Mobilkapring

Slik vil Nkom forhindre mobilkapring

Du kan bli nødt til å bruke eID når du bestiller nytt telefonnummer på Internett.

MOBILKAPRING: Nkom foreslår tiltak for å forhindre sjansene for ID-tyveri i form av mobilkapring. Foto: Shutterstock
MOBILKAPRING: Nkom foreslår tiltak for å forhindre sjansene for ID-tyveri i form av mobilkapring. Foto: Shutterstock Vis mer

Mobilkapring, som så langt i stor grad vært et fenomen utenfor Norge, er i ferd med å bli en større trussel for norske mobilbrukere.

I en undersøkelse utført av Frende Forsikring, sier to av tre nordmenn at de er redde for å bli utsatt for ID-tyveri.

– Nordmenn får med seg de økende utfordringene omkring mobilsikkerhet og sosiale medier. 50 prosent av de spurte sier også at de har blitt mer forsiktig med bruken av sosiale medier det siste året, sier Frende Forsikring sin produktsjef, Einar Brekken, i forbindelse med fremleggingen av undersøkelsen.

En økende trussel

Ettersom et telefonnummer kan knyttes til flere tjenester og kan brukes for å gjenopprette passord, kan mobilkapring av nummeret gi ID-tyvene kontroll over kontoer med mye personlig informasjon, advarer Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

På bakgrunn av den økende trusselen, har mobilkapring vært et tema på Stortinget, og nå foreslår regjeringen tiltak for å forhindre det.

Forslaget innebærer at en må bruke godkjent eID for å opprette en mobilavtale over Internett, eller vise gyldig legitimasjon ved kjøp i butikk, skriver Nkom.

– Falske eller mangelfulle profiler kan gjøre det vanskeligere for politiet å etterforske kriminalitet. Det er også viktig at nødetatene får korrekt informasjon om innringer ved nødanrop, sier Elisabeth Aarsæther, direktør i Nkom, i en pressemelding.

Hun legger til:

– Løsninger for bruk av eID som kundeidentifikasjon, eksempelvis MinID eller BankID på mobil, er i dag lett tilgjengelige. Nkom vil med nye skjerpende regler få styrket våre muligheter til å følge opp og kontrollere at kravene etterleves. Tydelige krav til identitetskontroll gjør det samtidig enklere å vurdere om reglene er brutt.

Kan få alvorlige utfall

Ved mobilkapring er det ikke det at fremmede får tilgang til meldingene dine som bør være den største bekymringen. Tyvene kan gjøre mer skade ved å bestille varer eller ta opp forbrukslån i offerets navn, advarer Rikard af Sandeberg, administrerende direktør i cxLoyalty,

– En telefonkapring vil i verste fall gjøre at tyven kan få tilgang til e-post, bankkonto, kredittkort og alle kontoene dine på sosiale medier gitt at de allerede har brukernavnet og passordet ditt, sier han i pressemeldingen.

Én ting du kan gjøre for å beskytte deg mot mobilkapring, er å opprette totrinns bekreftelse, men ifølge Sandeberg bør du kun gå for løsningen via en app.

– Vi sikkerhetsrådgivere oppfordrer alltid til to-trinns bekreftelse for ekstra sikkerhet. Men hvis koden sendes på SMS kan den havne rett i klørne på ID-tyven hvis telefonnummeret ditt blir kapret. Da undergraves hele sikkerhetspoenget, sier Sandeberg.

– Vi mener at to-trinns bekreftelse bør sendes via en app.

Har du aktivert to-trinns bekreftelse på de nettjenestene du benytter?