«Logg inn med Apple»

Snart skal du slippe å logge inn i apper med Facebook og Google

Apple lanserer privat innloggingsfunksjon.

KOMMER SNART: Til sommeren begynner Apple å teste ut sin nye innloggingsfunksjon. Foto: Jeff Chui/AP/Reuters
KOMMER SNART: Til sommeren begynner Apple å teste ut sin nye innloggingsfunksjon. Foto: Jeff Chui/AP/Reuters Vis mer

Apple har kommet opp med en måte som gjør at du slipper å gi fra deg privat informasjon når du registrerer deg for å bruke en app.

pressekonferansen for sin årlige utviklerkonferanse WWDC tidligere i uka, lanserte de nemlig et nytt innloggingsverktøy kalt «Sign in with Apple» - vi antar «Logg inn med Apple» blir det norske navnet.

Hva skjer egentlig når du gir fra deg opplysningene?

Det har blitt vanlig for mange apper å kreve at du registrerer deg som bruker for å i det hele tatt kunne bruke appen.

Ofte betyr det at du må logge inn med din Facebook- eller Google-konto.

- Det kan være beleielig, men det kan også gå på bekostning av personvernet ditt - din personlige informasjon blir noen ganger delt bak kulissene og disse innloggingene kan brukes til å spore deg, sa Apples programvaresjef Craig Federighi da han presenterte den nye innloggingsfunksjonen, ifølge TechCrunch.

VANLIG SYN: Når du skal registrere deg på en ny tjeneste, ser du veldig ofte knapper som dette. Nå har Apple lansert en løsning som gjør at du skal slippe å trykke på noen av disse. Foto: Jeff Chiu/AP/NTB Scanpix
VANLIG SYN: Når du skal registrere deg på en ny tjeneste, ser du veldig ofte knapper som dette. Nå har Apple lansert en løsning som gjør at du skal slippe å trykke på noen av disse. Foto: Jeff Chiu/AP/NTB Scanpix Vis mer

Din e-post forblir privat

Bruker du Apples innloggingsfunksjon, skal du altså slippe å gi fra deg privat informasjon. Den krever dessuten bare ett trykk.

TILFELDIG E-POSTADRESSE: Slik ser adressene innloggingsfunksjonen til Apple kan opprette for deg. Foto: Justin Sullivan/AFP/NTB Scanpix
TILFELDIG E-POSTADRESSE: Slik ser adressene innloggingsfunksjonen til Apple kan opprette for deg. Foto: Justin Sullivan/AFP/NTB Scanpix Vis mer

Men kanskje det beste: Selv om appene og tjenestene vil kunne kreve e-postadressen din, kan du velge å skjule den. I så fall vil Apple generere en unik, tilfeldig e-postadresse som kan videresende meldinger fra tjenestene til e-postadressen du har knyttet til Apple ID-en din.

Altså på samme måte som Burner mail, som vi skrev om i høst.

- Det er gode nyheter fordi vi får alle en unik tilfeldig adresse, og det betyr at du kan deaktivere hvilken som helst av dem når som helst når du er lei av å høre fra den appen, sa Craig Federighi under presentasjonen.

Blir et krav

Det har i ettertid kommet frem at Apple kommer til å kreve dette på iOS-apper som bruker tredjepartsinnlogginger. Bruker en app Facebook eller Google som innloggingstjeneste, MÅ de altså tilby Apples innlogging også. Dessuten heter det seg i retningslinjene at Apple-knappen skal ligge øverst.

Apple mener, at dette vil være til stor fordel for brukerne, men det gjenstår å se hvordan dette blir mottatt i bransjen.

The Verge skriver at det kan by på seriøse problemer for Facebook og Google, som får en del sporingsinformasjon tilbake - som de jo tjener penger på - ved å tilby sine løsninger for tredjeparter.

En ulempe kan dog være at du ved å logge på med Apple-knappen brått kan miste eventuelle sosiale funksjoner i appen – ofte kan man jo måle seg mot Facebook-vennene som også spiller det samme spillet og lignende.

Sikkerhetsselskapet Apple

Den nye innloggingstjenesten er bare et av flere tiltak Apple har gjort den siste tiden for å fronte seg selv som et selskap du faktisk kan stole på med informasjonen din.

Da Apple avholdt pressekonferanse tidligere i år, var de veldig opptatte av å understreke hvor tilbakeholdne de ville være med å dele brukerdataene på de nye tjenestene de lanserte.

I iOS 13 kommer dessuten flere nyheter hva gjelder personvern. Blant annet får man flere muligheter til å styre når apper kan spore deg i bakgrunnen, for eksempel ved at du kan gi engangs-tillatelse.

Hverken Facebook eller Google har noe godt rykte på seg i personvern-sammenheng. Begge har fått bøter for hvordan de opererer.

Samtidig har Apple flere anklager mot seg for brudd på monopol-lovgivning, og bare denne uken har en gruppe utviklere gått til søksmål mot selskapet over monopolvirksomhet.

Flere mener derfor at Apple utfordrer skjebnen ved å lansere det nye innloggingsverktøyet, og i hvert fall gjøre det til et krav for utviklere.