0,15 liter per mil

Z22 kalles konseptet, som er utviklet av det nystartede tyske firmaet Loremo Automotive GmbH. Bilen skal altså bruke revolusjonerende 0,15 liter diesel per mil – eller 0,25 liter per mil i sportutgave.

0,15 liter per mil

  1. Stort bilde av Z22

Konseptet ble presentert under 50-årsjubileet til det tyske naturvernforbundet ”Deutschen Naturschutzrings” (DNR), og en kjøreklar prototype skal presenters under bilutstillingen i Frankfurt i 2001. Det tyske firmaet som står bak utviklingen av bilen, har ennå litt vei å gå før finansieringen er i orden, men etter planene skal bilen settes i serieproduksjon fra sommeren 2003.

Lettvekter

Firmaet er tilbakeholdne med bilder av denne nye modellen, så den eneste pekepinnen vi får om hva vi kan forvente oss, er av den grafiske framstillingen du kan se til venstre. Bilen skal oppnå sitt vennlige forbruk blant annet gjennom lav luftmotstand og lav egenvekt. Bilen skal veie i underklant av 450 kilo, og luftmotstanden skal være 40 prosent mindre enn hos en ordinær småbil anno dagens. Sittearrangementet i bilen er dessuten rimelig spesielt: baksetepassasjerene (ja, det er plass til fire i bilen) sitter med ryggen mot kjøreretningen.

Tosylindret med direkteinnsprøytning

Så lavt forbruk krever også sitt av motoren. Når den skal klare seg på 0,15 liter diesel per mil, sier det seg selv at dette ikke er en 3,0-liters V8 med hundrevis av hester. Bilen er planlagt i to utgaver: en Eco- og en Sport-utgave. Begge er utstyrt med en tosylindret dieselmotor med direkteinnsprøytning. Forskjellen ligger altså i hestekreftene. Eco-utgaven får 20 hestekrefter – og skal ha en akselerasjonstid fra 0-100 kilometer i timen på 18,0 sekunder. Toppfarten her er 140 kilometer i timen.

Friskere ytelser med Sport

Sport-utgaven er mye friskere: Den har 48 hestekrefter, og skal gjøre unna prestasjonen 0-100 kilometer i timen på halve tiden – altså på 9,0 sekunder. Toppfarten i Sport-utgaven er også en del høyere: 200 kilometer i timen. Med økte krefter går også forbruket opp til 0,25 liter per mil.

Dersom denne bilen blir en realitet, er det planen at Eco-utgaven skal koste under 10.000 Euro i Tyskland, som med dagens kurs tilsvarer 80.520 kroner.