Samsung saksøkes for villedende markedsføring

Nei, mobilene deres er ikke vanntette, mener australske forbrukermyndigheter, som går til sak mot den sørkoreanske mobilprodusenten.

VANNBESTANDIG: Samsungs toppmodeller i Galaxy-serien tåler vann, men ikke uten forbehold. Kim Hong-Ji/Reuters/NTB Scanpix
VANNBESTANDIG: Samsungs toppmodeller i Galaxy-serien tåler vann, men ikke uten forbehold. Kim Hong-Ji/Reuters/NTB ScanpixVis mer

I 2016 lanserte Samsung sin første mobil med en såkalt IP68-sertifisering, som i praksis skal gjøre den vanntett. Siden den gang har alle selskapets toppmodeller kommet med denne IP-sertifiseringen. I markedsføringen har Samsung sagt de tåler vann.

Sjekket 300 reklamer

Dette anser den australske forbruker- og konkurransekommisjonen, ACCC, for å være villedende markedsføring i over 300 reklamer siden februar 2016 og har nå gått til søksmål mot sørkoreanerne.

Ifølge Cnet peker ACCC på to problemer med Samsungs markedsføring:

  • Først indikerte de at å senke en Galaxy-mobil ned i vann til 1,5 meter i opptil 30 minutter eller mindre ikke ville påvirke enheten i løpet av hele levetiden til mobilen.
  • Deretter skal Samsung ha annonsert mobilene i bruk på stranda og i basseng, selv om IP68-sertifiseringen bare gjelder ferskvann.

ACCC omtaler dette som falsk, villende og misvisende markedsføring.

- For å tiltrekke seg kunder viste Samsung Galaxy-mobilene i bruk i situasjoner de ikke burde være i. I henhold til australsk forbrukerlovgivning, kan ikke bedrifter villede kunder om hvilke funksjoner produktene har, sier ACCC-sjef Rod Simms i en uttalelse, ifølge The Guardian.

Mobilene nevnt i søksmålet er Galaxy S10e, S10, S10 Plus, S9, S9 Plus, S8, S8 Plus, S7, S7 Edge, Note 9, Note 8, Note 7, A8, A7 og A5.

Her er noen av reklamene de australske forbrukermyndighetene har reagert på.

Samsung saksøkes for villedende markedsføring
Samsung saksøkes for villedende markedsføring
Samsung saksøkes for villedende markedsføring

- Nektet kunder reparasjon

Forbrukermyndighetene i Australia hevder at Samsung ikke skal ha gjort grundige nok tester for å sjekke at påstandene i markedsføringen stemmer. I tillegg skal de ha nektet å reparere mobilene til kunder som har fått sine telefoner ødelagt av vannskader, mener de.

ACCC gjør også et poeng av at Samsung i markedsføringen av sitt nyeste flaggskip, Galaxy S10, fraråder å bruke den på stranda eller i basseng.

Det mener den australske forbrukerorganisasjonen er et bevis på at mobilprodusenten er klar over at telefonene ikke kan brukes i forholdene de tidligere har reklamert for.

Samsung står på sitt

Samsung sier på sin side at de står for markedsføringen, og at de vil forsvare seg i en sak mot ACCC.

- Vi er også trygge på at vi tilbyr kunder kostnadsfrie reparasjoner på en måte som er i tråd med Samsungs forpliktelser under vår produsentgaranti og australsk forbrukerlovgivning, sier selskapet i en uttalelse til media.

Forbrukerrådet: - Bransjen har skjerpet seg

Vanntette mobiler har også vært et tema i Norge. Vi har tidligere skrevet saker om kunder som har blitt nektet reparasjon av en angivelig vanntett mobil som ble vannskadet.

Samtidig har mange mobilprodusenter gått vekk fra å kalle sine mobiler vanntette. I stedet bruker de ord som vannresistente og vannbestandige, for å sikre seg mot å bli anklaget for nettopp villedende markedsføring.

Forbrukerrådet har hittil i år fått 1337 spørsmål om IKT-produkter. Vannskader på mobiler er ett av de vanligste spørsmålene de får, selv om det er en nedgang i forhold til samme periode året før.

- Vi har saker som gjelder fukt, men få som gjelder at folk klager på løfter som er gitt, forteller Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsråder i Forbrukerrådet til Dinside.

I perioden 2010 til 2012 opplevde Forbrukerrådet en stor økning i antall henvendelser om mobiltelefon.

Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Den gang reklamerte bransjen med vanntette mobiltelefoner og bilder av at julenissen brukte telefonen i minusgrader på Nordpolen, mens det stod med liten skrift i informasjonen om mobiltelefonen at den ikke tålte minusgrader, sier Skaug Halsos.

Forbrukerrådet ønsket å dempe konfliktnivået når det gjelder kjøp av mobiltelefon og samlet bransjen for å løse utfordringen.

- Det ble praksis at selskapene kategorisk kunne avvise en feil fordi det var funnet spor av fukt. Butikken måtte bevise en sammenheng. Samtidig ble teknologien og mobiltelefonene mer vannsikre. Etter det har ikke fuktproblematikken vært så stor, forteller kommunikasjonsrådgiveren.

- Har du kjøpt en vanntett mobil, skal den tåle det

Samtidig understreker han at om du har kjøpt en mobiltelefon som er garantert vanntett, skal den være det.

- Hvis ikke, er det en feil du kan klage på. Selv om vi oppfordrer alle til å ta vare på mobilen og bruke et deksel mot støt og fall.

Skjer feilen etter tre til fire år, kan det være vanskelig å klage, fordi deler av mobilen ikke er ment å vare lenger, ifølge Forbrukerrådet.

- Oppdager for eksempel selger en fuktskade når du har mobilen inne til reparasjon, er ikke det nok til å avvise at feilen ikke var der da du kjøpte mobiltelefonen. Det må vises til en sammenheng mellom fuktskaden og feilen, avslutter Martin Skaug Halsos.