OPPDAGET ALVORLIGE FEIL: I fjor høst avslørte Forbrukerrådet alvorlige sikkerhetsfeil i GPS-klokker for barn, deriblant Gator 2. Deres undersøkelse viste at fremmede lett kunne ta kontroll over dem og bruke dem til å spore og avlytte barnet. Foto: Forbrukerrådet
OPPDAGET ALVORLIGE FEIL: I fjor høst avslørte Forbrukerrådet alvorlige sikkerhetsfeil i GPS-klokker for barn, deriblant Gator 2. Deres undersøkelse viste at fremmede lett kunne ta kontroll over dem og bruke dem til å spore og avlytte barnet. Foto: ForbrukerrådetVis mer

Problemer med Gator-klokker etter sikkerhetsoppdateringer

Én måned etter at Stine kjøpte GPS-klokke til ett av barna sine, er den fortsatt ikke mulig å bruke

Skulle gjøre klokka sikrere, men flere sliter nå med å få den til å fungere.

I midten av desember i fjor gikk Stine Steinsæter til innkjøp av GPS-klokka Gator 3. Ett av barna hennes skulle få den i julegave, og planen var å sette den opp på forhånd. Én måned senere er den fortsatt ikke i bruk.

FRUSTRERT: Stine Steinsæter planla å gi et av barna GPS-klokke til jul, men i midten av januar har hun fremdeles ikke fått den til å fungere som den skal. Foto: Privat
FRUSTRERT: Stine Steinsæter planla å gi et av barna GPS-klokke til jul, men i midten av januar har hun fremdeles ikke fått den til å fungere som den skal. Foto: Privat Vis mer

Etter iherdige forsøk på å få klokka til å fungere i samråd med kundeservice, har hun ikke kommet noen vei.

Og hun er ikke alene.

Dinside har vært i kontakt med flere Gator-eiere med lignende opplevelser som Stine Steinsæter.

Alle har opplevd at klokkene enten har sluttet å fungere eller aldri har fungert i det hele tatt - og de har også slitt med å få hjelp.

Avslørte alvorlige sikkerhetsbrister

Gator AS, som selger klokkene, fikk før jul fikk pålegg fra Datatilsynet om å iverksette en rekke sikkerhetstiltak, ellers ville klokkene i praksis bli ubrukelige.

Dette etter at Forbrukerrådet i fjor høst avdekket alvorlige sikkerhetsbrister i en rekke GPS-klokker for barn.

Det ene tiltaket var å slippe en egenprodusert app hvor persondata blir lagret på en server i Europa, i stedet for Kina.

Videre måtte alle klokker kjøpt før desember 2017 krypteres. Gator AS har lagt ut en oppskrift på hvordan man gjør dette på sine nettsider, en relativt omstendelig prosess.

Gator AS rakk dog å gjøre de nødvendige endringene innen fristen, og får fortsette driften.

Likevel har ikke prosessen gått like smertefritt for alle.

Krypteringstrøbbel

Kjell Bergersen er blant dem som fikk problemer etter å ha kryptert sin klokke. Den ble opprinnelig kjøpt høsten 2016, men sluttet å fungere rundt nyttår, trolig da Gator AS byttet servere.

Etter oppdatering fikk han ikke koblet klokka sammen med den nye appen, selv etter å ha fulgt instruksjoner selskapet skal ha lagt ut på Facebook. På nettsidene fant han bare utdaterte instruksjoner.

Etter å ha lagt igjen en henvendelse til support uten først å få svar, er han nå i kontakt med kundeservice, og håper å få løst saken.

- Det er uansett utrolig frustrerende at de kutter de gamle serverne og lanserer ny app uten at supportsidene blir oppdatert før byttet, sier Kjell Bergersen til Dinside.

Slettet gamle kundehenvendelser

Årsaken til manglende tilbakemeldingene til kundene, kan trolig være at Gator AS i forrige uke slettet alle gamle supporthenvendelser.

HENDENE FULLE: Morten Sæthre i Gator AS sier de har jobbet dag og natt den siste tida for å hjelpe kunder å få klokkene sine til å fungere. Foto: Gator AS
HENDENE FULLE: Morten Sæthre i Gator AS sier de har jobbet dag og natt den siste tida for å hjelpe kunder å få klokkene sine til å fungere. Foto: Gator AS Vis mer

- På torsdag sendte vi ut en e-post til alle kunder om at alle gamle henvendelser blir slettet, og da de må kontakte oss på nytt. Vi oppdaga at mange av de gamle henvendelsene allerede var løst, så i stedet for å sitte og nøste opp i det, starta vi heller på nytt, forklarer Morten Sæthre i Gator AS til Dinside.

Frem til nå har Gator AS vært tilgjengelig på både telefon, e-post, kontaktskjema og Facebook.

- Med opp mot 20.000 klokker i markedet, og med bare seks ansatte, har det vært mye å håndtere, innrømmer Morten Sæthre.

Sæthre sier de nå ber alle kundene om å bruke kontaktskjemaet på nettsidene deres.

- Nå får vi hjulpet alle. Svartiden skal nå ligge på sju minutter. Vi er «back on track» med support, bedyrer han.

Etterlyser bedre informasjon

En annen kunde, som ønsker å forbli anonym, kjøpte en klokke som skal ha vært kryptert, men likevel fikk han den ikke til å fungere.

Han fikk på sin side kontakt med support, og enden på visa er at han må sende den inn og få den kryptert på nytt.

- Jeg kan ikke kryptere selv da jeg har Mac og ikke PC. De gjør selvsagt dette vederlagsfritt. Hvis de ordner opp i dette ganske raskt, er egentlig jeg fornøyd. De er et lite selskap som nok har vært rimelig overarbeida i det siste, men det virker som om de har løst ganske mye nå, sier kunden.

Det han har mest å utsette på er manglende informasjon.

- Jeg tror de kunne ha vært tjent med å gi daglig informasjon om prosessen på hjemmesiden sin, sier han.

Sendte klokka tilbake, hørte ikke noe mer

For Kay Seljeseth begynte problemene for litt over et halvt år siden, ved kjøp av den forrige modellen, Gator 2.

- Den tok kun lading sporadisk og viste ikke om eller når den ladet. Appen var ustabil og viste bare av og til hvor klokken befant seg. Etter en oppdatering fra Gator sin side på grunn av katastrofalt dårlig sikkerhet i systemene, ble klokka endelig helt ubrukelig da den ikke lenger kunne konfigureres. Gator kunne ikke hjelpe, men sa vi skulle sende inn klokken, forteller Kay Seljeseth til Dinside.

Det gjorde han. Etter nesten åtte uker hadde han imidlertid ikke hørt noe. Så fikk plutselig han beskjed om at henvendelsene hans var slettet.

Seljeseth kjøpte riktignok klokka fra Japan Foto, og ifølge forbrukerkjøpsloven skulle egentlig butikken ha ordnet opp i saken for han, i stedet for å henvise han videre til distributøren.

Gator AS sier de nå har sendt en ny klokke til Kay Seljeseth, og han håper dette endelig vil løse problemene.

Les også: Dette kan du kreve av butikken

Stine ble utestengt fra Facebook

Stine Steinsæter har dog ikke kommet noen vei, selv etter å ha vært i kontakt med Gator AS på telefon en rekke ganger og etter å ha prøvd flere forskjellige løsninger.

Da Steinsæter så at andre kunder fikk svar på sine spørsmål på Facebook-sidene til selskapet, prøvde hun å få hjelp der.

Men etter å ha lagt igjen flere spørsmål på Facebook-siden til Gator, opplevde hun ikke bare å få innleggene slettet, men å bli utestengt.

Morten Sæthre i Gator AS bekrefter overfor Dinside at de i løpet av helgen har utestengt en bruker fra deres Facebook-side.

- Personen har lagt igjen veldig mange kommentarer med det samme spørsmålet, gjerne i flere tråder, forklarer Sæthre.

SLETTET KOMMENTARER: Gator AS skal ha slettet innlegg fra brukere på Facebook-siden sin, men hevder det kun gjøres med gjentagende spørsmål. Skjermbilde: Facebook
SLETTET KOMMENTARER: Gator AS skal ha slettet innlegg fra brukere på Facebook-siden sin, men hevder det kun gjøres med gjentagende spørsmål. Skjermbilde: Facebook Vis mer

- Sletter dere bevisst negative kommentarer?

- Nei, vi sletter bare de som har kommet med referansenummer til supportsaker. Men det virker mot sin hensikt å motarbeide det at vi prøver å samle alle henvendelser på én plass. Vi får opptil 5-7 henvendelser fra én og samme kunde, og da blir det umulig for oss å besvare alle de til rimelig tid, sier han.

Stine Steinsæter mener på sin side at spørsmålene hun stilte på Facebook-siden ikke var helt like, ettersom forslagene selskapet kom med ikke ga forventede resultater.

- Det er sikkert tåpelig å spørre dem om noe på Facebook når de har sagt det ønsker alt i kontaktskjema. Men å blokkere en kunde mener jeg er altfor dårlig. Jeg har betalt penger for klokka, som vi har hatt i over en måned nå, og som ennå ikke fungerer, sier en frustrert Steinsæter.

Fungerer ikke klokka, krev pengene tilbake

Gator AS har fremdeles mangler de er nødt til å utbedre, og Datatilsynet har gitt ny frist til 3. april med å etterkomme disse.

- Vi er tilfredse med arbeidet som er gjort, og endringene som er iverksatt. Vi ser at personvernet nå er bedre ivaretatt. Vi har ingen interesse i å stanse en virksomhet, vi ønsker heller å få dem på rett spor, sier direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, i en pressemelding.

Forbrukerrådet har tidligere frarådet foreldre å kjøpe GPS-klokker til barn før funksjonalitet og sikkerhet er på et tilfredsstillende nivå.

De anbefaler de som har kjøpt de aktuelle produktene om å be selger om å få kjøpesummen tilbake.

Får slakt av Nkom

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har for øvrig akkurat gjennomført en markedskontroll av 18 smartklokker for barn, og ingen av dem tilfredsstilte kravene for å kunne selges i Norge.

SJEKKET 18 KLOKKER: Nkom har gjennomført en markedskontroll av 18 smartklokker for barn, inkludert klokkene fra Gator AS. Foto: Eivind Rossen/Nkom
SJEKKET 18 KLOKKER: Nkom har gjennomført en markedskontroll av 18 smartklokker for barn, inkludert klokkene fra Gator AS. Foto: Eivind Rossen/Nkom Vis mer

Avvikene varierte fra manglende merking av utstyret, som for eksempel manglende CE-merke, produsent eller typebetegnelse, til mer alvorlige avvik som manglende dokumentasjon av hvilke standarder som utstyret var testet etter.

Mange av klokkene manglet blant annet referanse til standarder for testing av SAR-verdier, altså er det uklart om de fyller kravene til eksponering av bruker for radiobølger.

- Funnene gjør at det for noen produkter dermed er knyttet en betydelig usikkerhet til om de faktisk oppfyller de tekniske kravene. Klokkene er beregnet på å bæres av barn, og da mener vi det er alvorlig at det ikke er opplyst om SAR-verdier, altså om utstyret er innenfor kravene til stråling, sier Nkom-direktør Elisabeth Aarsæther, i en pressemelding.

Nkom sender ut varsel om vedtak til forhandlerne og/eller importørene av de kontrollerte klokkene. For de fleste modellene sendes det ut varsel om retting.

- Dette betyr at forhandler og importør til Norge, sammen med produsent, vil få mulighet til å foreslå en løsning for å rette avvikene, skriver Nkom.