Dette logger aktivitetsarmbåndet

Teller mer enn bare skritt

De selges i bøtter og spann, men hva skal du egentlig med et aktivitsarmbånd?

POPULÆR: Fitbit er den største aktøren innenfor aktivitetsmålere og aktivitetsarmbånd. De ser pene ut, er enkle å bruke og er hyggelig priset. Foto: Kristin Sørdal
POPULÆR: Fitbit er den største aktøren innenfor aktivitetsmålere og aktivitetsarmbånd. De ser pene ut, er enkle å bruke og er hyggelig priset. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Har du hørt mye snakk om aktivitetsarmbånd, men vet ikke helt hva du skal bruke det til?

Aktivitetsarmbånd går inn under kategorien aktivitetsmålere, som består av en haug med ulike type produkter, alt fra de helt enkle skrittellerne du bare fester på buksa til avanserte treningsklokker. En smartklokke er også en aktivitetsmåler, men får gjerne «smart»-klassifiseringen fordi den har en del ekstrafunksjonalitet tilknyttet oppkobling mot mobilen.

Et aktivitetsarmbånd er noe langt enklere. Det er som regel mindre enn en klokke, men kan godt ha en skjerm.

Dagens aktivitetarmbånd kan brukes til mer enn å bare telle skritt, men hva?

Telle skritt

Vi starter likevel her. Aktivetsmålere kommer med et såkalt «akselerometer», en liten sensor som måler bevegelsene dine, og dermed kan fortelle deg hvor mange skritt du har gått i løpet av en dag. Eller hvor mange skritt du antagelig har gått.

Erfaringsmessig varierer nøyaktigheten på aktivitetsarmbåndene, så mens ett armbånd sier du har gått 5200 skritt, kan et annet si 5700. Derfor sier vi gjerne at du må ta resultatet med en klype salt, men at du vil likevel få et bilde over ditt eget aktivitetsnivå over tid.

Målet med registrere skrittene dine, er å motivere deg til å gå mer. Med de fleste aktivitetsmålere må du oppnå et daglig mål, typisk 10.000 skritt.

Noen aktivitetsarmbånd kan også telle hvor mange trapper/etasjer du har gått - vi kommer tilbake til det snart.

Mange forteller deg også hvor mange aktive minutter du har i løpet av en dag. I Fitbits verden går det for å være en periode med moderat aktivitet på minst 10 minutter.

SE AKTIVITETSINFO PÅ MOBILEN: De fleste aktivitetsarmbånd har en app hvor du kan få et mer eller mindre detaljert innblikk i din daglige aktivitet. Fitbits app, som avbildet, er kanskje den aller beste i våre øyne. Foto: Kristin Sørdal
SE AKTIVITETSINFO PÅ MOBILEN: De fleste aktivitetsarmbånd har en app hvor du kan få et mer eller mindre detaljert innblikk i din daglige aktivitet. Fitbits app, som avbildet, er kanskje den aller beste i våre øyne. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Avstand

Ved å måle skrittene dine med akselerometeret, kan et aktivitetsarmbånd også beregne hvor langt du har gått i løpet av en dag, altså avstanden. Denne beregningen skjer basert på høyde og kjønn (og antall skritt), som du da legger inn i appen. Mer avanserte armbånd/smartklokker kan gjøre dette med innebygd GPS – i hvert fall utendørsbiten.

På bildet over hadde vi gått 17.307 skritt, noe som tilsvarte 12,06 kilometer.

Hastighet

De litt mer avanserte aktivitetsarmbåndene har også hastighetsmåler, slik at de kan fortelle deg hvor fort du løper under for eksempel en joggetur. Noen bruker GPS via mobilen for å gjøre dette, mens de mer avanserte aktivitetsmålerne, som mest sannsynlig er smart- og treningsklokker fremfor enkle aktivitetsarmbånd, har innebygd GPS.

Etasjer gått

Har aktivitetsmåleren et såkalt altimeter, eller høydemåler, kan det også registrere hvor mange etasjer du har gått oppover i løpet av dagen. Hvor mange etasjer du har gått ned har vi aldri sett noe til, siden det neppe er like interessant statistikk.

Ikke alle aktivitetsmålere har høydemåler, typisk de aller billigste aktivitetsarmbåndene. Men heller ikke Fitbits nyeste klokke, Versa Lite, har dette - i motsetning til storebror Versa.

Så hvorfor vil du registrere hvor mange etasjer du har gått? Denne informasjonen kan være viktig om du ønsker en så nøyaktig som mulig måling av punktet under, forbrente kalorier.

Er du også opptatt av å registrere bevegelser opp og ned bakker, er det en aktivitetsmåler med såkalt barometrisk høydemåler du er på jakt etter. Denne registrerer høydeforskjeller ved hjelp av lufttrykket, og ifølge Aktivtrening.no gjør det at man kan måle helt nøyaktig hvor mange høydemeter man forserer på løpe- eller sykkelturen. Dette er noe man typisk finner i de mer avanserte treningsklokkene.

Bevegelsespåminner

Siden målet med en aktivitetsmåler er å få deg til å røre mer på deg, er mange aktivitetsarmbånd utstyrt med en bevegelsespåminner. Det fungerer typisk slik at når det er ti minutter igjen av en time, vil armbåndet vibrere og be deg om å gå x antall skritt for å oppnå så og så mange skritt i løpet av en time, noe som er tilfelle med Fitbits aktivitetsmåler.

Andre armbånd, for eksempel Samsung Galaxy Fit, ber deg om å gjøre strekkeøvelser, så du må opp og stå, og så vri og vende på kroppen og armene. Det ser like dumt ut som det høres ut som, ja.

Forbrente kalorier

Ved å registrere din daglige bevegelse ved hjelp av akselerometeret, kan de fleste aktivitetsmålere fortelle deg hvor mange kalorier du har forbrent i løpet av en dag.

Det kan komme til nytte for eksempel hvis du er ute etter å gå ned i vekt, for å se hvordan det står i forhold til inntaket.

Også her kombineres aktivitetsinformasjon med kjønn, alder og vekt.

Tar pulsen

Pulsmåling begynner også å bli standardfunksjon på aktivitetsarmbånd. Her er det optisk pulsmåler som brukes for å registrere puls både gjennom dagen (hvilepuls) og under trening.

Denne typen pulsmåling har rykte på seg for å være mindre presis enn pulsmåling gjort med et pulsbelte som spennes rundt brystet, men samtidig begynner mange treningsklokker å komme med optisk pulsmåler også, så vi vil anta at det skjer forbedringer på dette området også.

Hvis du ønsker å se store endringer i pulsmålinger under for eksempel en intervalløkt, henger de optiske målerne fremdeles litt etter.

Treningsøkter

Selv de enkle aktivitetsarmbåndene i dag har funksjoner for å la deg registrere treningsøkter. Noen kan gjøre det automatisk ved at den gjenkjenner aktiviteten din, mens med andre må du starte en treningsøkt manuelt.

De typiske treningsformene aktivitetsarmbåndet ditt kan registrere er: gåturer, løping utendørs, sykling utendørs, innendørs løping, innendørs sykling, ellipsemaskin, styrketrening og svømming.

Får du med treningsruten?

Kanskje, men bare om aktivitetsarmbåndet har GPS eller noe som gjerne kalles «Connected GPS», som er GPS via mobilen.

Kan du svømme med det?

Tja, det er ikke sikkert. De fleste aktivitetsarmbåndene i dag er såkalt vannbestandige, men det er ikke helt det samme som vanntette. Noen produsenter sier det er greit å trene med det eller ha det på i regnet, mens dusjing og svømming frarådes.

Er det vanntett, skal du kunne bade og svømme med det. Fitbit bruker betegnelsen «swim proof».

Noen har etter hvert også fått evnen til å registrere svømming i for eksempel basseng, slik at du får med antall lengder, avstand og det hele.

Registrere søvn

De fleste aktivitetsarmbåndene i dag kan også registrere søvnen din. Hvis du ønsker å bruke det mens du sover, da. Det kan være lurt å la huden få puste innimellom, i hvert fall om du har sensitiv hud - og da kan natta være et greit tidspunkt å gjøre det på.

Ved hjelp av bevegelsessensorer og pulsmåling kan imidlertid aktivitetsmålerne registrere søvnen din: Når du sovner, hvor mye du beveger på deg i løpet av natta, om du sover lett eller tungt, om du våkner og så videre.

De ulike aktivitetsarmbåndene har ulike måter å vise frem søvninformasjonen på. Fitbit opererer for eksempel søvnstadiene våken, REM, lett og dyp. Så kan du også se hvordan gjennomsnittet ditt de siste 30 dagene var eller sammenligne deg med andre av samme kjønn i din alder.

SØVNSTADIENE: Her kan du se hvordan Fitbit viser frem søvninformasjonen i appen sin. Foto: Kristin Sørdal
SØVNSTADIENE: Her kan du se hvordan Fitbit viser frem søvninformasjonen i appen sin. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Tidligere måtte man starte og stoppe søvnøkter manuelt, men de fleste aktivitetsarmbånd gjør nå dette automatisk. Det kan føre til at om du sitter veldig stille over en lengre periode, tror den at du sover. Den slags er alltids mulig å slette i ettertid, selvsagt.

Kvinnehelse

Så har de ulike aktørene på markedet andre funksjoner som hører mer til programvaresiden. Fitbit har en interessant funksjon de kaller «kvinnehelse», som i praksis innebærer at du kan legge inn når du har mensen, og så kan du følge med på syklusen din over tid og se for eksempel når du er forventet å få eggløsning ifølge Fitbits beregninger.