Slik endrer du aktivitetsmålene dine på Apple Watch

Har aktivitetsnivået endret seg i forbindelse med den nye hjemmetilværelsen?

<strong>DEMOTIVERENDE:</strong> Har det vært mye slike aktivitetsringer på Apple Watch i det siste? Det lureste er selvfølgelig å røre mer på seg. Foto: Kirsti Østvang
DEMOTIVERENDE: Har det vært mye slike aktivitetsringer på Apple Watch i det siste? Det lureste er selvfølgelig å røre mer på seg. Foto: Kirsti Østvang Vis mer
Publisert

Har du merket en endring i din daglige aktivitet etter at coronaepidemien inntraff? Du er neppe alene. På hjemmekontor får man kanskje ikke rørt på seg like mye som før. Eller kanskje har du blitt ekstra ivrig på å komme deg ut i frisk luft?

Har du en smartklokke som Apple Watch, er du sikkert godt kjent med de tre aktivitetsringene som skal fullføres hver dag. Den røde ringen indikerer bevegelse, den grønne trening og den blå hvor mye du står oppreist.

Trenings- og oppreistmålet er fast, altså kan ikke endres. Du må ha enten 30 minutter såkalte aktive minutter og stå i minst ett minutt per time 12 timer i løpet av en dag.

Justerer seg automatisk

Bevegelsesmålet kan imidlertid tilpasses. Dette målet baserer seg på aktive kalorier, som Apple beskriver som kalorier du brenner ved å stå eller bevege deg rundt.

Etter hvert som du bruker Apple Watch, vil klokka på starten av hver uke foreslå et nytt bevegelsesmål som passer med din aktivitet.

Har du en veldig aktiv uke, vil den foreslå et høyere mål, mens har du flere dager i løpet av en uke hvor du ikke klarer å oppnå det daglige målet, vil den kanskje nedjustere.

Men du kan også endre bevegelsesmålet når som helst selv om du har behov for det.

I disse dager blir du kanskje nedstemt av dagesvis med ufullførte ringer. Er du i hjemmekarantene uten mulighet for å gå ut, kan det kanskje være greit å nedjustere? Og kan du gå ut, hva med å faktisk øke, for ekstra motivasjon?

Slik går du frem

1. Åpne Aktivitets-appen på din Apple Watch (den med tre ringer). Selv har jeg en aktivitets-komplikasjon på urskiva, så jeg kan åpne den ved å trykke på den.

<strong>OPP ELLER NED:</strong> Du kan justere hvor mange aktive kalorier du ønsker å forbrenne i løpet av en dag på Apple Watch. Skjermbilde: Kirsti Østvang
OPP ELLER NED: Du kan justere hvor mange aktive kalorier du ønsker å forbrenne i løpet av en dag på Apple Watch. Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

2. I Aktivitets-appen får du opp de tre ringene og mer detaljert informasjon, som antall skritt du har gått og totaldistanse. Trykk hardt på skjermen, så vil du få opp to nye valg, deriblant Endre bevegelsesmål. Trykk så på denne.

3. Ditt nåværende bevegelsesmål vil vises frem på skjermen. Trykk på minus- eller pluss-knappene for å justere målet til ønsket antall kalorier. Trykk på Oppdater når du er ferdig. Og voilà!

Bonustipset: For øvrig er det også mulig å sette et kalorimål på en treningsøkt i Apples Trenings-app på Apple Watch. Gå til Trenings-appen (en grønn sirkel med en person som løper). Sveip til du finner ønsket treningstype, for eksempel Gange utendørs, trykk på de tre prikkene oppe i høyre hjørne og velg Kalorier. Juster hvor mange aktive kalorier du ønsker å oppnå i treningsøkta, og trykk på Start for å sette i gang.

Andre smarte klokker da?

Jo - du kan selvfølgelig endre aktivitetsmål om du har en Fitbit, Samsung-smartklokke eller lignende. Sjekk innstillingene i den tilhørende appen for å se hvilke muligheter du har.

I forbindelse med coronapandemien har for øvrig Google sluppet en oppdatering til sitt smartklokke-operativsystem, Wear OS, med håndvask-påminnelser, skriver Engadget. Hver tredje time vil du få en påminnelse om å vaske hendene med en 40 sekunders timer.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer