Nytt design på Instagram

Raser over endringene

- Viser at de ikke bryr seg en dritt, raser skjønnhetsinfluenser. - Et mareritt av en oppdatering, sier en annen.

GJORT OM: Instagram har gjort noen omrokkeringer i brukergrensesnittet og flyttet på noen viktige funksjoner til fordel for nye. Foto: Instagram
GJORT OM: Instagram har gjort noen omrokkeringer i brukergrensesnittet og flyttet på noen viktige funksjoner til fordel for nye. Foto: Instagram Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I august lanserte Instagram sitt forsøk på å konkurrere mot TikTok i form av videofunksjonen Reels-funksjon.

I kjølvannet av dette har Instagram redesignet brukergrensesnittet for å gi Reels en mer fremtredende plass i appen, til manges store fortvilelse.

Flere viktige funksjoner har fått nye plasseringer, og folk sliter med å finne frem, skal vi dømme fra reaksjoner i både vår egen redaksjon og i sosiale medier.

Reels og shopping i fokus

I det nye designet har Instagram byttet ut den gamle «nytt innlegg»-fanen nederst i midten med en Reels-fane. Når du trykker på denne, kommer du rett til en video som starter automatisk; akkurat som på TikTok.

I tillegg har Instagram byttet ut aktivitets-fanen med varsler (til høyre for tidligere «nytt innlegg»-fanen/nå Reels-fanen) med en shopping-fane hvor du kan kjøpe ting.

Ønsker du å opprette et nytt innlegg eller se varslene dine, må du nå trykke på knapper som befinner seg oppe til høyre i appen ved siden av innboks-knappen (over storyene til folk du følger).

- Vi tar ikke lett på disse endringene - vi har ikke gjort store endringer til hjemskjermen vår på en stund, forklarer Instagram-sjef Adam Mossieri i et blogginnlegg.

- En mareritt av en oppdatering

Men ifølge Insider er ikke alle like fornøyde med endringene. Skjønnhetsinfluenser James Charles er blant dem som uttrykker stor misnøye med redesignet.

- Som vanlig er det bare dritt og beviser nok en gang at Instagram ikke bryr seg en døyt om sine skapere eller bokstavelig talt alle som bruker denne appen. De har flyttet rundt på alt og gjør det ganske klart hvor prioriteringene deres ligger, og det er å tjene penger og kun tjene penger, uttrykker en mildt sagt forbanna Charles i innlegget under.

Noen vil si det er deres rett, men det gjør det ikke nødvendigvis enklere for brukerne.

Matbloggeren Adrianna Adarme påpeker hva som gjør endringene så frustrerende, nemlig at det er mer tungvint å legge ut innlegg.

- Virkelig et mareritt av en oppdatering, skriver Adarme i et svar til Instagram-sjefens kunngjøring på Twitter.

Og de får støtte av flere, både influensere og vanlige brukere.

- Spekulativt og kynisk

Det er ikke uvanlig at brukere reagerer når et selskap gjør større endringer i hvordan tjenesten ser ut. Det kom kraftige reaksjoner da Facebook rullet ut sin nye skrivebordsversjon tidligere i år.

- Her har Facebook nok en gang vist sitt sanne jeg, for dette handler mest av alt om å optimalisere oppmerksomheten knyttet inn mot maksimering av det som kan gi kling i kassa, sier kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen til Dinside.

Nygård-Hansen mener det er spekulativt og kynisk å plassere Reels-knappen der hvor folk i ti år har klikka for å legge ut et nytt bilde i feeden.

- Ikke nok med det, så plasserer de den knappen så langt unna, så du plutselig må bruke begge henda for å legge ut et bilde. De har redusert kundeopplevelsen til fordel for salgsmuligheten, mener kommunikasjonsrådgiveren.

PENGER FREMFOR FOLK: - Jeg synes helt ærlig Mark Zuckerbergs visjon om å knytte folk sammen, henger i en tynn kommersiell tråd. Dette gjør de kun for å akselerere Reels til fordel for TikTok, sier kommunikasonsrådgiveren Hans-Petter Nygård-Hansen. Foto: Hans-Petter Nygård-Hansen
PENGER FREMFOR FOLK: - Jeg synes helt ærlig Mark Zuckerbergs visjon om å knytte folk sammen, henger i en tynn kommersiell tråd. Dette gjør de kun for å akselerere Reels til fordel for TikTok, sier kommunikasonsrådgiveren Hans-Petter Nygård-Hansen. Foto: Hans-Petter Nygård-Hansen Vis mer

På den annen side synes han at Facebook skal ha skryt for at de hele tiden demonstrerer at de er villige til å prøve og feile med alle endringene de prøver ut.

- Samtidig kan det virke som om dette er en mer langsiktig tankegang siden det er rullet ut globalt. Jeg frykter at dette er hva du får fremover, mener han.

Hvis det skulle vise seg at brukerne misliker det nye designet for mye, noe de kan se på egne data, kan det være at det snur, sier Nygård- Hansen.

- Samtidig er de veldig godt vant med at vi skriker og bråker når det kommer noe nytt, og så venner vi oss til det. Det var ramaskrik da Instagram gikk fra kronologisk til algoritmisk feed, men det har vist seg å fungere bedre. Vi tilpasser oss hele tiden. Som regel er endringene til det bedre, men akkurat i dette tilfellet er jeg ikke sikker, avslutter hans.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer