Mobilen med best batteritid

Testet batteriet på åtte toppmodeller. Vinneren var ganske suveren

Huawei til topps i sammenligningstest.

TESTET BATTERIET: Åtte toppmodeller ble testet – Huawei-telefonen holdt lengst. Foto: The tech chap / Youtube
TESTET BATTERIET: Åtte toppmodeller ble testet – Huawei-telefonen holdt lengst. Foto: The tech chap / YoutubeVis mer

Å vurdere batteritid når vi tester telefoner er alltid en vanskelig affære. Selvsagt kan man stille inn skjermen på en gitt lysstyrke og kjøre en YouTube-video på loop til batteriet går tomt, men det reflekterer strengt tatt ikke så reell bruk av en mobiltelefon.

Derfor liker vi heller å bruke dem en ukes tid, ta en ekstra titt på gjenstående batteri og hvor mye vi har brukt dem hver kveld og dermed dele et litt mer generelt inntrykk av batteritiden når vi skriver testen.

Åtte toppmodeller testet

Det kan diskuteres om følgende video simulerer reell bruk også, men Youtuberen The tech chap har tatt inn åtte toppmodeller fra både Apple, OnePlus, Samsung, Google og Huawei og sett på hvor lenge de holder koken når de blir servert de samme oppgavene.

Det innebærer at telefonene først blir kalibrert til samme lysstyrke (rundt 150 nits) og at de deretter kjører gjennom diverse ytelsestester og andre ting. Ingen av dem har et SIM-kort i seg.

Underveis i videoen kan du se den gjenstående batteriprosenten på hver telefon:

Huawei til topps

Aller best ut kom Huawei Mate 20 Pro, som også har det største batteriet med 4200 mAh oppgitt kapasitet. Huawei-telefonen klokket inn på drøye åtte og en halv time med kontinuerlig bruk.

Telefonen holdt 20 minutter lenger enn iPhone Xs Max, også Samsung Galaxy Note 9 klarte å passere åttetimersmerket før den tok kvelden en drøy halvtime før Huawei-flaggskipet.

Svakest ut kom Samsung Galaxy S9+, som holdt i drøye seks og en halv time. Det var tre kvarter kortere enn Pixel 3 XL på plassen foran.

Huawei kan også skilte med den kraftigste ladingen – da vi testet den tidligere i høst med den medfølgende 40 watts-laderen, var den fulladet fra 0-100 på 59 minutter, og allerede etter 30 minutter hadde batteriet 72 prosent kapasitet.