TRE GANGER TO: Samsung, Huawei og Apple har alle telefoner med to kameraer på baksiden – vi har satt portrettmodusen på prøve. Foto: Pål Joakim Pollen
TRE GANGER TO: Samsung, Huawei og Apple har alle telefoner med to kameraer på baksiden – vi har satt portrettmodusen på prøve. Foto: Pål Joakim PollenVis mer

Beste portrettfunksjon 2017

Så gode er toppmobilene til å ta portretter

Og hvor langt unna er det et skikkelig speilreflekskamera?

På få år har mobilkameraene gått fra å være ganske annenrangs til virkelig å kunne levere gode bilder.

Optikken har blitt bedre og mer lyssterk, og den kraftige maskinvaren gjør at alt fra lysmåling til signalprosessering kan gjøres langt bedre enn før. Automatisk HDR, der flere bilder med ulik eksponering sys sammen til ett, er standard selv på rimelige modeller – funksjoner som fremdeles er sjelden vare på kompakt- og systemkameraer.

Dessuten har mobilkameraene etter hvert blitt svært habile hva gjelder filming, der 4K-oppløsning nå er standard blant toppmodellene, og der de fleste kan filme i svært sakte film, men med god oppløsning og bildekvalitet.

Dobbelt kamera = portrettmodus

En trend som stadig gjør seg gjeldende, er at mange telefoner nå har fått to kameraer på baksiden.

Akkurat hvordan de to brukes varierer litt – noen har ulik brennvidde på de to objektivene, mens andre bruker det ekstra kameraet med en sort/hvitt-sensor for å hjelpe til med lysfangingen.

Men felles for de aller fleste med to kameraer, er at de to kameraene kan regne ut en dybdemodell av motivet, slik at man deretter kan forfalske en uskarp bakgrunn.

Eksempel på hvordan man med to kameraer kan kalkulere en dybdemodell av bildet. Foto: Apple Vis mer

Siden de to kameraene ikke ser akkurat det samme, vil elementer som er nærme kameraet ha større avstand på bildene fra de to kameraene enn det som er langt unna. Når telefonen har regnet ut avstanden til de ulike elementene i bildet, kan den påføre uskarphet til det som ikke skal være i fokus.

Utfordringen blir da blant annet å finne ut hvilke piksler fra det ene bildet som tilsvarer dem i det andre.

Tre toppmodeller

Vi gjør tradisjonelt en mobilkameratest på Dinside hvert år, og i år har vi valgt å fokusere på portrettbilder med dobbelt kamera. I denne runden har vi tatt med tre telefoner:

Dette er også tre av de dyreste modellene på dagens marked, med prislapper fra 8.000-11.000 kroner.

Før vi går i gang med å se på bildeeksemplene, tar vi en liten gjennomgang av kameraløsningene. Alle telefonene har altså to kameraer på baksiden

Kameraene på iPhone X er vertikalstilt. Det ene objektivet har større brennvidde enn det andre. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Apple iPhone X sine kameraer har ulik brennvidde. Vidvinkelobjektivet har en brennvidde tilsvarende 28mm og blenderåpning på f/1,8, mens tilsvarende tall for tele-objektivet (som brukes til portrettmodus) er 52mm og f/2,4.

Begge objektivene har optisk bildestabilisering. Oppløsningen på bildene er for øvrig 12 megapiksler (Mp). Merk at iPhone X også har to kameraer på forsiden av telefonen, men vi holder oss til baksiden i denne testen.

Huawei Mate 10 Pro har også vertikalstilte kameraer, men med samme brennvidde. Det ene kameraet bruker en sort/hvitt-sensor. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Huawei Mate 10 Pro har to kameraer med lik brennvidde, der det ene kameraet bruker en sort/hvitt-sensor.

Brennvidden tilsvarer 27mm, og lysstyrken er på f/1,6.

Også her er objektivene optisk stabilisert, og oppløsningen på bildene er 12 Mp.

På Samsung Galaxy Note 8 sitter kameraene ved siden av hverandre. Her er oppsettet likt som hos Apple, der ett av kameraene har større brennvidde. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Samsung Galaxy Note 8 har, i likhet med Apple, to ulike brennvidder på de to objektivene.

Vidvinkelobjektivet tilsvarer 28mm med blenderåpning på f/1,7, mens tele-objektivet (som brukes til portrettmodus) tilsvarer 52mm og har blenderåpning på f/2,4.

Også her er begge objektivene stabilisert, og oppløsningen på 12 Mp.

Ulike portrett-brennvidder

Altså har Apple og Samsung ganske likt oppsett, med større brennvidder når man tar portrettbilder.

Det gir oss selvsagt et dilemma - står vi på samme sted når vi tar bilde, vil Huawei-kameraet gi oss et mye bredere bildeutsnitt, slik at den vi tar bilde av utgjør mindre andel av bildearealet. Går vi nærmere, kan vi få omtrentlig samme bildeutsnitt, men den lavere brennvidden vil gi oss noe mer forvrengning og derfor et noe mindre flatterende portrettbilde.

Vi har allikevel valgt å gå for sistnevnte, slik at detaljene i bildet blir lettere å sammenligne mellom de tre kameraene. Vi har også valgt å gå for telefonenes standardinnstillinger hva gjelder graden av uskarphet i bakgrunnen.

Som referanse har vi tatt med oss et Nikon D750 fullformats systemkamera, med et 85mm f/1,8-objektiv fra samme produsent; et typisk portrettobjektiv. Det gjør altså at vi må stå lengst unna med speilreflekskameraet for å få noenlunde samme bildeutsnitt.

Bilde #1: Lang avstand til bakgrunn, godt lys

Første utfordring blir et portrettbilde med god tilgang på lys, og der bakgrunnen er langt unna modellen, som bør være gode forhold for disse funksjonene. Været var overskyet og tåkete, så det er heller ikke noe sollys å ta hensyn til.

Her er et utsnitt fra speilreflekskameraet, skutt på [email protected]/2,8:

La oss så se på detaljer i bildet. Fra toppen: Apple, Samsung og Huawei (gjelder alle bildene):

Her ser vi at Apple og Samsung begge gjør det et hakk kvassere enn Huawei-kameraet, som har gjort i overkant mye av håret ved øret uskarpt. Samsung har klart å få med ørlite mer av håret og har også det beste detaljnivået på ponchoen, men Apple har truffet litt bedre på fargene, om enn med en noe overeksponert bakgrunn.

Vinner: Samsung

Bildene kan inspiseres i full oppløsning i dette Google Foto-albumet (inkludert referansebildet).

Bilde #2: Kort avstand til bakgrunn, godt lys

Fremdeles har vi holdt lystilgangen god, men avstanden fra modellen til bakgrunnen er nå mindre, som i hvert fall på papiret ikke gjør det like lett å forfalske den uskarpe bakgrunnen.

Her er referansebildet, fortsatt [email protected]/2,8:

Og her er tre utsnitt fra toppen av hodet:

Her klarer ingen av kameraene å få med seg de mange små hårene som egentlig befinner seg over hodet, og alle gjør en ganske lik jobb med å isolere hodet fra bakgrunnen, selv om det også her er Apple og Samsung som har fått med mest.

Fortsatt synes vi Huawei er et knepp bak de andre, som spesielt kan sees på venstre side av modellens hode (til høyre i bildet) om du ser de fulle bildene i dette Google Foto-albumet. Langs håret nedover på siden, synes vi Apple-telefonen best klarer å gjengi det nedover langs skulderen.

Når det gjelder resten av bildet, er det bare å ta av seg hatten for Note 8, som vi vil påstå tar et bilde som faktisk er bedre enn speilreflekskameraet på farger her, der telefonen i større grad har klart å få med seg fargesjatteringene i håret. iPhone-bildet blir for varmt, og Huawei-bildet alt for kaldt og mørkt med tanke på fargene.

Vinner: Apple og Samsung

Bilde #3: Motlys

Det var ikke mange minuttene sola tittet frem den dagen vi fotograferte, men når den gjorde det, var vi snare til å utnytte det.

På akkurat dette bildet hadde vi et 24-120mm f/3,5-5,6 VR-objektiv på speilreflekskameraet, stilt inn på 48mm og f/4,8. Da vi tok bilde med det, så det slik ut:

Her er har altså speilreflekskameraet eksponert forgrunnen ganske mørk, men vi får i hvert fall et godt inntrykk av hvordan håret skal se ut rundt hodet. Ideelt sett burde jeg ha brukt blits på dette bildet for å lysne opp ansiktet, men vi droppet det for å gjøre forutsetningene like.

Her er mobilkameraene, denne gangen fra venstre mot høyre (fortsatt Apple-Samsung-Huawei):

Igjen er det Huawei som faller bakpå, der kameraet ser ut til ikke å ha klart å fokusere riktig med lyset rett på. Borte er uansett de små hårstråene rundt hodet og bildet ser ikke like godt ut som de to andre, bortsett fra på lysmålingen, der Huawei-kameraet er det eneste av mobilkameraene som faktisk har fått med noe farge på himmelen.

Hva gjelder utsnittet vi viste (på modellens høyre side av hodet, eller da på venstre side i bildet) er det Apple som trekker det lengste strået, men ser du på hele bildet, har Samsung-kameraet gjort det bedre nedover skulderen på motsatt side av modellen.

Vinner: Apple og Samsung

Bilde #4: Innendørs uten blits

I dette bildet har vi flyttet oss innendørs med noe svakere lystilgang. Bildet er tatt uten blits.

Vi hadde opprinnelig planlagt ett med blits også, men det er det kun iPhone av de tre som tilbyr når man fotograferer i portrettmodus.

Referansebildet – 85mm, f/2, ISO 3200:

Her er det ingen av mobilkameraene som er i nærheten, og som du ser, har de fortsatt en del å gå på når mørket trer frem. Ingen av dem har fått med noen særlig hår på utsiden av hodet, og vi hopper over detaljene her – du kan heller se dem i stor utgave i dette Google Foto-albumet.

Apple trekker det lengste strået og leverer best bildekvalitet på dette bildet, men har også brukt halvparten så stor følsomhet som Samsung-kameraet. Til tross for at Huawei-kameraet her slipper inn over dobbelt så mye lys som de andre, er det kameraet som leverer svakest på detaljer i dette tilfellet, med portrettmodus aktivert.

Vinner: Apple

Konklusjon

Vi har her sett fire ulike situasjoner der vi har satt portrettfunksjonen hos Apple, Samsung og Huawei på prøve. Huawei må her se seg slått av de to andre, som begge leverer ganske konsistent gode resultater. Med større brennvidder er de to også mer egnet til portrettbilder, der ansiktet får en riktigere form enn det det gjør med Huawei-kameraet.

Rett ut av boksen synes vi Samsung-kameraet jevnt over trekker det lengste strået på bildene vi har sett på.

Men en annen ting er hva man kan gjøre videre med bildene. Samsung lar deg regulere graden av uskarphet, men der stopper det. På Huawei-bildene får du ikke gjort så mye med bildene tatt med portrettmodusen, men telefonen har en annen modus på kameraet som er ganske tilsvarende, men der du i etterkant kan justere uskarphet og fokuspunkt, samt påføre effekter kun på bakgrunnen.

På iPhone X får du flere muligheter. Du kan påføre bildene kunstig belysning, og selv om du ikke får redigert dem så mye direkte fra Apple, tilbyr selskapet funksjoner der tredjepartsutviklere kan lage smarte funksjoner. Forleden skrev vi eksempelvis om appen Focos, som lar deg finjustere uskarpheten, flytte fokuspunktet og den slags. Tilsvarende har vi også sett i en kommende versjon av redigeringsappen Enlight, der man kan gjøre mer avanserte ting med dybdeinformasjonen.

Derfor synes vi alt i alt at iPhone X har den beste portrettfunksjonen akkurat nå. Og i hvert fall når vi legger til at telefonen har to frontkameraer, der du kan oppnå samme funksjonalitet på selfie-bildene. iPhone X er dessuten den eneste av de tre som lar deg bruke blits i portrettmodus.