<strong>OBD-PLUGG:</strong> Med denne kan man hente ut mye informasjon fra de fleste biler. Foto: Pål Joakim Pollen
OBD-PLUGG: Med denne kan man hente ut mye informasjon fra de fleste biler. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Kommentar:

Slik avslørte jeg elbil-batteriet

Denne dingsen fant ut akkurat det jeg mistenkte.

Publisert
Sist oppdatert

På senhøsten i fjor ble jeg for første gang elbil-eier, der vi gikk for en da tre år gammel Nissan Leaf. Den har fungert helt brillefint til all småkjøringa i hverdagen - til skole og barnehage, jobb, treninger og den slags. Ja, den har til og med vært med på hytta.

Sammenlignet med vår andre bil, en sværing av en VW Caravelle (bill.mrk. «fire barn og hund»), er den daglige driftskostnaden særdeles mye lavere, og den er langt mer miljøvennlig.

Men etter hvert som tiden har gått, har jeg begynt å mistenke at rekkevidden er lavere enn den burde være. De lovede "130-200 kilometer" virket svært så optimistiske, og jeg har fortsatt til gode å sette meg i en fulladet bil med noe særlig mer enn 160 km på anslått rekkevidde-måleren. Selv nå i sommer, når gradestokken endelig har nærmet seg ideell temperatur for elbil-batteriet og asfalten har vært tørr.

Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør for Dinside.no.
Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør for Dinside.no. Vis mer

Forleden viste en tysk undersøkelse at min Leaf-modell i gjennomsnitt hadde 94,7 prosent av opprinnelig batterikapasitet etter tre år. Det har ikke min.

2016-modellen av Nissan Leaf har et 30 kWh (kilowattimer) batteri, med 27,2 kWh netto kapasitet når den er ny, ifølge Elbilforeningen. Det har jeg ikke fått helt til å rime, hverken når jeg ser på forbruk eller detaljene etter å ha hurtigladet.

Sist gang jeg hurtigladet gikk jeg fra 37 til 61 prosent, altså der jeg plusset på 24 prosent av total kapasitet. Ifølge hurtigladeren fikk jeg da tilført 5,1 kWh, som i så fall skulle tilsi at total kapasitet er 5,1 / 24 * 100 = 21,25 kWh.

Og da jeg logget en biltur her om dagen, hadde jeg kjørt 85,2 km med et forbruk på 14,3 kWh/100km - altså hadde jeg brukt 12,2 kWh. Da hadde jeg gått fra 100-41 prosent, eller da brukt 59%. Dermed blir beregningen 12,2 / 59 * 100 = 20,68 kWh total kapasitet.

I begge tilfeller snakker vi altså om rundt 3/4 av opprinnelig kapasitet.

Men kunne det være så enkelt? Det kommer jo an på om prosent- og forbruksmålerne viser korrekt. Jeg gikk til anskaffelse av en OBD2-adapter (on board diagnostics), som du kan stikke inn i en port som finnes i de aller fleste biler fra dette årtusenet.

<strong>PLUGGES INN:</strong> Bak et lokk på undersiden av rattet finner du OBD-diagnoseporten. Ved å koble et egnet adapter inn her, kan du så bruke mobiltelefonen til å hente ut informasjon. Foto: Pål Joakim Pollen
PLUGGES INN: Bak et lokk på undersiden av rattet finner du OBD-diagnoseporten. Ved å koble et egnet adapter inn her, kan du så bruke mobiltelefonen til å hente ut informasjon. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Den kan blant annet lese feilkoder og mye annen informasjon, og med appen Leaf Spy installert på telefonen, kan man også sjekke batteriets helse.

Og der stod det, svart på hvitt: SOH 77,18%. SOH står for «state of health». Altså har mitt batteri 77,18 prosent av opprinnelig kapasitet (=20,99 kWh), eller med andre ord – jeg kunne ha kommet nesten 30 prosent lenger om batteriet hadde vært i topp tilstand.

Slik avslørte jeg elbil-batteriet

Skjermbildet avslører også at bilen har vært hurtigladet 273 ganger siden den var ny (QCs), og 1406 ganger med lavere effekt.

Samtidig fikk jeg bekreftet at mine initielle utregninger var helt gyldige, så strengt tatt hadde jeg ikke trengt å kjøpe OBD-adapteret.

Det skal sies at jeg nok burde ha vært mer kritisk til at bilen allerede da jeg kjøpte den hadde 10 av 12 «streker» på batteriet. Selgeren sa at de to første strekene forsvant mye fortere enn resten, som i mitt hode ble oversatt til at de to strekene hver stod for mindre enn en tolvdel av den totale batterikapasiteten.

Men det gjør de nok ikke - 10/12 tilsvarer 83,3%, og jeg forventer da at den neste streken forsvinner i det batteriet bikker under 75 prosent av opprinnelig kapasitet.

Nissans batterigaranti på min bil tilsier at batteriet skal ha minst 70 prosent av opprinnelig kapasitet etter 8 år/160.000 kilometer (4 år / 96.000 km nå).

Så får vi se, da, om den holder nivået bedre enn de første fire årene. Hvis ikke blir det en garantisak.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer