0-100 km/t på 5,9 sekunder

ALBUFEIRA (DinSide Motor): Opel har gått helt fra konseptet og laget en skikkelig sportsbil. Ikke slik som fastlandet lager sportsbiler, men slik som bare engelskmennene kan.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Konseptbilen Opel Speedster ble første gang vist i Genève i 1999, og skapte automatisk stor interesse. Den ble sporenstreks satt i produksjon ved at Opel sendte nye aluminiumsmotorer og girkasser fra Opel Vectra til Hethel i England, hvor Group Lotus holder til. Speedster blir produsert i 3.000 eksemplarer per år og alle bilene er nummererte.

En ekte roadster

I Speedster har ikke ingeniørene kastet bort unødvendige kilo på lyddemping, tepper, servo og klimaanlegg. Denne bilen er så og si ribbet ned til smertegrensen, og hvis du hiver ut stereoanlegget og høyttalerne, er det ingenting igjen. Til og med setene er harde som stein, takket være manglende polstring.

I tillegg er Speedster den første bilen til Opel med midtmontert motor, og den er også den første Opel hvor ramme og karosseri er bygget i aluminium og komposittmaterialer.

Angst

Da følget fra Norge inntok parkeringsplassen på flyplassen i Faro fikk undertegnede berettiget angst. Med 196 centimeter på sokkelesten hadde jeg bange anelser angående plassen i Speedster, med god grunn skulle det vise seg. Innstigning med taket på har en vanskelighetsgrad mellom umulig og svært vanskelig. Jeg kom meg på plass, men jeg hadde vondt flere steder på kroppen etterpå. Vel på plass i setet presset kalesjen så hardt på hodet at den måtte vekk.

Med taket fjernet, skulle alt være såre vel, men nei. Fotbrønnen er så trang at det ikke er mulig å kjøre med sko på den høyre foten. Skoene forsvinner og endelig er vi klare for ekstatiske opplevelser bak rattet.

Lav vekt

En av de store fordelene til Speedster er den lave vekten. Den totale vekten ligger på 945 kilo inkludert en fører på 75 kilo. Egenvekten blir med andre ord ikke mer enn 870 kilo. Uten sammenligning for øvrig veier en Audi TT roadster med 180 hestekrefter 1.430 kilo.

Ny motor

Speedster er utstyrt med en helt ny aluminiumsmotor på 2,2 liter. Denne motoren figurerer i flere Opel-modeller, men i Speedster blir den en skikkelig råtass. Sylindervolumet er 2.198 kubikkcentimeter fordelt på fire sylindere. 16 ventiler drives av to overliggende kamaksler og hele motoren er produsert i aluminium. Effekten er 147 hestekrefter og dreiemomentet er 203 newtonmeter.

Ytelsene til Speedster hører med blant eliten i øvelsen 0-100 kilometer i timen. Det går unna på 5,9 sekunder og på flere forsøk på å få til øvelsen optimalt, truet dekkene til stadighet med å lage ”Flåklypakrøller” av asfalten. Selv med 225/45-17 bakdekk mistet vi grepet ved flere anledninger akkompagnert av lystige hyl – fra dekkene.

Ekstremt veigrep

Kombinasjonen av lavt tyngdepunkt, bred sporvidde, doble wishbone hjuloppheng, lav vekt og sylskarp styring, gjør at Speedster har fantastiske egenskaper i svingene. Bilen sitter som støpt og G-kreftene river og sliter i kroppen, langt opp mot smertegrensa, før vi kan snakke om verken overstyring eller understyring.

Styringen er så presis at selv den minste bevegelse setter bilen på en helt annen kurs. I tillegg er det selvfølgelig ikke servo og rattet har en diameter på kun 320 millimeter.

Priser

Det kommer ikke mange Speedstere til Norge denne våren, det stopper allerede på 10-12 eksemplarer og alle er solgt. Hvis du skal sikre deg en skikkelig ekstrem bil må du være rask, og siden prisen stopper på cirka 425.000 kroner blir det nok mange som øyner muligheten for å bli sportsbileier i fremtiden.