0-100 på 0,7 sekunder

Er du opptatt av store motorer, hestekrefter og vanvittig akselerasjon? Da bør du ta deg en tur på dragrace.

0-100 på 0,7 sekunder
[Ugjyldig objekt (NAV)]

GARDERMOEN (DinSide Motor): To enorme brøl bruker 8.000 trommehinner som trampoline. Noen mikrosekunder senere er store deler av stadion innehyllet i røyk. De vanvittige farkostene farer fremover, men bremser raskt ned, stanser og rygger tilbake mot startstreken. Lukten av svidd gummi når frem til publikum, som forventningsfullt stirrer ned mot de to monster-maskinene. Ansiktsuttrykkene sladrer om begeistring og lidenskap, iblandet respekt og et lite snev av engstelse.

Stigende spenning

De to "bilene", som mest av alt minner om raketter med hjul, triller sakte fremover mot startlinjen. Den øverste lysrekken tennes. Spenningen stiger og hundrevis av fingre finner veien inn i like mange øreganger. "Proffene", som har vært på dragrace før, har for lengst fått på plass ørepropper og hørselvern, og stirrer spent ned mot det som skal skje.

Eksplosjoner

0-100 på 0,7 sekunder

Uhyrene kryper sakte fremover og den andre lysrekken tennes. Dermed aktiveres den gule startlys-rekken som fyker ned mot den grønne lampen. I samme øyeblikk som den grønne lampen tennes, høres det ut som om de to motorene skal eksplodere.

Akselerasjonen som følger er vanvittig. Glem alt du har lest om Porscher, Ferrarier og Lamborghinier. De ville ikke hatt noen som helst mulighet til å holde følge med det som nå utspiller seg foran 4.000 publikummere. De to farkostene ser nemlig ut som om de er kastet ut av en katapult. I løpet av utrolige 0,7 sekunder er de oppe i 100 kilometer i timen. Noen øyeblikk senere er det hele over. I løpet av bare 5 sekunder er målstreken passert og monstrene bremses ned av store fallskjermer. I løpet av drøye 400 meter har bilene en toppfart på voldsomme 450 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

6.000 hestekrefter

0-100 på 0,7 sekunder

Det vi har vært vitne til, er et dragrace mellom to såkalte Top Fuel-biler. Disse kjennetegnes ved svære bakhjul, supersmale forhjul og en enorm spoiler. Bak føreren, som skjules av to kraftige veltebøyler, finner vi forklaringen bak den voldsomme akselerasjonen - en abnorm motor. Denne er kompressormatet, har et slagvolum på inntil 8,2 liter og kjøres på nitrometan. Resultatet er utrolige 6.000 hestekrefter. Til sammenligning kan det nevnes at motoren i Lamborghini Murcielago yter 580 hestekrefter - altså en snau tiendel.

Nysgjerrig på dragracing? Les mer om de ulike løpsklassene her og dragracingens historie her.

På denne lenken kan du se film med to Top Fuel-biler i full utfoldelse (ca 1 MB).