Rimeligere samtaler til EU

Pristak på samtaler til utlandet: - Mer enn halvering til enkelte land

EU skal innføre pristak på samtaler og tekstmeldinger, og Norge vil følge etter.

RINGEPRISER: I mai 2019 innfører EU maksimalsatser på samtaler og tekstmeldinger. De kommer også norske forbrukere til gode. Foto: Dinside
RINGEPRISER: I mai 2019 innfører EU maksimalsatser på samtaler og tekstmeldinger. De kommer også norske forbrukere til gode. Foto: Dinside Vis mer

Fra neste år vil nordmenn kunne dra nytte av en ny forordning fra EU som innebærer reduserte priser for internasjonale samtaler og tekstmeldinger. Det fremkommer i et høringsforslag fra Samferdselsdepartementet.

I en pressemelding sier samferdselsminister Jon Georg Dale at det ikke er et krav om at Norge innfører pristaket samtidig som EU – 15. mai 2019 – men at departementet, med hensyn til norske forbrukere, foreslår at tilsvarende maksimalpriser skal gjelde i Norge fra samme tidspunkt.

For nordmenn vil det bety betydelig reduserte priser når man ringer eller sender tekstmeldinger fra Norge og til mottakere i EU og EØS. I pressemeldingen skriver Samferdselsdepartementet at prisene kan bli mer enn halverte.

«For forbrukere som i dag ikke har inkludert minutt og SMS til andre land i EØS-området i sitt abonnement, vil den foreslåtte maksimalprisreguleringen kunne bidra til mer enn en halvering av minuttprisen til enkelte land», skriver departementet i pressemeldingen.

Maksimalsatsene som EU har bestemt ligger på henholdsvis 0,19 euro (rundt 1,85 kroner) per minutt for samtaler og 0,06 (rundt 60 øre) per tekstmelding. Telia- og Telenor-kunder betaler i dag henholdsvis 3,99 og 4,99 kroner per minutt å ringe til flere land utenfor Norden, deriblant Tyskland og Storbritannia.

- Viser at forbrukerne blir tatt på alvor

Forbrukerrådet stiller seg positive til forslaget, og sier i en uttalelse til Dinside at det viser at forbrukerne blir tatt på alvor.

«Forbrukerrådet og Forbruker Europa gir sin tilslutning EU kommisjonens arbeid med å regulere priser på SMS samtaler innen EØS området for å beskytte forbrukerne mot urimelige høye priser. Det er videre positivt at Samferdselsdepartementet satser på samtidig ikrafttredelse av reglene i Norge som i EU. Initiativet fra EU viser at forbrukerne blir tatt på alvor og at EU har en unik posisjon til å gjennomføre effektive tiltak på et viktig område for alle forbrukere innen EØS området», sier Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa, til Dinside.