TIPS:

Triksene som skal gjøre deg mindre mobilavhengig

Først gjorde de oss avhengige, nå vil de hjelpe oss å kutte ned.

KJEKK FUNKSJON: Dette er en svært nyttig funksjon for å få mobilen din å plage deg - og andre - mindre. Foto: Kirsti Østvang
KJEKK FUNKSJON: Dette er en svært nyttig funksjon for å få mobilen din å plage deg - og andre - mindre. Foto: Kirsti ØstvangVis mer

Vi bruker smartmobilene våre så mye at det går utover både helse og forhold. Det blå lyset fra mobilskjermen gjør at vi sover dårlig, det å stadig sjekke telefonen forstyrrer konsentrasjonsevnen vår, og vi har byttet ut den gode samtalen med chatting og Candy Crush-ing.

Det har blitt så ille at mobilprodusentene har laget funksjoner for å hjelpe deg å trappe ned bruken.

Så hva kan - og bør - du gjøre?

Tilpass varsler

Noe av det første du kan gjøre for å begrense mobilbruken er å tilpasse varslene. Det kan bli ganske mange av dem i løpet av en dag, og de kan forstyrre konsentrasjonen.

En god regel er naturligvis å ikke ha mer varsler enn du må. Det er kjedelig å bruke tid på å tilpasse innstillingene, men er virkelig verdt det!

iPhone:
På Apples mobil kan du gå til Innstillinger > Varslinger for å tilpasse varsler for hver enkelt app. Mulighetene har etter hvert blitt ganske mange.

Du kan blant annet velge:

  • å skru dem av fullstendig
  • hvor de skal vises; på låst skjerm, varslingssenter eller som banner (altså i toppen av skjermen når du bruker mobilen).
  • hva slags bannerstil du eventuelt skal ha; om den skal være midlertidig eller vedvarende. Velger du sistnevnte, må du sveipe den bort manuelt.
  • om lyden skal være av eller på.
  • om det skal vises varselmerke på appikonet på hjemskjermen.
TILPASS VARSLER: Bruk tid på å tilpasse varslene på iPhone, så blir du ikke forstyrret mer enn du må. Du kan gå inn på hver app du har installert for å velge om det skal være et varsel, hvordan det skal se og høres ut. Skjermbilde: Kirsti Østvang
TILPASS VARSLER: Bruk tid på å tilpasse varslene på iPhone, så blir du ikke forstyrret mer enn du må. Du kan gå inn på hver app du har installert for å velge om det skal være et varsel, hvordan det skal se og høres ut. Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

På iPhone kan du se varsler på låst skjerm og i varslingssenteret. Da iOS 12 ble lansert høsten 2018, var en av nyhetene muligheten til å gruppere varslinger til en app. Dette kan være lurt å gjøre på de appene hvor det ikke er så farlig å se hva varselet inneholder.

I iOS 12 ble det også mulig å tilpasse varsler for en app rett fra varselet i varslingssenteret eller låseskjermen.

Da bare sveiper du til venstre og trykker på Administrer. Her kan du velge å skru på såkalt Stille levering, hvor du vil få varselet i varslingssenteret, men ikke på låst skjerm, og uten varsellyder, banner og merker i appsymbolet. Du kan også skru av varsler fullstendig.

TILPASS FRA LÅSESKJERMEN: Har du iOS 12 eller nyere, kan du tilpasse varsler til en app rett fra varslingssenteret. Bare sveip til venstre på et varsel. Skjermbilde: Kirsti Østvang
TILPASS FRA LÅSESKJERMEN: Har du iOS 12 eller nyere, kan du tilpasse varsler til en app rett fra varslingssenteret. Bare sveip til venstre på et varsel. Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

Android:
På Android-telefonen har du mange av de samme mulighetene som i iOS, selv om fremgangsmåten og ordlyden på funksjonene kan variere fra produsent til produsent.

På Samsung Galaxy S9 må vi gå til Innstillinger > Varsler for å gjøre tilpasningene.

Mens Apple velger å liste opp alle installerte apper rett i varsel-innstillingene, må du trykke på Se alle under seksjonen Nylig sendt på Samsungs mobil.

Da kommer du til innstillinger for Appvarsler, hvor du kan sortere etter blant annet nyeste, oftest brukt, blokkert og alle. Her trykker du bare på en app for å tilpasse innstillingene individuelt.

Merk også at du kan gå direkte til varselinnstillingene for en app ved å holde fingeren nede på varselet i varslingsfeltet og velge «flere innstillinger».

MANGE MULIGHETER: I Android kan du detaljstyre hva du får varsler på fra de ulike appene dine. Skjermbilde: Kirsti Østvang
MANGE MULIGHETER: I Android kan du detaljstyre hva du får varsler på fra de ulike appene dine. Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

Bruk ikke forstyrr-modus

Dette anbefaler vi sterkt. De fleste smartmobiler har en såkalt ikke forstyrr-modus som gjør akkurat hva navnet antyder, nemlig å ikke forstyrre deg. Det innebærer typisk at den skrur av lyden, slik at du ikke vil høre om noen ringer eller du får varsler.

Lurt å bruke om du er i et møte eller en familiemiddag.

iPhone:
Har du en Apple-mobil, gå til til Innstillinger > Ikke forstyrr.

Herfra kan du skru på modusen manuelt, men hvis du ikke vil bli forstyrret i en viss tidsperiode, kan du legge en tidsplan. Selv har jeg satt det opp til hver dag fra 23 til 07.

En annen kjekk funksjon i Apples ikke forstyrr-modus er Leggetid, som når aktivert reduserer lysstyrken på låst skjerm, setter samtaler til lydløs og sender varsler til varslingssenteret til ikke forstyrr-modus avsluttes.

For å kjapt skru på ikke forstyrr, kan du gå til kontrollsenteret og trykke på halvmåne-ikonet.

ANBEFALT: Vi anbefaler alle å ta i bruk Ikke forstyrr-modus på mobilen, og sett opp en tidsplan når du for eksempel sover, for å unngå minst mulig forstyrrelser da. Ikke forstyrr kan for øvrig aktiveres rett fra kontrollsenteret (som på skjermbildet til høyre). Skjermbilde: Kirsti Østvang
ANBEFALT: Vi anbefaler alle å ta i bruk Ikke forstyrr-modus på mobilen, og sett opp en tidsplan når du for eksempel sover, for å unngå minst mulig forstyrrelser da. Ikke forstyrr kan for øvrig aktiveres rett fra kontrollsenteret (som på skjermbildet til høyre). Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

Android:
Igjen vil fremgangsmåten på Android-mobiler variere.

På Samsung Galaxy S9 finner du ikke forstyrr fra Innstillinger > Varsler. Trykker du videre inn på Ikke forstyrr, kan du sette opp en tidsplan, slik at ikke forstyrr aktiveres ved planlagte klokkeslett.

På Nokia 7.1 med Android 9 må vi gå til Innstillinger > Lyd, og velge Ikke forstyrr. Her kan du velge hva slags lyd og varsler som skal tillates, om det skal være noen unntak, og så kan du også sette opp en tidsplan under Planlegg > Slå på automatisk.

FLERE REGLER: I Android kan du sette opp flere forskjellige tidsplaner for Ikke forstyrr. Du kan ha en for når du sover, en annen for når du er i jobbmøte. Skjermbilde: Kirsti Østvang
FLERE REGLER: I Android kan du sette opp flere forskjellige tidsplaner for Ikke forstyrr. Du kan ha en for når du sover, en annen for når du er i jobbmøte. Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

Her har Google gjort noe lurt i å la deg sette opp såkalte regler; og du har «Sover» som standard. Men så kan du for eksempel lage deg en egen regel med andre innstillinger for når du er i jobbmøte, på trening og den slags.

På Android-mobilen kan du raskt aktivere Ikke forstyrr-modus fra hurtiginnstillingene som du kommer til ved å sveipe ned på skjermen.

Bruke sosiale medier fra nettsidene

Sosiale medier spiser mye av tiden på mobilen, og mange kan sikkert kjenne seg igjen i at det å bare skulle sjekke noe kjapt på Facebook ender opp i en halvtime med å gjøre noe helt annet.

Ønsker du seriøst å bruke mindre tid på mobilen, er et tips å slette appene til de sosiale mediene du bruker, og heller bruke de fra nettsidene. Da slipper du maset fra varslene og unngår fristelsen med å sjekke Facebook for førtiende gang i dag.

Å slette disse appene kan for øvrig også hjelpe deg å spare batteritid på mobilen.

Skjermtid på iPhone

En annen stor nyhet i iOS 12 lansert i fjor høst var «Skjermtid». Ifølge Apple kan du bruke denne funksjonen for å finne ut hvor mye tid du og barna dine bruker på blant annet apper og nettsteder.

Øverst vil du få den harde sannheten på hvor mye tid du har brukt på iPhonen din i dag.

Apple deler opp tiden i kategorier, som sosiale nettverk, kreativitet, produktivitet og så videre. Du kan trykke deg inn på denne for å få en mer detaljert oversikt over statistikken.

DEN HARDE SANNHETEN: I Skjermtid kan du se hvor mye tid du bruker på iPhone, og du får en oversikt over appene du bruker mest. Det kan gi noen og enhver sjokk. Skjermbilde: Kirsti Østvang
DEN HARDE SANNHETEN: I Skjermtid kan du se hvor mye tid du bruker på iPhone, og du får en oversikt over appene du bruker mest. Det kan gi noen og enhver sjokk. Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

En annen kjekk (eller skummel) ting her er at du kan se hvor mange ganger du har vekket mobilen din det siste døgnet samt hvor mange varsler du har fått. Ved å få et innblikk i disse tingene blir det kanskje også lettere å for eksempel tilpasse varslene dine.

SÅ MANGE FORSTYRRELSER: Her får du også se hvor mange ganger du vekker iPhone i løpet av en dag, og hvor mange varsler de ulike appene dine gir deg. Her ser det ut til at undertegnede bør ta en titt på Slack-innstillingene sine (en chatteapp for jobben). Skjermbilde: Kirsti Østvang
SÅ MANGE FORSTYRRELSER: Her får du også se hvor mange ganger du vekker iPhone i løpet av en dag, og hvor mange varsler de ulike appene dine gir deg. Her ser det ut til at undertegnede bør ta en titt på Slack-innstillingene sine (en chatteapp for jobben). Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

I Skjermtid kan du også sette opp noe som kalles for Appgrenser, som er tidskvoter på apper.

TIDSGRENSE: For å begrense hvor mye tid du bruker i sosiale medier eller annet, kan du ta i bruk Appgrenser. Skjermbilde: Kirsti Østvang
TIDSGRENSE: For å begrense hvor mye tid du bruker i sosiale medier eller annet, kan du ta i bruk Appgrenser. Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

Du velger apper ut fra kategori, så for eksempel kan du sette opp at du ikke skal bruke sosiale medier mer enn én time hver dag. Når du har brukt opp dagens kvote, vil appene bli utilgjengelig; det vil si at du ikke kan bruke de, - men du kan veldig enkelt starte en app og enten forlenge tidskvota eller droppe det fullstendig.

Vil du ta det ett skritt lenger, kan du velge å ta i bruk noe som heter Skjermfri tid. Det er en slags tidsstyrt variant av appgrensene.

Når aktivert vil nesten alt, bortsett fra utvalgte apper og telefonsamtaler, bli gjort utilgjengelig. Selv har jeg valgt å skru på skjermfri tid i ukedagene, fra midnatt til 06 på morgenen (selv om jeg skal innrømme at jeg av og til jukser, og skrur det av ...😇).

Har du barn og bruker Apples familiedeling-funksjon, kan du bruke skjermtid til å se hvor mye tid ungene bruker på sin mobil samt sette opp både appgrenser og skjermfri tid.

… eller Digital Balanse på Android

Google har en funksjon tilsvarende Apples Skjermtid kalt Digital Balanse. Den ble introdusert i Android Pie og fungerer relativt likt Apples funksjon.

Den er dog ikke tilgjengelig på alle Android-telefoner, selv om de har siste versjon, for flere av produsentene har valgt å droppe den, eller lage sin egen vri på samme funksjon.

I utgangspunktet skal det bare være å gå til Innstillinger > Digital Balanse (eller Digital Wellbeing som det heter hos oss).

Når du trykker deg inn her, vil du kunne se hvor mye tid du har brukt på mobilen. Så kan du trykke deg inn på sirkeldiagrammet for å sette opp såkalte timere på apper, altså tidsgrenser om du ser at det er noe du bruker mer tid enn du burde på. Som Appgrenser i iOS, bare at det er for den enkelte app, ikke kategorier.

SETT TIMERE: Ikke spill mer Candy Crush enn nødvendig. I Android kan du sette appgrenser for de enkelte appene dine. Skjermbilde: Kirsti Østvang
SETT TIMERE: Ikke spill mer Candy Crush enn nødvendig. I Android kan du sette appgrenser for de enkelte appene dine. Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

I Digital balanse finnes også noe som kalles for «Wind Down», som er litt det samme som Apples Leggetid, og skal hjelpe deg å trappe ned mobilbruken før du skal sove.

SOVEMODUS: Trenger du hjelp til å gjøre mobilen mindre fristende å bruke om natta, bruk denne funksjonen. Skjermbilde: Kirsti Østvang
SOVEMODUS: Trenger du hjelp til å gjøre mobilen mindre fristende å bruke om natta, bruk denne funksjonen. Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

Med denne aktivert får du nattlys på skjermen (som skal redusere blålyset, noe som kan forstyrre søvnen din), og så får du en påminnelse om at du skal legge seg, mens skjermen går i grått. I tillegg skrus Ikke forstyrr på.

Når Wind Down er ferdig, går alt tilbake til normalt igjen.

De ulike Android-produsentene som ikke bruker Android One har også fått egne varianter av Digital Balanse.

Huawei har noe de kaller for Digital Saldo.

OnePlus tok den helt ut på sin nye One Plus 7 Pro med noe de kaller for Zenmode. Trykker du på denne knappen, blir telefonen nesten ubrukelig i 20 minutter, der alt du kan gjøre er å ta bilder eller snakke i telefonen. Og den kommer du deg ikke ut av.