Test av Polar Vantage V

Rå proffklokke med ett problem

Vi tester Vantage V, Polars første multisportklokke på flere år.

TOPPKLOKKE: Polar Vantage V er fullstappet med funksjoner og er morsom i bruk, men den er ikke helt uten mangler. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
TOPPKLOKKE: Polar Vantage V er fullstappet med funksjoner og er morsom i bruk, men den er ikke helt uten mangler. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Vantage V ble lansert i fjor høst og er Polars første toppklokke på flere år. Den ble lansert sammen med den rimeligere Vantage M-modellen, som blant annet mangler berøringsskjerm, og en av de største nyhetene var måling av løpskraft, altså hvor mange watt du produserer, direkte på håndleddet. Det som den første klokken i verden.

Dette er del to i vår samletest av multisportklokker. I den første delen testet vi den rimelige, men ganske solide, (Xiaomi) Amazfit Stratos, og snart kan du også lese mer om Garmin Fenix 5S Plus og Suunto 9 Baro.

Design og komfort

Vi skrev først at det ikke er mulig å bytte reim på Vantage V, det stemmer ikke. Polar tilbyr flere forskjellige reimer.

Polar ser ut til å ha gjort et godt valg med å gå for en klokkereim som er litt glattere enn silikonreimene til Xiaomi og Suunto. Det gjør at klokken ikke klistrer seg fast til håndleddet når du blir litt svett under og etter trening.

Reimen er behagelig, men kan være litt knotete å få på. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Reimen er behagelig, men kan være litt knotete å få på. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Vantage V er klokken sammen med Fenix 5S Plus med minst skjerm av de fire modellene vi har testet. Den ser faktisk litt mindre ut enn Garmins fordi den har en relativt tykk ramme rundt, men det er noe man venner seg til.

Klokken er for øvrig utstyrt med hele fem fysiske knapper, også her samme antall som Fenix-en, og i tillegg kan du styre klokken med berøring på skjermen. Vi foretrekker utvilsomt knappene og du kan fint klare deg uten å bruke berøringsskjermen.

De to knappene til venstre er for lys og knappelås, samt innstillinger/tilbake/avslutt økt. De tre som sitter på høyre er navigeringsknapper og den røde kan du holde inne for rask tilgang til treningen.

På undersiden sitter pulsmåleren som Polar har døpt Polar Precision Prime. Den kombinerer optisk pulsmåling med måling av hudkontakt, og Polar mener at dette «forhindrer noen av bevegelsene som kan forstyrre pulssignalet og gi upålitelige målinger». Vi merker dog at pulsmåling på håndleddet fremdeles ikke kan måle seg med brystbeltene. Mer om det senere i testen.

image: Rå proffklokke med ett problem
image: Rå proffklokke med ett problem

I bruk

Vantage V har ikke en tradisjonell startskjerm som de andre klokkene. Som standard vises informasjon om dato og klokkeslett. Du kan bla deg videre til egne faner for aktivitet, søvn og så videre, men tiden står alltid i sentrum.

Du kan for øvrig velge mellom analogt eller digitalt klokkedesign, men ikke laste inn spesielle urskiver.

Trykker du inn på en fane, får du mer informasjon om nylig statistikk. For eksempel treningsstatus som viser nåværende belastning og tips til hva du bør gjøre for ikke å overbelaste kroppen. Å hvile er nemlig veldig viktig!

Skjermen er godt synlig, selv i sterkt sollys. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Skjermen er godt synlig, selv i sterkt sollys. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Totalt er det 130 sportsprofiler å velge mellom på Vantage V, men du kan ikke ha mer enn 20 profiler liggende på klokken samtidig, som du legger til via Flow-appen. Det bør uansett holde for de fleste.

Du navigerer til den økten du skal gjennomføre, venter på at pulsmålingen begynner å registrere og at GPS-signalene er gode - det hender det tar noen sekunder - og så trykker du på den røde knappen når du er klar.

I treningsmodus har Vantage V et enkelt og oversiktlig bilde som viser detaljer om:

  • pulsnivå
  • tempo
  • distanse
  • varighet

I tillegg kan du bla nedover for mer informasjon løpskraft (watt), stigning, puls og klokkeslett. Informasjonen avhenger selvsagt fra økt til økt, og du ser naturligvis ikke samme detaljer når du løper som når du trener crossfit.

Etter treningen er avsluttet vises et detaljert sammendrag av økten, og du kan gå enda dypere i detalj i Polars Flow-app eller ved å logge på nettsiden.

PS. En ting som kan ta litt tid å bli vant til er at selv om øktene startes med den røde knappen, må du holde inn knappen nederst på venstre side av klokken for å avslutte den.

Selv om Vantage V har flust av knapper, fem i antallet, som er godt konstruert, kan du også bruke berøringsskjermen. Dessverre oppleves den både som treg og knotete i bruk, men hver sin smak. Det er i hvert fall godt å ha alternativ.

Løpskraft på håndleddet

En ting Vantage V har, som eneste av modellene vi tester, er måling av løpskraft (watt) direkte på håndleddet. Vanligvis har man vært avhengig av en ekstern måler for å beregne løpskraft, men det skal altså ikke være nødvendig med Polars nyeste.

Polar sier selv at løpskraftberegningen utføres med en egenutviklet algoritme og er basert på GPS- og barometerdata. På den måten skal multisportklokken kunne beregne muskelbelastningen på ledd, muskler og skjelett mens du løper.

Løpskraften kan du se ved å bla nedover i menyen mens du løper - her ser du gjennomsnittlig watt og nåværende. Disse detaljene kan du også se i Polar Flow-appen og -nettsiden etter hver økt.

Pulsmåling

Som nevnt over, har Polar integrert en ny pulsmåler i Vantage V som består av intet mindre enn ni dioder som skal sørge for at klokken viser så nøyaktig puls som mulig.

For det er fortsatt slik at pulsmåling med brystbelte er overlegen håndleddsmåling, og det selv om Polars løsning består av rekordmange sensorer.

Dessverre sliter Vantage V med nøyaktigheten. Hvis man ligger på samme pulsnivå over lengre tid, har klokken få problemer med å følge, selv om vi ser at den alltid ligger litt under. Men, ved høyt skifte i puls, klarer ikke klokken å holde følge. Det gjelder både når pulsen går opp og ned - det er noen sekunders forsinkelse.

PULSMÅLER: Her sitter det hele ni sensorer som måler pulsen din. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
PULSMÅLER: Her sitter det hele ni sensorer som måler pulsen din. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Dette er også en av årsakene til at Vantage V får den karakteren den får, multisportklokken er ikke på høyde med Garmin og Suunto hva gjelder nøyaktighet på dette punktet.

Noe vi liker godt med Polars pulsmåler, er at den faktisk måler puls fra håndleddet i vann. Det er vi ikke vant med, og andre treningsklokker er avhengig av et pulsbelte laget for svømming for å måle hjerterytmen mens man svømmer. Dessverre har vi ikke fått testet nøyaktigheten på akkurat det punktet.

En siste ting du må vite om pulsmåling på Vantage V, er at kontinuerlig pulsmåling er deaktivert som standard. Du må gå inn i innstillingene for å aktivere denne nyttige funksjonen. Ja, det går utover batteritiden på klokken, men det er også det eneste ankepunktet. Fordi dette er en glimrende funksjonalitet, spesielt for utøvere som ønsker oversikt over pulstallene sine gjennom dagen.

GPS

Et av punktene Vantage V skuffet på, i hvert fall i starten, var GPS-sporingen. Vi testet blant annet en runde på 4,9 kilometer som vi er ganske kjent med. På de to første løpene ble løypen mål til 4,75 og 4,7 kilometer av Vantage V, og i det første løpet begynte ikke GPS-en å spore før vi hadde løpt noen hundre meter.

Noen hundre meter har kanskje ikke så mye å si, men det er ikke akkurat imponerende på en såpass kort runde.

SLIK LADER DU: Polar har gått for en ladedokk. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
SLIK LADER DU: Polar har gått for en ladedokk. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

I motsetning til pulsmåling, har GPS-en heldigvis bare blitt bedre og bedre jo mer vi har løpt og syklet med klokken, mye takket være en fersk programvareoppdatering - som for øvrig tok lang, lang tid å installere. Den har sørget for at GPS-en til Vantage V er på høyde med Suunto 9 Baro og Garmin Fenix 5S Plus (tester kommer), dog ikke like presis.

App

Polar Flow er appen som skiller seg mest ut fra de andre. Hjemskjermen består av en klokke som viser aktivitet, som trening og søvn, med graverte felter. Du kan sveipe ned på siden for mer informasjon om dagens tall som aktiv tid, distanse, kalorier, søvn og skritt.

Denne hoveddelen er delt opp i dag, uke og måned, slik at du enkelt kan se tallene over tid.

Appen viser også detaljert statistikk fra ting som trening og søvn, mens du under menyen sportsprofiler kan legge til økter som kan synkroniseres til klokken. Som standard ligger økter som løping, sykling, gruppetrening og svømming på klokken, og totalt kan du ha 20 ulike tilgjengelige.

Her kan du legge til alt fra crossfit og finsk baseball(!) til squash og LES MILLS-øvelser, hvis du trener et sted som baserer seg på det.

Der appen virkelig skinner er all dataen som lagres og som skal gi brukeren best mulig tilbakemelding. For eksempel status på kardiobelastning. Jo mer du bruker klokken, jo mer data har Polar Flow for å bedømme treningsbelastningen din og kan fortelle om du bør hvile eller fortsette med treningen.

Som appen selv informerer om:

«Det er i orden å overbelaste av og til, men sørg for at du ikke gjør det for lenge. Ikke glem hvile og restitusjon, tenk også på å spise sunt.»

Noe vi merker her, er at tilbakemeldingen ikke er enig med seg selv. I hvert fall ikke i starten. Etter noen dager med status som «overbelastet», gikk statusen over til «opprettholdt» som oppsummert sa at hvis vi fortsetter slik over tid, vil formen falle. Samme dag tok vi en løpetur på rundt fem kilometer, og etter den økten gikk kardiostatusen igjen over til «overbelastet».

Så det kan være lurt at du ikke stoler helt og holdent på tilbakemeldingene du får i starten, men gi klokken og programvaren litt tid på å lære deg. Målet er å ligge på «produktiv» der du hele tiden øker formen uten å overbelaste kroppen.

Oversiktsbilde av den innholdsrike Polar Flow-appen.
Oversiktsbilde av den innholdsrike Polar Flow-appen. Vis mer
Ved å logge inn på Polars nettside, får du enda mer detaljert oversikt over treningen din.
Ved å logge inn på Polars nettside, får du enda mer detaljert oversikt over treningen din. Vis mer
Her ser du detaljer for en løperunde. Fra øverst: puls, hastighet (tid per kilometer), løpskraft, antall skritt i minuttet og høyde.
Her ser du detaljer for en løperunde. Fra øverst: puls, hastighet (tid per kilometer), løpskraft, antall skritt i minuttet og høyde. Vis mer

Konklusjon Polar Vantage V

Det gikk fire år mellom lanseringen av Vantage V og den forrige toppmodellen til Polar, og selskapet har brukt tiden godt. Multisportklokken imponerer på mange områder, spesielt all den detaljerte treningsstatistikken og informasjonen vi som aktive får hver dag. Akkurat her er det få av konkurrentene som kan måle seg.

Vi skrev at vi var skuffet over GPS-sporingen i starten, men den er bare blitt bedre med tiden.

Det største ankepunktet ved Vantage V er utvilsomt den upresise pulsmålingen fra håndleddet, noe som overrasker oss da Polar har dyttet ni dioder inn i klokken og sier håndleddsmålingen skal være mer nøyaktig enn noen gang tidligere. Dette er årsaken til at vi lander på terningkast 4, og ikke 5 som er absolutt innen rekkevidde.

Pulsmålingen er heldigvis noe som trolig kan fikses gjennom en fastvareoppdatering til klokken, og vi kommer til å fortsette å bruke Vantage V for å se om presisjonen forbedrer seg. Vi vil i så fall oppdatere denne testen.

Testresultat

Polar Vantage V

Terningkast 4

Pakket med funksjonalitet, god og innholdsrik app, mange sportsprofiler,måling av løpskraft uten pulsbelte, god batteritid

Ikke helt nøyaktig pulsmåling, litt knoting med reimen, ikke musikkstøtte