Hvilket mobilabonnement er best?

Sju ting du bør sjekke før du bytter mobilabonnement

De ti kronene du sparer på månedsprisen kan fort spises opp andre steder i regnestykket.

MANGE VARIABLE: Selv om de fleste abonnementer markedføres med x antall gigabyte til en y kroner per måned, er det mer enn det du bør vurdere før du bytter abonnement. Foto: Lisa Fotios
MANGE VARIABLE: Selv om de fleste abonnementer markedføres med x antall gigabyte til en y kroner per måned, er det mer enn det du bør vurdere før du bytter abonnement. Foto: Lisa Fotios Vis mer

Tidligere denne måneden sjekket Dinside prisene på mobilabonnementer, som vi har for vane å gjøre en gang i kvartalet.

Og det er definitivt penger å spare ved å velge riktig abonnement – i enkelte tilfeller kunne du for eksempel få et 6 GB-abonnement fra én operatør til samme pris som en annen operatør tok for 3 GB. Samtidig kan det bare være noen få kronestykker som skiller det rimeligste abonnementet fra nestemann.

Men det totale regnestykket består av mer enn månedspris og tilhørende gigabyte. For hvor dyrt er det er å bruke telefonen utenfor EU? Hvor dyrt blir det hvis du bruker opp kvota, og hvor enkelt er det å bestille mer data? Får du fordeler hvis hele familien bytter? Hvilket mobilnett bruker operatøren?

Her er sju ting du også bør vurdere, i tillegg til månedspris og inkluderte gigabyte:

#1: Hva skjer når du har brukt opp kvota?

De færreste av oss bruker like mye data hver måned. Kanskje bruker man 300 MB mindre enn kvota én måned, for så å dra på med 800 MB ekstra måneden etter. Heldigvis tilbyr de fleste operatører nå «data rollover», der du får med deg ubrukte mobildata videre til neste måned, med en maksgrense tilsvarende det du har på abonnementet ditt.

Men det er verdt å sjekke ut hva som skjer når du har brukt opp tilgjengelig data.

De fleste operatører varsler deg på SMS når du nærmer deg, men dette varselet kan være forsinket, slik at du i praksis allerede kan ha brukt opp kvota før varselet kommer, kanskje særlig hvis du strømmer video.

Overfakturering
Noen operatører fakturerer deg videre når du bruker opp kvota, med en typisk pris på 1-2 kroner per megabyte, og med en makspris på for eksempel 399 kroner per måned eller 49 kroner per dag.

Maksprisen på 399 kroner kan med andre ord nås etter rundt 200 brukte megabyte, som du fort kan bruke om du ser 5-10 minutter av en fotballkamp på TV2 Sumo på mobilen.

Noen operatører har i tillegg et tak på hvor mye ekstra data du kan bruke innenfor denne maksprisen før hastigheten strupes.

Struping av hastighet
I stedet for å fakturere overforbruket, er det noen operatører som heller struper hastigheten på abonnementet ditt når du har brukt opp kvota, typisk til 64 kbps (kilobit per sekund). Du betaler da ikke for mer data, men alt du gjør på nettet går veldig tregt, der det brått kan ta et minutt bare å åpne ei nettside, og der det å se video og lignende i praksis bare er å glemme.

Så kan du selv ta stilling til om du greier deg med en litt livløs mobiltelefon resten av måneden, eller om du vil fylle på med datapakker.

Datapakker
Ekstra datapakker kan ofte lønne seg kontra overfakturering, i hvert fall om det er en stund igjen av måneden. Her får du typisk 1 GB ekstra data til 70-100 kroner avhengig av operatør, med «rabatt» om du kjøper enda mer ekstra data. Telia har også sin «data boost»-funksjon, som lar deg bruke ubegrenset data innenfor et gitt tidsrom.

Hvordan du fyller på kan variere, men typisk vil det være ved å sende en SMS, bruke operatørens app eller logge inn på en «min side»-ordning og fikse det derfra.

Men merk: Ikke alle operatører tilbyr slike datapakker, som da i praksis gjør det veldig dyrt å gå over kvota.

Kvoteløse abonnement
Vi nevner også at vi de siste månedene har fått to operatører, Hudya og Happybytes, som har en litt annen prismodell. Her slipper du å forholde deg til en bestemt kvote, men betaler heller for det du har brukt, om enn noe mer per gigabyte enn konkurrentene, viser vår pristest. Kanskje kan disse dog lønne seg om du har veldig variert forbruk.

#2: Hva koster det dit du pleier å dra på ferie?

Innenfor EU/EØS har det nå blitt veldig greit å ferdes med mobiltelefonen, etter at EU for halvannet år siden stilte krav til at det ikke skulle koste ekstra å bruke data innenfor området. Dermed kan du i praksis bruke mobiltelefonen som om du var hjemme.

Men kanskje er favorittferiemålet ditt utenfor EØS' grenser; det være seg for eksempel i USA, Thailand eller Tyrkia. Og drar du et par uker til ett av disse landene hvert år, kan den tieren du sparer på abonnementet hver måned koste deg langt mer enn 120 kroner i løpet av ferien.

Eksempelvis kan du bruke telefonen som vanlig på tur både til USA og Thailand uten at det koster noe ekstra om du har et abonnement fra Komplett, mens Chili, som kom best ut i vår pristest forleden dag, fakturerer deg nesten ni kroner minuttet for å ringe hjem til Norge og 79 øre per megabyte med mobildata når du ferierer i Thailand.

#3: Hvilket mobilnett bruker operatøren?

De norske mobiloperatørene bruker i hovedsak to ulike mobilnett – enten fra Telia eller Telenor. I tillegg har Ice sitt eget mobilnett som deres kunder bruker der det er tilgjengelig.

Hvilket av dem som er best er vanskelig å svare på. Diverse fartsmålinger og dekningstester rundtom avslører at de har sine styrker og svakheter, der fart og dekning varierer sterkt rundtom i landet. Det viktigste er derfor at du har god dekning der du ferdes mest.

Eksempelvis får jeg selv best fart med Telia hjemme, men på hytta er det motsatt, der Telenor-nettet er langt raskere.

I tabellen under ser du hvilket mobilnett de ulike operatørene bruker:

Operatør Mobilnett
ChiliTelia
FjordkraftTelenor
HappybytesTelenor
HudyaTelenor
IceIce/Telia
KomplettTelenor
MycallTelia
OnecallTelia
PepcallTelenor
SagaTelenor
TalkmoreTelenor
TelenorTelenor
TeliaTelia
TelipolTelenor
YouteamTelia

#4: Hva koster det for hele familien?

Om dere er flere i husstanden, kan dere ofte få rabatter, ekstra data eller den slags om dere bruker samme operatør. Det samme kan gjelde om man har et kundeforhold fra før på bredbånd, TV, strøm eller hva det måtte være.

Noen operatører (blant annet Onecall og Ice) har også ordninger der man kan dele på dataene, slik at den som har mye data igjen mot slutten av måneden kan gi fra seg noe av den til den som nesten har brukt opp alt.

Den slags krever selvsagt litt mer egeninnsats, men kan være verdt å sjekke ut, i stedet for at noen må betale ekstra mens andre ikke bruker det de betaler for.

#5: Visse typer bruk kan være utenfor kvoten

Spesielt er det noen operatører (Telenor og Telia) som har egne ordninger for strømming av musikk, der Spotify, Apple Music og lignende tjenester kan brukes fritt – uten at det belaster den månedlige datakvoten.

Bruker du for eksempel Spotify med «høy kvalitet»-innstillingen (160kbps), går det cirka 72 megabyte i timen. En time med musikk på farten hver dag, for eksempel til og fra jobb, tilsvarer med andre ord rundt to gigabyte i måneden, som da ikke belaster datakvoten hvis musikkstrømming er inkludert ved siden av.

#6: Skyhøye priser på visse typer bruk

Nevnt er at mobildata i utlandet varierer i pris, men det gjør det også på andre ting.

For eksempel når du ringer 82X-numre, opplysningstjenester og lignende, og spesielt når du er koblet til satelitt, som du vil oppleve om du tar ferge til Danmark, Tyskland eller hvor det måtte være.

På ferger kan mobilbruk være ekstremt dyrt – typisk flere titalls kroner per megabyte, og prisene varierer stort mellom operatørene.

Om du ofte ringer til utlandet, er det også verdt å sjekke priser der, siden de også kan variere. Noen operatører (f.eks. MyCall og Telia) har inkluderte ringeminutter til utvalgte land bakt inn i månedsprisen.

#7: Kundeservice

Fra tid til annen kan det hende du må kontakte kundeservice, enten det dreier seg om noe du ikke forstår på fakturaen, at du ikke får kontakt med mobilnettet eller hva det måtte være.

Og akkurat den biten er selvsagt vanskelig å gjøre en test på, men det finnes nettsteder som lar kundene legge inn sine erfaringer med mobiloperatøren. Bytt.no er et kjent eksempel i Norge, der alle operatørene er vurdert basert på tilbakemeldinger fra brukerne.

Tilsvarende brukeromtaler finner du også ved å søke etter operatøren på Google eller Facebook.