengre.

Sidehengslet luke

Lasterommet er også bredt og innlastingshøyden akseptabel. Forklaringen bak den lave innlastingshøyden er å finne på bakluken. Der henger nemlig reservedekket. Ulempen med denne løsningen er at den forutsetter en sidehengslet bakluke.

Vi foretrekker topphengsling fremfor sidehengsling, blant annet fordi sidehengslede bakdører krever stor plass bak bilen når de åpnes. Men fordi Honda har sørget for at bakruten kan åpnes separat, er den sidehengslede døren til å leve med.

Smart antiskli-materiale

1. Honda CR-V: Allrounderen


I likhet med konkurrentene, har også CR-V et interiør preget av hard plast og fravær av eksklusivitet. Til gjengjeld er CR-V-interiøret særdeles oversiktlig og praktisk. Blant annet er instrumentene lettleste og det elektroniske klimaanlegget brukervennlig. Bruken av antiskli-materiale i oppbevaringsrommene er kanskje ikke spesielt elegant, men særdeles praktisk, fordi ting blir liggende på plass også når veien er dårlig.

Ved å plassere håndbrekket i midtkonsollen har Honda frigjort plass mellom forsetene. Her har Honda plassert et lite bord med integrerte koppholdere. Bordet kan om ønskelig vippes ned, slik at lange gjenstander kan plasseres mellom forsetene. Samtlige testsjåfører trivdes godt i førersetet, som gir god sidestøtte og brukbar lårstøtte.

10 sekunder

1. Honda CR-V: Allrounderen


Selv om CR-V med sine 1.454 kilo er den tyngste av testbilene, er fremdrift overhodet ikke noe problem. CR-V er utrustet med en flott, turtallsvillig motor som yter 150 hestekrefter og 192 Nm. Motoren er faktisk så sprek at CR-V til tross for sin størrelse og vekt er raskest av dem alle. Øvelsen 0 til 100 går unna på respektable 10,0 sekunder. Motoren er forøvrig koblet sammen med en flott og lettsjaltet girkasse.

Ligger godt på veien

CR-V har ikke like gode kjøreegenskaper som den mye lavere Subaru Forester. Men med tanke på bilens høyde, er CR-V overraskende god på landeveien. Bilen krenger lite og veigrepet er godt. Hjulopphenget klarer seg godt over alle typer ujevnheter, ikke minst typiske byutfordringer som fartsdumper og trikkeskinner.

Kjemper seg frem

1. Honda CR-V: Allrounderen


Bilen klarer seg også svært godt i terrenget, til tross for at CR-V er den eneste av testbilene som ikke har kontinuerlig firehjulsdrift. I stedet har Honda valgt et system der en flerplatekløtsj tar med bakhjulene ved behov. Selv om dette systemet ikke er blant de mest avanserte på markedet, duger det overraskende godt. CR-V kjempet seg gjennom samtlige utfordringer den ble stilt overfor i vår harde testløype - utfordringer som er langt tøffere enn selv den dårligste hyttevei.

Her skal det imidlertid nevnes at samtlige biler gjorde det svært godt i vår terrengløype og at nettopp denne disiplinen ikke bør være avgjørende for hvilken bil du velger.

Mye bil for pengene

Honda CR-V vinner vår test rett og slett fordi den i våre øyne gir mest bil for pengene. CR-V er stor nok til at den kan erstatte en ordinær stasjonsvogn, samtidig som den er komfortabel nok til at savnet etter en stasjonsvogn ikke blir stort. CR-V kan også skilte med en frisk motor, en flott girkasse og en fremkommelighet som går i ringer rundt ordinære stasjonsvogner. Prisen, snaue 335.000 kroner, er heller ikke avskrekkende - størrelse, motor og utstyrsnivå tatt i betraktning.

FAKTA: Honda CR-V
Lansert i Norge: 2002 (2. generasjon)
Antall solgt i 2002: 1.110 stykk (3. plass i klassen)
Vårt testeksemplar: CR-V 2.0 ES
Pris: 333.431



Les mer om sølvvinneren, Nissan X-Trail, her.