UMTS: Teknologi og historie

Her får du den tekniske historietimen om mobiltelefonen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

1. generasjons analoge mobiltelefoner (NMT) sendte og mottok radiobølger. Hver samtale tok opp all kapasiteten i en kanal under hele samtalen, og hver celle krevde derfor én kanal per bruker av nettet. Etterhvert som antallet mobilbrukere steg, økte også behovet for et mer effektivt system for utnyttelse av den sterkt begrensede kapasiteten.

Vil vi endelig få et felles nett over hele kloden?
Vil vi endelig få et felles nett over hele kloden? Vis mer

Med digitaliserte samtaler blir tale eller data omgjort til digitale signaler. Dette gjør at hver kanal kan benyttes til mange samtaler samtidig. Utstyrsprodusentene gikk sammen og skapte to nye systemer for digital samtalehåndtering. Den ene, TDMA, benyttes i GSM(2. generasjon) og kan håndtere 8 samtaler samtidig, mens CDMA-teknologien klarer 10-20 samtaler samtidig i hver kanal.

Mens vi her i Europa benytter GSM-systemet med TDMA-teknologien, har Hong Kong, Kina, Singapore og store deler av Amerika valgt å benytte begge teknologiene.

Japan bøyer av mens USA står på sitt

I Europa har standardiseringskomiteen for 3G-utviklingen (ETSI) valgt arbeidsnavnet Universal Mobile Telecomunication Systems (UMTS). UMTS bygger på teknologien Wideband-CDMA (W-CDMA), en videreutvikling av CDMA. Japan har nå valgt å bruke en variant av W-CDMA, kalt japansk CDMA (J-CDMA), og har dermed for første gang i mobilhistorien valgt å innrette seg etter andre land. Selv om den japanske utgaven er noe annerledes enn det europeiske, tyder foreløpig alt på at vi vil kunne få et overlappende nett mellom Asia og Europa. USA tviholder derimot på å bruke CDMA2000-systemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om vi vil kunne få telefoner som fungerer i alle nettene, avhenger nå av mobil-produsentene. Det er allerede utviklet brikkesett (av Qualcomm) som støtter både W-CDMA og CDMA2000, men det gjenstår altså at telefon-produsentene implementerer disse i apparatene.

Hjelp, dette var for teknisk, ta meg tilbake til hovedartikkelen