Registrere søvn på Apple Watch

Raskere ute enn Apple selv

Du trenger ikke vente på Apples offisielle løsning for søvnregistrering.

TREDJEPARTSAPPER: Du kan bruke Apple Watch til søvnregistrering, men enn så lenge er du nødt til å bruke en tredjepartsapp. Foto: Kirsti Østvang
TREDJEPARTSAPPER: Du kan bruke Apple Watch til søvnregistrering, men enn så lenge er du nødt til å bruke en tredjepartsapp. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Mange ble kanskje skuffet da Apples nylig lanserte Apple Watch Series 5 ikke kom med søvnregistrering som det gikk rykter om på forhånd.

Men du trenger faktisk ikke vente på at Apple skal komme med en innebygd løsning for å registrere søvnen din, det finnes flere tredjepartsapper som kan brukes til det.

Holder batteriet?

Hovedårsaken til at Apple Watch fremdeles ikke har innebygd søvnregistrering er trolig på grunn av batteritiden. Offisielt holder den i 18 timer, eller «hele dagen», som Apple kaller det.

Det har imidlertid skjedd forbedringer med batteritiden fra Series 1 kom i 2015 og til nå. Selv kan jeg få Series 4 til å holde en hel dag pluss litt til. Det betyr at jeg kan sove med den på.

Som regel pleier jeg da å sette den på lading når jeg dusjer om morgenen i stedet (bare husk å ta den på igjen etterpå, så den ikke blir liggende hjemme når du går ut av huset!).

PS: Hvis du synes det er plagsomt med skjermen som lyser opp om natta, kan du skru på såkalt forestillingsmodus, som både deaktiverer at skjermen går på når du løfter armen samt demper varsler.

Hvilke apper kan du bruke?

Det finnes en hel del soveapper til Apple Watch på App Store, og flere fremgår ganske like i både utseende og funksjonalitet.

AutoSleep Tracker

Det kjekke med denne appen er at du ikke trenger å fortelle den når du legger deg for å sove, derav navnet AutoSleep Tracker. Det er bare å ha klokka på, og så gjør den resten.

image: Raskere ute enn Apple selv

Når du våkner om morgenen, vil du få informasjon som når du sovnet, hvor lenge du sov, hvor lenge du var i dyp søvn, hvor mye kvalitetssøvn du fikk og pulsen. Etter hvert som du registrerer flere soveøkter, vil du kunne se hvordan den siste natta var sammenlignet med gjennomsnittet.

I iPhone-appen kan du fordype deg enda mer i søvndataene dine, og se for eksempel trender. Her kan du også justere sensitiviteten på søvnregistreringen; om du synes den tar i litt for mye og tror at du sover når du sitter i sofaen og ser på tv, eksempelvis.

image: Raskere ute enn Apple selv

En annen ting som er fint med AutoSleep Tracker er også at du ikke trenger å ha på deg Apple Watch om natta for at den skal registrere søvnen din. Da må du riktignok aktivere den fra klokka, men så kan du legge den på laderen - og du vil likevel få registrer hvor lenge du sov; minus bevegelser, puls og lignende.

Last ned:
AutoSleep Tracker (App Store, 33 kroner)

SleepWatch

SleepWatch er en annen soveapp som automatisk registrerer søvnen din, så du slipper å styre med å måtte huske å starte det opp før du sovner.

image: Raskere ute enn Apple selv

SleepWatch viser frem masse informasjon på en fin og oversiktlig måte, og du kan se informasjon som hvor lenge du sov, hvordan sovemønsteret har vært og pulsen din.

Den regner ut en såkalt SleepWatch Score som skal fortelle deg hvordan du sov foregående natt. Her får du et tall (jo høyere, jo bedre) og en graf som går fra rød til grønn, så det er enkelt å se om det var bra eller dårlig.

image: Raskere ute enn Apple selv

Den tilhørende iPhone-appen er også informativ som AutoSleep Tracker. Har kan du for eksempel se dine egne søvntrender og få tips til hvordan du kan forbedre søvnkvaliteten din. Appen vil spørre deg i løpet av dagen hvordan formen din er, og bruker svaret ditt i denne sammenheng.

Du får dessuten en påminnelse om når du bør legge deg for at du får nok søvn kommende natt (bare prøv å gjør som den sier, nå da).

Last ned:
Sleep Watch (App Store, gratis)

Sleep++

image: Raskere ute enn Apple selv

Vil du ha en helt enkel soveapp til Apple Watch, er det Sleep++ som gjelder.

Her kan du velge om du vil bruke manuell eller automatisk søvnregistrering, og informasjonen du får tilbake består stort sett av en blå liten graf som viser hvordan foregående natt har vært.

I iPhone-appen får du bare en liste med de samme grafene, som når du trykker deg inn på dem, kan se hvor lenge du sov, hvor rolig og urolig du sov og om du var våken.

Du får kanskje mer nytte av de overnevnte appene, men er du kun interessert i å se hvor lenge du har sovet og få et sånn cirka inntrykk av hvordan natta har vært, gjør Sleep++ definitivt jobben.

Last ned:
Sleep++ (App Store, gratis)

Bruker du noen andre soveapper til Apple Watch utover de vi har nevnt her? Del gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet under!