Skjermbildet over viser noen linker fra brukerstøttesiden til digitalkameraet Nikon Coolpix 950. Hver side har mellom 20 og 30 hovedlinker (mange med flere undernivåer) med alt fra ren brukerstøtte til magasinartikler og sider med nye drivere. Foto: Torvald
Skjermbildet over viser noen linker fra brukerstøttesiden til digitalkameraet Nikon Coolpix 950. Hver side har mellom 20 og 30 hovedlinker (mange med flere undernivåer) med alt fra ren brukerstøtte til magasinartikler og sider med nye drivere. Foto: TorvaldVis mer

Nyttig nettsted for databrukere

Hvis du har problemer med programmer eller maskiner, er det sannelig ikke alltid like enkelt å få hjelp. Nå lanseres et nytt nettsted hvor det er fullt mulig å bruke Internett som støttespiller i jakten på en løsning.

Hvis du opplever et teknisk problem med skriveren eller i et program, kan du være sikker på at noen i verden har opplevd akkurat det samme. Et alternativ da er å søke i AltaVista eller lignende tjenester, men alle som har prøvd dette vet hvor vanskelig det er å finne relevant informasjon.

Nettstedet Myhelpdesk.com har gjort et imponerende stykke arbeid med å katalogisere tilgjengelig brukerstøtte som finnes på Internett. Ideen er ikke å lage informasjon selv, men å katalogisere god informasjon som allerede finnes på nettet.

Dette er en god ide, for det finnes så mye informasjon på Internett at det etterhvert blir nesten umulig for enkeltmennesker å finne den beste hjelpen fort nok. Myhelpdesk.com fungerer derfor som en slags "bibliotekar" innen brukerstøtte.

Dette finner du

En del av denne tjenesten er rettet mot det amerikanske markedet, og vil derfor ikke passe i Norge. F.eks. har Myhelpdesk.com ambisjoner om å liste telefonnumre, nærmeste verksted o.l.

Men det er likevel mengder av informasjon som passer midt i blinken også for oss som ikke bor i USA. Basen har linker til produsentenes egne sider med brukerstøtte (som ikke alltid er like enkle å finne), diverse diskusjonsgrupper og epostlister, magasiner med relevante artikler, online-opplæring, oppdaterte drivere og mye, mye mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Myhelpdesk.com vil også etablere egne diskusjonsgrupper og praterom (chat) hvor brukere kan møtes og utveksle informasjon.

I tillegg til å følge linkene direkte, kan du søke etter spesifikke emner på alle relevante nettsteder direkte fra Myhelpdesk.com.

Myhelpdesk.com er en ganske ny tjeneste, og det bærer den litt preg av. Den mangler mange produkter som er ganske vanlige og det opplyses heller ikke om hvor mange produkter som faktisk dekkes. Vårt inntrykk er at mye likevel er på plass når det gjelder de mest kjente programmene, men at det er større huller når det gjelder maskinvare.

En nyttig katalog

Undertegnede tror faktisk at denne ideen er så god at dette kan bli enda en suksesshistorie på Internett. Grunnen til dette er at tjenesten tar utgangspunkt i informasjon som allerede er god, men dårlig systematisert. Mange tjenester (som f.eks. søketjenester i web-butikker) tar utgangspunkt i et dårlig informasjonsgrunnlag, og det fungerer ikke. Alle vet f.eks. at du ikke finner den aller billigste blekkskriveren på Internett. Den finner du når Elkjøp har salg, og slik informasjon finnes ikke på Internett nå. Dessuten er det bare en brøkdel av databutikkene som har varekataloger på Internett i det hele tatt.

Når det gjelder brukerstøtte derimot, har produsenter, magasiner, privatpersoner og organisasjoner allerede store mengder god informasjon liggende klar til de som finner frem. Å finne dette stoffet kan imidlertid være svært tidkrevende, og det blir mye enklere hvis en gruppe "bibliotekarer" som Myhelpdesk.com gjør jobben på forhånd for alle.

Frekk ramme

En gang i Internetts steinalder (for 2 år siden), var det mange som diskuterte om det ville være mulig å kreve penger for innhold på Internett. For alle store tjenester (som vi tror også dette vil bli), er ikke dette noen diskusjon lenger. Myhelpdesk.com finansieres med reklame, og det er ikke vanskelig å forestille seg at det vil fungere.

Tenk bare hvor lurt det er å annonsere for en blekkskriver på de stedene hvor det søkes etter brukerstøtte om konkurrenten? Skrivere har kort levetid, og det er slett ikke umulig at en bruker vil vurdere å skifte hvis han til stadighet har tekniske problemer.

Det eneste vi reagerer ubetinget negativt på, er at du "tar med" en reklameramme fra Myhelpdesk.com når du klikker på en ekstern link. Dette er direkte tyveri fordi selskapet på denne måten får reklameinntekter fra brukerens klikk inne i andre nettsteders redaskjonelle innhold. Men kjenner vi den amerikanske bransjen rett, kommer dette til å bli fjernet. Ellers blir det helt sikkert rettsaker som Myhelpdesk.com garantert vil tape.