OPPTATT: Endeløse runder med bilen for å finne parkeringsplass kan snart være historie. Smarte sensorer i bakken vil både kunne gi beskjed hvor det er ledig og la deg reservere plass. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix
OPPTATT: Endeløse runder med bilen for å finne parkeringsplass kan snart være historie. Smarte sensorer i bakken vil både kunne gi beskjed hvor det er ledig og la deg reservere plass. Foto: Lise Åserud/NTB scanpixVis mer

Ny trådløs teknologi

Snart slipper du å kjøre rundt for å finne parkeringsplass

Både Telenor og Telia jobber med nye løsninger.

Tenk deg at du er på vei til et stort og populært kjøpesenter en lørdag ettermiddag, når «alle andre» også skal dit for å handle.

Du svinger inn i parkeringshuset, for så å måtte legge ut på en lang rundtur for å finne en plass.

Spol fram til en ikke altfor fjern framtid: På mobilen får du fram et kart over alle ledige parkeringplasser i kjøpesenteret. Du booker og betaler for en av dem før du kjører. Når du kommer fram, loser appen deg fram til plassen.

Lite strøm og lite data

Teknologien som fikser dette heter NB-IoT (NarrowBand Internet of Things- på norsk smalbånd for Tingenes Internett).

Kort fortalt handler det om små følere som utveksler informasjon via en ny type mini-mobilnett som krever ekstremt lite strøm og datakapasitet.

Foreløpig snakker vi bare om mindre pilotprosjekter.

Men i løpet av året vil NB-IoT bli lansert i Norge, og etter planen skal hele landet få dekning i løpet av 2020.

Prøvd ut i Trondheim

I Trondheim gjennomførte Telenor i desember et samarbeid med bompengeselskapet Q-free et pilotprosjekt som fungerte akkurat slik vi beskriver, med unntak av bestillings- og betalingsbiten.

Via mobilen kunne bilistene se om det var ledige parkeringsplasser på en innfartsparkering på Ranheim.

- Sensorene som Q-free laget er så sensitive at de «ser» forskjell på snø på parkeringsplassen og en bil. Dermed kunne de også varsle om behov for måking eller salting, sier kommunikasjonssjef Kristine Meek i Telenor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På Storo-senteret i Oslo prøvde Telia ut samme teknologi før jul i 2016.

LITE EFFEKTIVT: Å tømme alle søppeldunker er ikke nødvendig. Det er bedre å vite hvilke som er fulle. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
LITE EFFEKTIVT: Å tømme alle søppeldunker er ikke nødvendig. Det er bedre å vite hvilke som er fulle. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix Vis mer

- Om noen år vil vi le

Det er ikke bare i Trondheim og Oslo den nye trådløse teknologien testes ut. Over hele verden foregår det nå en rivende utvikling innen NB-IoT.

- Vi snakker om en global standard, forklarer direktør Jon Christian Hillestad i Telia Bedrift.

Han mener vi står overfor en svært spennende utvikling der bare fantasien setter grenser.

- Det er tre ting som beskriver denne teknologien: Lavt batteriforbruk, lave kostnader og mye bedre dekning enn med det vanlige mobilnettet.

Telia-direktøren mener at vi om få år vil le godt både av at vi brukte tid på å finne parkeringsplass og at søppelbiler kjørte rundt i byen for å tømme hver eneste beholder utenfor alle hus.

​- Det er ikke spesielt effektivt å tømme søppel de samme stedene med faste mellomrom hver uke, slik det skjer i dag. Ved hjelp av NB-IoT-sensorer i søppelbeholderne ser man til enhver tid hvor behovet for tømming er størst, og hvor man kan vente med å tømme til senere.

STRØMSNILL: Denne parkeringssensoren kan ligge i asfalten i 10 år uten at man trenger å bytte batteri. Foto: Telenor
STRØMSNILL: Denne parkeringssensoren kan ligge i asfalten i 10 år uten at man trenger å bytte batteri. Foto: Telenor Vis mer

Batteribytte om 10 år

IoT har mange fordeler framfor tradisjonell datakommunikasjon via mobilnettet.

De trenger ikke ekstern strøm, og batteriene trenger ikke byttes på 10 år. Dette gjør at sensorene kan plasseres på utilgjengelige steder og asfalteres ned i veidekket eller mures inne i en vegg før huset er ferdig bygget.

-NB-IoT gjør det også mulig å skille ut en liten del av 4G nettet som ikke trekker mye data og batteri, og som heller ikke forstyrrer den ordinære 4G-trafikken, forklarer Kristine Meek.

Den nye teknologien krever verken nye mobiltelefoner eller nytt mobilnett. Dermed er kostnadene lave både for teleselskapene og bedriftene.

Siden datatrafikken fortsatt går via det ordinære mobilnettet, vil ikke mobilregningen for oss vanlige brukere bli høyere heller.

ELSYKKEL: Også i Norge vil trolig sykler med trådløs sporing bli vanlig. Her viser Telenor fram en elsykkel med deres IoT-teknologi. Foto: Tore Neset
ELSYKKEL: Også i Norge vil trolig sykler med trådløs sporing bli vanlig. Her viser Telenor fram en elsykkel med deres IoT-teknologi. Foto: Tore Neset Vis mer

Sauer og sykler

Det er ikke bare byggebransje, bilister og søppelkjørere som kan dra nytte av denne smarte, trådløse teknologien.

I fjor sommer utstyrte selskapet Nortrace i samarbeid med Telia 1000 sauer med NB-IoT-brikker.

Dermed slapp sauebonden Bjørn Høyland å bruke tid på å lete etter dyrene sine. Ved hjelp av en app fikk han vite han hvor hver enkelt sau befant seg.

SPORING: Lyseheiene i Rogaland merket Bjørn Høyland sauene sine med NB-IoT-brikker. Det gjorde det betydelig lettere å finne dem igjen. Foto: Telia
SPORING: Lyseheiene i Rogaland merket Bjørn Høyland sauene sine med NB-IoT-brikker. Det gjorde det betydelig lettere å finne dem igjen. Foto: Telia Vis mer

I Shanghai i Kina bruker nå bysykkelselskapet Ofo NB-IoT. Fra før av hadde de et avansert, elektronisk sporings- og kartleggingssystem der brukerne kunne spore opp og låse opp syklene via mobilen.

Bysyklene ble så populære at det ble trafikkork i mobilnettet.

Med NB-IoT overføres så lite data at kapasiteten ikke lenger er et problem.

REKKER LENGER: I dag brukes Bluetooth, med en rekkevidde på 30-40 meter. Med NB-IoT kan du spore oppnøklene dine om du har glemt dem på en kafé milevis unna. Foto: TrackR
REKKER LENGER: I dag brukes Bluetooth, med en rekkevidde på 30-40 meter. Med NB-IoT kan du spore oppnøklene dine om du har glemt dem på en kafé milevis unna. Foto: TrackR Vis mer

Finn igjen veska di

I dag kan du få kjøpt små elektroniske brikker på størrelse med en nøkkelring som hjelper deg med å finne nøklene dine, lommeboka, veska eller bilen.

Men disse har en stor svakhet.

De kommuniserer via Bluetooth, noe som betyr en rekkevidde på bare 30-40 meter. Og det er jo meningsløst om du ønsker å finne igjen en stjålet bil eller vesken du la igjen på en kafé i byen.

- Foreløpig er NB-IoT-brikkene såpass store at det ikke er praktisk å bruke dem på denne måten. Men jeg tror ikke det vil gå lenge før de krymper, sier Jon Christian Hillestad.